23948sdkhjf

Volvo sätts på prov i jätteprojektet

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Sex av Volvos jättar ska visa vad de går för på Förbifart Stockholm. –  Hittills är vi nöjda, mycket nöjda, säger Tommy Gustafsson på Euromining.

Gällivareföretaget Euromining har tagit in tre Volvo L350H och tre L260H i ett av de mest hektiska projekten just nu – sedan november går de sex maskinerna för fullt i Förbifart Stockholm.

Läs också: Amerikanskt miljöpris till Volvo

–   Vi vill testa Volvos stora hjullastare i riktigt tuff produktion, säger Tommy Gustafsson, projektchef och en av fyra delägare i Euromining, i ett pressmeddelande.

Maskinerna är rejäla, L260H väger 35-39 ton och L350 50-56 ton. Men så är det stort projekt också – Förbifart Stockholm mellan Kungens kurva och Häggvik blir 21 kilometer lång, varav 18 går i tunnel.

Det blir alltså en hel del berg som ska lastas ur innan vägen beräknas stå klar 2030.

Euromining, som sysselsätter cirka 400 personer, är specialiserat på just lastning och transport av berg.

Läs också: Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Företaget hanterar årligen stora mängder berg – enligt pressmeddelandet handlar det om cirka 25 miljoner ton per år i både i Zinkgruvan i Närke, LKAB i Gällivare och i det gigantiska huvudstadssprojektet Förbifart Stockholm.

Euromining jobbar som underentreprenör åt Implenia på Förbifart Stockholm och uppgiften är att forsla ut bergmassor via både Johannelund, Lunda och Skattegårdsvägen.

– Vi jobbar på nätterna på grund av trafiksituationen. Då kommer Förenade Märsta med sina bergtrailers som vi lastar. De går i skytteltrafik, varje natt lastar vi ut drygt 10 000 ton berg, säger Tommy Gustafsson.

Han konstaterar att kraven är höga och att det krävs en högklassig fordonsflotta, digital rapportering och kompetent personal

Läs också: Mindre utsläpp med flygaska i betongen

Euromining har totalt ett 50-tal hjullastare i olika storlekar och av olika märken, bland dem ett antal Volvo hjullastare men inte de allra största.

  Nu tyckte vi det var lämpligt att testa de största maskinerna, framför allt funktion och eftermarknad. Just eftermarknad och service är kolossalt viktigt för oss. För oss finns inget utrymme för oplanerade stopp på en maskin, då stannar allt av.

Hur gick det då? Enligt pressmeddelandet har maskinerna hittills gått knappt tusen timmar men än så länge verkar det se bra ut.

– För oss handlar allt om tillgänglighet och produktion. Hittills är vi nöjda, mycket nöjda, säger Tommy Gustafsson.

Läs också: Succé för kompaktmaskiner över disk

Han är också nöjd med supporten från Swecon i Spånga.

– Vi har serviceavtal på alla maskiner,det känns tryggt. Utöver det har vi behövt hjälp från Swecon några enstaka gånger. De har varit alerta och gett snabb service, säger Tommy Gustafsson.

Euromining slår sig dock inte till ro med en bra början. Att hantera berg innebär att maskinerna alltid måste fungera, hjullastarna utvärderas därför ständigt.

– Efter cirka 20 000 timmar vet vi exakt hur maskininvesteringen betalat sig. Men jag har en bra känsla vad gäller Volvomaskinerna så här långt, säger Tommy Gustafsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Nyhetsbrev

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

Avskedsintervju med Mats Grundius

Schenker-vdn sammanfattar sina 39 år i bolaget och håller dörren öppen för kommande uppdrag.

Återvinnings-vd i regeringsdelegation

Volati köper Beneli

Storaffär i etikettbranschen. Beneli och Ettiketto hamnar i samma familj.

Treform Packaging gör storaffär

Per Bolund till Stora Trähus

Bostadsministern medverkar vid kunskapsdagen i november

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

NCC bygger för 160 miljoner kronor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125