23948sdkhjf

Utbildningscenter breddar med terrängbana

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En avancerad terrängbana där alla hinder finns i tre svårighetsgrader ska bli ett nytt trumfkort för utbildningscentret Drivelab Stockholm. Banan kan därmed snabbt anpassas till olika typer av fordon.

Drivelab Stockholms anläggning, några minuters bilväg från Arlanda flygplats skapades som ett nav för utbildning och events inom fordonsindustrin. Ambitionen var att erbjuda ett helhetskoncept med moderna lokaler i direkt anslutning till testbanor och utbildningscenter.

De två första testanläggningarna skapades 2010 respektive 2012 och kan bland annat leda föraren på ett intuitivt sätt i dennes körning. Banorna används exempelvis av fordonsindustrin för utbildning och tester av lätta och tunga fordon där man utför prestandamätningar och bedömer fordonets dynamiska rörelsemönster.

Nu skapas en helt ny testanläggning som kallas Test Track Terrain – en specialdesignad terrängbana som gör det möjligt att testa och köra fordon under mer varierande förhållanden för offroad, sport och gatuorienterade fyrhjulsdrivna fordon.

Det var en kul utmaning att designa terrängbanan. Jag utgick från den befintliga terrängen där banan ska placeras och fick testa mig fram med olika typer av fyrhjulsdrivna fordon för att hitta rätt svårighetsnivåer. Målsättningen är att alla typer av fyrhjulsdrivna fordon ska kunna använda de hinder som banan erbjuder. För att lyckas med det designade jag alla hinder med tre olika svårighetsnivåer, något som är unikt jämfört med andra terrängbanor, säger Jonas Jarlmark Näfver, teknologie licentiat i fordonsdynamik vid KTH, som designat testområdet.

Bland de svårigheter som kommer att möta fordonen finns stigningshinder, sidolutning och artikulation. Även underlagen på såväl bana som i hinder varierar. Där finns grusade vägar, hällar av sten eller räfflad betong och flyttbara rullar där exempelvis befintliga berghällar utgör naturliga hinder längs banan.

Efter färdigställandet av terrängbanan omfattar anläggningen tre testanläggningar på både asfalt och terräng tillsammans med närmare 20 000 kvadratmeter utbildningscenter för både lätta och tunga fordon, eventytor, hotell, verkstadslokaler, försäljning och service.

Test Track Terrain är ett välkommet och efterfrågat tillskott. Med tre testanläggningar möjliggör vi utbildning och prestandatester av större bredd än tidigare. Fler aktörer kan nu komma till oss och utbilda sig samt utföra fordonstester med extra körupplevelse, säger Dieter Sand, vd för Arlandastad Holding.

I samband med att terrängbanan anläggs utvecklas även en av de äldre testbanorna i ett samarbete med Öhlins. Delar av motorbanan byggs om med flyttbara hinder – en teknik som möjliggör en mer varierad användning av hinder och därmed bättre anpassade till de prestandatester som ska utföras. Enligt nuvarande tidplan ska allt vara färdigställt i sommar.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skrift för ökad kunskap om plast

Erlandsson och Renta i samarbete

Sveriges sämsta vägar

Sveriges vägar blir allt sämre hävdar M Sveriges vägombud som granskat 18 000 mil och hittat landets tre sämsta vägar.

Svensk-spansk lösning i Skåne

Schneider Electric i industriell hjälpinsats

Inget JEC World i år

Nyhetsbrev

Nya medlemmar i styrelsen

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Gruvan blir lönsam - både för naturen och affärerna

Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Almedalsveckan ställs in

2

Ministern läxade upp RKM:erna

Europas skumtillverkare räknar med stort tapp

Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

Covid-19: Allt fler företag ställer om produktionen

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Toyota permitterar 1 400 tjänstemän i Sverige

Umeå vill få fart på Norrbotniabanan

Chef för Packaging Solutions

Förlängda stopp för både Volvo Cars och Volvo Trucks - UPPDATERAD

Nytt snabbtest Covid-19, CE-godkänt

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan

Nu är det svenskt i toppen av Tunga Bussligan 2020 - det visar Bil Swedens senaste statistik.

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093