23948sdkhjf

Volvo sätts på prov i jätteprojektet

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Sex av Volvos jättar ska visa vad de går för på Förbifart Stockholm. –  Hittills är vi nöjda, mycket nöjda, säger Tommy Gustafsson på Euromining.

Gällivareföretaget Euromining har tagit in tre Volvo L350H och tre L260H i ett av de mest hektiska projekten just nu – sedan november går de sex maskinerna för fullt i Förbifart Stockholm.

Läs också: Succé för kompaktmaskiner över disk

–   Vi vill testa Volvos stora hjullastare i riktigt tuff produktion, säger Tommy Gustafsson, projektchef och en av fyra delägare i Euromining, i ett pressmeddelande.

Maskinerna är rejäla, L260H väger 35-39 ton och L350 50-56 ton. Men så är det stort projekt också – Förbifart Stockholm mellan Kungens kurva och Häggvik blir 21 kilometer lång, varav 18 går i tunnel.

Det blir alltså en hel del berg som ska lastas ur innan vägen beräknas stå klar 2030.

Euromining, som sysselsätter cirka 400 personer, är specialiserat på just lastning och transport av berg.

Läs också: Klart med ny entreprenör på Lovön

Företaget hanterar årligen stora mängder berg – enligt pressmeddelandet handlar det om cirka 25 miljoner ton per år i både i Zinkgruvan i Närke, LKAB i Gällivare och i det gigantiska huvudstadssprojektet Förbifart Stockholm.

Euromining jobbar som underentreprenör åt Implenia på Förbifart Stockholm och uppgiften är att forsla ut bergmassor via både Johannelund, Lunda och Skattegårdsvägen.

– Vi jobbar på nätterna på grund av trafiksituationen. Då kommer Förenade Märsta med sina bergtrailers som vi lastar. De går i skytteltrafik, varje natt lastar vi ut drygt 10 000 ton berg, säger Tommy Gustafsson.

Han konstaterar att kraven är höga och att det krävs en högklassig fordonsflotta, digital rapportering och kompetent personal

Läs också: Swecon ställer in allt i några månader

Euromining har totalt ett 50-tal hjullastare i olika storlekar och av olika märken, bland dem ett antal Volvo hjullastare men inte de allra största.

  Nu tyckte vi det var lämpligt att testa de största maskinerna, framför allt funktion och eftermarknad. Just eftermarknad och service är kolossalt viktigt för oss. För oss finns inget utrymme för oplanerade stopp på en maskin, då stannar allt av.

Hur gick det då? Enligt pressmeddelandet har maskinerna hittills gått knappt tusen timmar men än så länge verkar det se bra ut.

– För oss handlar allt om tillgänglighet och produktion. Hittills är vi nöjda, mycket nöjda, säger Tommy Gustafsson.

Läs också: Swecon noterar rekordstor vinst

Han är också nöjd med supporten från Swecon i Spånga.

– Vi har serviceavtal på alla maskiner,det känns tryggt. Utöver det har vi behövt hjälp från Swecon några enstaka gånger. De har varit alerta och gett snabb service, säger Tommy Gustafsson.

Euromining slår sig dock inte till ro med en bra början. Att hantera berg innebär att maskinerna alltid måste fungera, hjullastarna utvärderas därför ständigt.

– Efter cirka 20 000 timmar vet vi exakt hur maskininvesteringen betalat sig. Men jag har en bra känsla vad gäller Volvomaskinerna så här långt, säger Tommy Gustafsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Därför ska Kalixälvens is både grusas och vattnas

Sjävtest för Covid-19 stoppat!

Bussförar-SM 2020 har startat!

Bussförar-SM 2020 har startat – det är nu dags för alla bussförare att anmäla deltagande i uttagningstävlingen, bara då finns chans att nå finalen i september.

”Vårt mål är att ta oss igenom det här”

Stena lägger ner färjelinje

Norwegian ansöker om rekonstruktion

Nyhetsbrev

Perstorp i räddningsaktion för vården

Perstorp ställer om – kapacitet att lösa vårdens desinfektionsbrist.

Seg bredbandsutbyggnad hot mot lantbruket

Seg bredbandsuppkoppling är illa nog. Seg bredbandsutbyggnad är ännu allvarligare – inte minst för lantbrukare. Därför föreslår nu LRF att Teracoms höghöjdsmaster används vid 5G-utbyggnaden för att säkerställa landsbygdens framtida behov av digitalisering.

Gör handsprit av restprodukt från alkoholfri öl

Behovet av handsprit och ytdesinfektionsmedel är stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Krav på 400 miljarder till företagen

De svenska företagen behöver bortåt 400 miljarder kronor i stöd. Det hävdar Stockholms Handelskammare som pekar på en WSP-analys som kommit fram till att det svenska samhället riskerar att drabbas av en smäll på 500 miljarder kronor på grund av corona.

Belos lämnar Tranås för Tyskland

Under hösten kommer verksamheten vid Kärcher Belos i Tranås, enligt nuvarande planer, att fasas ut och flyttas till Tyskland. Det är en direkt följd av att Kärcher i höstas förvärvade Max Holder.

Återvunnen PEX får nytt liv i Axjos kabeltrummor

Fyra av fyra möjliga för Sweco

Från förening till fokus

Plus

Han vet att AI är viktigt men inte alltid lätt

Olle Steffner, Director IP management, vid BillerudKorsnäs berättar om deras erfarenheter av AI. En slutsats är att det inte alltid blir som man har tänkt sig.

Ledare: Låt pengarna rulla

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Svenska bolag levererar utrustning i rekordfart

Maskinia satsar på östkusten

1

Avfall Sverige kommenterar kulturministerns uttalande om returpapper

Kommunernas branschorganisation Avfall Sverige kommenterar nu kulturminister Amanda Linds uttalande om returpappersförordningen.

Beläggningsjobb fick klimatbonus

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Nytt kvarter i Norrahammar

Svevia bäddar i Lidköping

Skrift för ökad kunskap om plast

Svensk-spansk lösning i Skåne

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Chef för Packaging Solutions

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141