23948sdkhjf

Autonom premiär i Linköping

| Av Redaktionen | RT-Forum | Tipsa redaktionen

10 mars var det premiär för två självkörande fordon i Linköpings kollektivtrafik.

En ny etapp i ”Ride the future”-projektet har inletts. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping.

Genom projektet kommer samarbetspartnerna kunna studera hur två olika självkörande fordon interagerar med varandra, testa två olika teknologier och utvärdera dem i flera situationer, en premiär i Sverige.

– Att självkörande fordon nu börjar rulla i Linköping är ett viktigt steg mot framtidens smarta och hållbara städer. Vi är jättestolta över projektet och det känns dessutom lite extra roligt att vara pionjär i utvecklingen av självkörande mobilitetslösningar. Vi hoppas kunna uppmuntra fler att testa sina innovativa lösningar i Linköping, säger miljökommunalråd Muharrem Demirok (C), Linköpings kommun

Ride the future” är ett forskningsprojekt vars syftet är att ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken och därmed öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot den privatägda bilen och underlätta för fler att resa kollektivt.

– Genom projektet hoppas vi kunna bidra till ökad kunskap inom området hållbar mobilitet och där människans behov och förmågor tas tillvara. Det finns mycket kvar att lära sig och redan nu har vi påbörjat nio forskningsprojekt som kommer att skapa nytta inte bara i Linköping men också över hela Sverige, säger Anna Anund på VTI.

Minibussarna kör på el och tillverkas av de franska fordonstillverkare Navya och EasyMile. Minibussarna rymmer mellan 10–13 passagerare vardera och kör en 2,1 kilometer lång slinga med totalt 8 hållplatser inom Linköpings universitetsområde.

– Bussen är rullande bevis på ett framgångsrikt samverkansprojekt som kommer att göra nytta för vårt samhälle. Nu lyfter vi hakan och visar återigen att Linköpings Universitet är ett ledande universitet i Sverige som vågar satsa på nya innovativa lösningar och deltar i framtidens utveckling, säger Peter Värbrand, vicerektor på Linköpings Universitet.

En säkerhetsförare finns ombord för att övervaka körningen, ta emot och ge service till resenärerna. Totalt har åtta bussförare genomgått en utbildning för att bli säkerhetsförare där de lärt sig hur självkörande fordon fungerar och hur man vid behov kan köra dem manuellt. De har varit involverade i projektet i sin helhet.

– Totalt 3,5 miljoner resenärer har nyttjat våra autonoma fordon runt om i världen sedan 2005, vilket gör att vi är idag en ledande aktör inom autonoma mobilitetslösningar. ”Ride the future” är en del i vår ambition att kunna erbjuda smarta, säkra och sömlösa mobilitetslösningar. Vi har varit en del av Linköping sedan 1998 och det känns bra att kunna erbjuda ny teknik till Linköpingsborna, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige AB.

Projektet är inte en formell del av den traditionella kollektivtrafiken som Östgötatrafiken tillhandahåller. Trafiken kan komma att förändras och ställas in vid olika tillfällen beroende på pågående forskningsprojekt, väderlek, evenemang med mera.

– Östgötatrafiken och Region Östergötland är mycket positiva till att detta forskningsprojekt kommer igång och ser med spänning fram emot hur det tas emot av kunderna. Vi vill lära mer om hur självkörande minibussar kan användas i den smarta staden i framtiden. Kan små självkörande bussar vara ett komplement till den övriga kollektivtrafiken och öka dess attraktivitet och lättillgänglighet, så är det en utveckling vi ser positivt på, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken

Fotnot. De självkörande bussarna är ett regionalt utvecklingsprojekt i samverkan mellan Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings universitet, RISE, Linköping Science Park, Transdev Sverige, VTI och Östgötatrafiken.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Peab bygger för äldre

Byggföretag hittar till campingstugor

Till skillnad från många andra inom rese- och hotellbranschen har campingkedjan First Camp inte påverkats negativt av covid-19. Företaget konstaterar i stället att bland annat byggföretag i olika delar av landet väljer företagets lösningar i stället för hotell.

NCC bygger i Västerås

Miljardsatsning på fossilfri gruvdrift

Cirka 1,1 miljarder kronor satsas i ett projekt som ska utveckla och demonstrera en koldioxidfri, digitaliserad och autonom koldioxidfri gruvbrytning. Energimyndigheten svarar för 207 miljoner kronor, medan deltagande företag står för resten.

Flyttar till november

Krävde 17 miljarder av Sverige - Får noll

Nyhetsbrev

Succé för kompaktmaskiner över disk

Kompaktmaskiner ”över disk” har utvecklats till en succé för Swecon. I dag är, enligt företaget, 80 procent av de sålda kompaktmaskinerna färdigutrustade lagermaskiner.

Riskfylld rivning när höglagret halveras

Rivarna får ta hjälp av mobilkranar när ett halvt höglager ska ner i Sundbyberg. – Det blir ett mycket kritiskt moment, säger Fredrik Rylander.

Peabs jätteaffär klar

Koncernen utökas med 200 täkter, 63 asfaltverk och 1 700 medarbetare .

UPPDATERAD: Kan ditt plastföretag bistå i kampen mot Covid-19?

IAC och Plastal inför korttidspermittering

Entreprenad Live följer plan

Enligt planerna ska Entreprenad Live arrangeras på Säve depå i Göteborg 3-5 september, och förhoppningarna om att evenemanget ska kunna köras som det är tänkt är stora.

Förpackningsleverantör stöttar sina kunder

Många restauranger har det extremt tufft just nu. Flera leverantörer försöker att hjälpa till. Så bland annat förpackningsleverantören Tingstad.

Snabb snackis från Rototilt

Förpackningsföretag ställer om på grund av virusepedemin

Sandvik drar i bromsen

Året har börjat enligt förväntningarna för Sandvik som dock har initierat en serie besparingsåtgärder – framför allt personalminskningar – för att möta de störningar som bedöms bli följden av coronavirusets utbredning.

Hercules spänner musklerna

För att klara komplicerad markförstärkning under en ny ö i Köpenhamn har Hercules införskaffat en riktig monstermaskin – en 130 tons borrmaskin som ska klara borrning med diameter upp till tre meter.

Smitta stoppar aktieutdelning

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

PACK POINT NORDIC blir livesänt

PACK POINT NORDIC kommer att kunna genomföras som webinar.

Grävsystem ska lyfta maskinförarutbildning

Hagströmska Gymnasiet i Falun är den första skolan i Sverige som använder grävsystemet Dig Assist i undervisningen på anläggningsprogrammet. Det underlättar elevernas inträde på arbetsmarknaden, enligt läraren Per Jägrell.

NCC bygger för vård

Nytt krispaket ska rädda småföretagen

På en presskonferens 25 mars lovade regeringen att nu göra något också för småföretagen – det nya krispaketet är på totalt 40 miljarder kronor.

Tunga fordon prioriterade när förarproven blir färre

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Nordbygg har fått nytt datum

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

7 000 varslade räcker inte

Stor affär för Beijers

Svevia sanerar arsenik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109