23948sdkhjf

Dialogmiss bakom busstoppet i Nacka

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Nyligen rapporterade media om planeringsmissen i Nacka där gatorna i nybyggda Tollare blev för trånga för bussarna – Stockholmspolitikerna och bussbranschen har olika uppfattningar om varför det kunde bli så fel.

Två miljöpartistiska toppolitiker i Region Stockholm och i Stockholms stad var på plats vid en miniseminarium om hur framkomligheten för bussen ska öka: Tomas Eriksson, miljö- och kollektivtrafikregionråd Region Stockholm och Thomas Karlsson, borgarrådssekreterare under Daniel Helldén i Stockholms stad. De hade sällskap av Sveriges Bussföretags Anna Grönlund i en kort paneldebatt.

Hur kunde det gå så tokigt i Tollare som är helt nybyggt?

– Jag kan inte säga något om det specifika fallet på platsen, men däremot vet jag mycket väl att vi har den här typen av problem som uppkommer då och då, säger Tomas Eriksson. Han fortsätter:

– Jag skulle kunna nämna tre, fyra, fem exempel där olika förändringar som genomförts av gatuutrymmet senare visar sig fungera jättedåligt.

Läs vad rt-forum skrev om Tollare-fadäsen HÄR!

Thomas Karlsson avstår med all rätt att förklara eftersom han inte ansvarar för Nacka kommun där Tollare ligger, men Tomas Eriksson som är ansvarig för kollektivtrafiken i hela Region Stockholm vare sig kan eller vill runda frågan men väljer faktiskt att lyfta en miss inne i Stockholms stads område:

Kan du ta upp ett av de där andra exemplen på stadsplaneringsmissar du har?

– Det absolut tydligaste exemplet som vi haft att brottas med är busstrafikeringen fram till Bromma sjukhus. Vi lyckades inte få till en vändplats där så bussen kan inte komma runt som det var tänkt, det har det blivit mycket diskussioner om vilket jag verkligen förstår.

Att det blir så här beror på missar i planeringsaretet, enligt Tomas Eriksson. Den mänskliga faktorn helt enkelt där någon räknat fel eller fått fel information.

Hur kan den här typen av misstag undvikas i framtiden?

– Där vill jag understryka att det är mycket viktigt att ha en dialog med våra medlemsföretag, säger Anna Grönlund. Hon fortsätter:

– Våra medlemsföretag vittnar om att de möter en stora svårigheter att få till stånd en sådan dialog på många håll runt om i Sverige. De blir inte tillfrågade att vara med och diskutera olika typer av åtgärder och ingrepp i stadsplaneringen och gatuutrymme.

– Efter en tid kommer stadsplanerarna på att de borde ha en dialog med dem som ska köra busstrafiken, men då är risken stor att den dialogen kommer alleles för sent. Synd, eftersom en stor kunskap om hur man optimerar busstrafiken redan finns hos bussföretagen, men den tar man sällan tillvara på i planeringsarbetet. Det är verkligen en utmaning att lyssna på den kuskap som finns hos bussföretagen.

I värsta fall leder den här bristen på dialog och samverkan till att bussen inte kan vända vid ett sjukhus eller helt enkelt inte kommer fram i ett helt nybyggd område för att gatan blev för trång.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Svag mars för bussarna

Byggherrarnas vision om Brommastaden

Industrimark blir stad

Peab bygger i Skåne

Kollektivtrafikens kontrollanter får mer jobb

Resandet med kollektivtrafiken minskar i hela Sverige – men biljettkontrollanterna har fått mer att göra, nu får de både förstärkning, ny skyddsutrustning och nya arbetsuppgifter.

Höjda priser i spåren på Corona

Siegwerk och Flint Group inför pristillägg på alla lösningsmedelsbaserade färger och lacker.

Nyhetsbrev

Bara elva ”Bra val” när Folksam granskade hantverkarbilar

Bara elva av 41 modeller lever upp till de krav som gäller för benämningen ”Bra val”, när Folksam nu för första gången gjort en genomgång av säkerheten i transportbilar under 3,5 ton – även kallade hantverkarbilar.

Rekord i varsel

Nytt hopp för bussföretagen

Finansutskottet föreslår nya regler som bland annat innebär att bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik också kan få stöd – och de nya reglerna kan införas rekordsnabbt.

Aarsleff rekryterar för tillväxt

Upptäck misstänkt sjuka i entrén

Konkurserna skenar

Regeringen lägger krokben för småföretagen

– Företagen sätter värde på sänkta arbetsgivaravgifter, men i övrigt finns en skepsis mot regeringens krispaket som innehåller en rad brister, säger Sanna Arnfjorden Wadström, VD i Svensk Industriförening Sinf.

Från noll till 120 på 30 år

I dag är Torbjörn Sundh Entreprenad ett av Umeås större entreprenadföretag, men resan började i motvind. –  Nog fick man bita på blånaglarna ibland.

Respiratorer nästa för JCB

JCB står klar att öppna tillverkningen på nytt i hyttfabriken i Uttoxeter, men inte för den normala produktionen, utan nu handlar det om skalen till respiratorer som behövs i campen mot Covid-19.

Exklusiv backstage-look på ny förpackning

Peab bygger för äldre

Byggföretag hittar till campingstugor

Till skillnad från många andra inom rese- och hotellbranschen har campingkedjan First Camp inte påverkats negativt av covid-19. Företaget konstaterar i stället att bland annat byggföretag i olika delar av landet väljer företagets lösningar i stället för hotell.

NCC bygger i Västerås

Miljardsatsning på fossilfri gruvdrift

Cirka 1,1 miljarder kronor satsas i ett projekt som ska utveckla och demonstrera en koldioxidfri, digitaliserad och autonom koldioxidfri gruvbrytning. Energimyndigheten svarar för 207 miljoner kronor, medan deltagande företag står för resten.

Flyttar till november

Krävde 17 miljarder av Sverige – får noll

Succé för kompaktmaskiner över disk

Kompaktmaskiner ”över disk” har utvecklats till en succé för Swecon. I dag är, enligt företaget, 80 procent av de sålda kompaktmaskinerna färdigutrustade lagermaskiner.

Riskfylld rivning när höglagret halveras

Rivarna får ta hjälp av mobilkranar när ett halvt höglager ska ner i Sundbyberg. – Det blir ett mycket kritiskt moment, säger Fredrik Rylander.

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Nordbygg har fått nytt datum

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

7 000 varslade räcker inte

Stor affär för Beijers

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.375