23948sdkhjf

Pantkampanj ska öka återvinningen

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Coca-Cola går ut med sitt hittills största pantinitiativ. 4000 butiker ska aktiveras i kampanjen.

Coca-Cola i Sverige nu ut med en riksomfattande kampanj och initierar mängder av samarbeten i syfte att få fler att panta. I samband med kampanjen lanserar Coca-Cola nya flasketiketter med budskapet att panta flaskan igen.

I samarbete med kunder och partners aktiverar Coca-Cola i Sverige 4 000 butiker och restauranger för att uppmuntra till ökad insamling. I tillägg sker mängder av samarbeten med bland annat ideella organisationer, dagligvaruhandeln, hotell, restauranger, caféer, bensinstationer och hotellkedjor.

Bland annat placeras drygt 1 000 mobila pantkärl ut för att förenkla att panta ”on-the-go”. Budskapet kommer också att aktiveras på flera av de största festivalerna under året och startade redan under melodifestivalturnén som besökts av drygt 100 000 personer.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Vi välkomnar alla typer av insamling och är glada att det kan göras i stor skala i många olika kanaler. Sverige har en insamlingsmodell i världsklass men för att kunna hålla den cirkulära loopen stängd behöver vi bli ännu bättre på att panta. Tillsammans med producenter och konsumenter kan vi jobba för att det ska bli verklighet, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.

Samarbetena som syftar till ökad insamling är en del av en bred marknadskampanj som kommer att synas i en mängd olika kanaler så som butikskommunikation, TV, bio, radio, utomhusannonsering och digitala kanaler.

– Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin och tillsammans med medvetna partners och konsumenter kan vi göra skillnad. Vi genomför nu en mängd initiativ med bland annat mobila återvinningsstationer och världsunika etiketter för att verkligen nå ut med budskapet och uppmuntra till att panta, säger Samantha Walker, marknadschef på Coca-Cola European Partners Sverige AB.

Bakgrunden till Coca-Colas pantkampanj är ett Coca-Cola i Sverige är den första marknaden i världen att gå över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. För att bidra till en cirkulär ekonomi för förpackningar krävs ökad insamling och återvinning.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Därför ska Kalixälvens is både grusas och vattnas

Sjävtest för Covid-19 stoppat!

Bussförar-SM 2020 har startat!

Bussförar-SM 2020 har startat – det är nu dags för alla bussförare att anmäla deltagande i uttagningstävlingen, bara då finns chans att nå finalen i september.

”Vårt mål är att ta oss igenom det här”

Stena lägger ner färjelinje

Norwegian ansöker om rekonstruktion

Nyhetsbrev

Perstorp i räddningsaktion för vården

Perstorp ställer om – kapacitet att lösa vårdens desinfektionsbrist.

Seg bredbandsutbyggnad hot mot lantbruket

Seg bredbandsuppkoppling är illa nog. Seg bredbandsutbyggnad är ännu allvarligare – inte minst för lantbrukare. Därför föreslår nu LRF att Teracoms höghöjdsmaster används vid 5G-utbyggnaden för att säkerställa landsbygdens framtida behov av digitalisering.

Gör handsprit av restprodukt från alkoholfri öl

Behovet av handsprit och ytdesinfektionsmedel är stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Krav på 400 miljarder till företagen

De svenska företagen behöver bortåt 400 miljarder kronor i stöd. Det hävdar Stockholms Handelskammare som pekar på en WSP-analys som kommit fram till att det svenska samhället riskerar att drabbas av en smäll på 500 miljarder kronor på grund av corona.

Belos lämnar Tranås för Tyskland

Under hösten kommer verksamheten vid Kärcher Belos i Tranås, enligt nuvarande planer, att fasas ut och flyttas till Tyskland. Det är en direkt följd av att Kärcher i höstas förvärvade Max Holder.

Återvunnen PEX får nytt liv i Axjos kabeltrummor

Fyra av fyra möjliga för Sweco

Från förening till fokus

Plus

Han vet att AI är viktigt men inte alltid lätt

Olle Steffner, Director IP management, vid BillerudKorsnäs berättar om deras erfarenheter av AI. En slutsats är att det inte alltid blir som man har tänkt sig.

Ledare: Låt pengarna rulla

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Svenska bolag levererar utrustning i rekordfart

Maskinia satsar på östkusten

1

Avfall Sverige kommenterar kulturministerns uttalande om returpapper

Kommunernas branschorganisation Avfall Sverige kommenterar nu kulturminister Amanda Linds uttalande om returpappersförordningen.

Beläggningsjobb fick klimatbonus

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Nytt kvarter i Norrahammar

Svevia bäddar i Lidköping

Skrift för ökad kunskap om plast

Svensk-spansk lösning i Skåne

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Chef för Packaging Solutions

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141