23948sdkhjf

Volvo sätts på prov i jätteprojektet

Sex av Volvos jättar ska visa vad de går för på Förbifart Stockholm. –  Hittills är vi nöjda, mycket nöjda, säger Tommy Gustafsson på Euromining.

Gällivareföretaget Euromining har tagit in tre Volvo L350H och tre L260H i ett av de mest hektiska projekten just nu – sedan november går de sex maskinerna för fullt i Förbifart Stockholm.

Läs också: Han tar över som Sweconchef

–   Vi vill testa Volvos stora hjullastare i riktigt tuff produktion, säger Tommy Gustafsson, projektchef och en av fyra delägare i Euromining, i ett pressmeddelande.

Maskinerna är rejäla, L260H väger 35-39 ton och L350 50-56 ton. Men så är det stort projekt också – Förbifart Stockholm mellan Kungens kurva och Häggvik blir 21 kilometer lång, varav 18 går i tunnel.

Det blir alltså en hel del berg som ska lastas ur innan vägen beräknas stå klar 2030.

Euromining, som sysselsätter cirka 400 personer, är specialiserat på just lastning och transport av berg.

Läs också: Volvo avyttrar amerikanskt varumärke

Företaget hanterar årligen stora mängder berg – enligt pressmeddelandet handlar det om cirka 25 miljoner ton per år i både i Zinkgruvan i Närke, LKAB i Gällivare och i det gigantiska huvudstadssprojektet Förbifart Stockholm.

Euromining jobbar som underentreprenör åt Implenia på Förbifart Stockholm och uppgiften är att forsla ut bergmassor via både Johannelund, Lunda och Skattegårdsvägen.

– Vi jobbar på nätterna på grund av trafiksituationen. Då kommer Förenade Märsta med sina bergtrailers som vi lastar. De går i skytteltrafik, varje natt lastar vi ut drygt 10 000 ton berg, säger Tommy Gustafsson.

Han konstaterar att kraven är höga och att det krävs en högklassig fordonsflotta, digital rapportering och kompetent personal

Läs också: Designutmärkelse till autonom dumper

Euromining har totalt ett 50-tal hjullastare i olika storlekar och av olika märken, bland dem ett antal Volvo hjullastare men inte de allra största.

  Nu tyckte vi det var lämpligt att testa de största maskinerna, framför allt funktion och eftermarknad. Just eftermarknad och service är kolossalt viktigt för oss. För oss finns inget utrymme för oplanerade stopp på en maskin, då stannar allt av.

Hur gick det då? Enligt pressmeddelandet har maskinerna hittills gått knappt tusen timmar men än så länge verkar det se bra ut.

– För oss handlar allt om tillgänglighet och produktion. Hittills är vi nöjda, mycket nöjda, säger Tommy Gustafsson.

Läs också: Amerikanskt miljöpris till Volvo

Han är också nöjd med supporten från Swecon i Spånga.

– Vi har serviceavtal på alla maskiner,det känns tryggt. Utöver det har vi behövt hjälp från Swecon några enstaka gånger. De har varit alerta och gett snabb service, säger Tommy Gustafsson.

Euromining slår sig dock inte till ro med en bra början. Att hantera berg innebär att maskinerna alltid måste fungera, hjullastarna utvärderas därför ständigt.

– Efter cirka 20 000 timmar vet vi exakt hur maskininvesteringen betalat sig. Men jag har en bra känsla vad gäller Volvomaskinerna så här långt, säger Tommy Gustafsson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.11