23948sdkhjf

Dolda skatter i bottensedimenten

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

De sediment som finns på bottnarna i sjöar och hav kan innehålla värdefulla metaller i sådana mängder att återvinning både är ekonomiskt intressant och leder till minskad miljöbelastning, enligt en studie som letts på Chalmers.

Metallutvinning ur förorenad jord har länge varit intressant, men utvinning av metaller ur sediment har varit ett område som hittills varit relativt outforskat. En färsk studie som letts på Chalmers har dock försökt komma till rätta med den bristen.

När vi analyserar sediment hittar vi metaller som man normalt sett inte bryr sig om att testa för – med tanke på att de inte är särskilt miljöskadliga, men faktum är att de faktiskt kan vara ekonomiskt intressanta, säger Anna Norén, doktorand på institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik vid Chalmers.

En utgångspunkt för studien är att de flesta ämnen som cirkulerar i samhället i dag för eller senare hamnar i dagvattnet och transporteras vidare till hav och sjöar där de samlas i bottenmassorna. I städer som Göteborg hamnar det mesta så småningom i sedimenten i havet.

Anna Norén räknar inte med att de metaller som samlas i ett normalt sediment är särskilt dyrbara. Hon förutspår ändå att utvinning av dessa metaller – exempelvis i Göteborgs hamn – på sikt kan göra att slutkostnaden för exempelvis kostnadskrävande muddringsoperationer går ner. Samtidigt minskar förstås återvinningen behovet av att bryta nya metaller.

Jag undersöker om det finns ett ekonomiskt värde i de metaller vi hittar i sediment, och en av de metaller vi ser att det kan finnas potential för är kobolt. Halterna är visserligen inte jättehöga, men i och med att priset på kobolt är mycket högt, att det är en konfliktmineral och att tillgången är liten, är det ändå intressant.

Ytterligare ett par faktorer som talar för återvinning ur sedimenten är att metallpriserna troligen kommer att öka framöver, samtidigt som det kommer att kosta mer att deponera massor. Hon förutspår dessutom bättre och effektivare metoder för utvinning av metallerna.

Parallellt finns ett stort behov av att minska spridning av giftiga ämnen från förorenade sediment, samtidigt som utvecklingen av handel och sjöfart innebär att våra hamnar behöver utvecklas, både ifråga om djup och yta på land. Det gäller i hög grad Göteborgs hamn som står inför stora kommande investeringar och omfattande muddring. Läs mer här.

Generell kunskap om hur man utvinner metaller ur olika massor finns redan, men Anna Norén ser definitivt ett behov av att veta mer om det som blir kvar. På önskelistan finns en kombination av att enkelt kunna utvinna mer eller mindre värdefulla metaller ur de sediment som tas upp, för att sedan kunna återanvända resten som fyllnadsmaterial. Men för att kunna göra det krävs att massorna inte läcker ut några farliga ämnen.

Här finns behov av ytterligare forskning, och behoven är särskilt stora nu när det är så enorma mängder av sediment som omhändertas, bland annat när hamnar och farleder muddras för allt större och mer djupgående fartyg. Utmaningen är att få till en process som är effektiv, billig och skonsam mot miljön. Tuffa men inte omöjliga krav, säger Anna Norén.

Det finns ett stort behov av vägledning i hur man hanterar massor på bästa sätt, i Sverige såväl som internationellt. Där hoppas jag kunna fylla en lucka med min metod som jag arbetat med, säger Anna Norén som i en vetenskaplig artikel presenterar resultat från sex svenska fallstudieplatser, där olika hanteringsstrategier för massor från muddrade sediment genomförts.

Hon har utarbetat en handledning i form av en checklista, som hon räknar med kan hjälpa beslutsfattare att strukturera olika alternativ och fastställa vad alternativen har för påverkan – positiva och negativa. Metoden utlovas ge svar på hur miljön påverkas kortsiktigt och långsiktigt och visa potentialen för metallåtervinning för att få med det i beslutsprocessen.

På vissa platser som småbåtshamnar handlar behovet kanske mindre om muddring, och mer om förhållningssättet till förorenade sediment. Då kan det bästa vara, både ur miljömässiga och ekonomiska aspekter, att låta sedimenten ligga kvar orörda under vattenytan, säger Anna Norén.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14