23948sdkhjf

Dialogmiss bakom busstoppet i Nacka

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Nyligen rapporterade media om planeringsmissen i Nacka där gatorna i nybyggda Tollare blev för trånga för bussarna – Stockholmspolitikerna och bussbranschen har olika uppfattningar om varför det kunde bli så fel.

Två miljöpartistiska toppolitiker i Region Stockholm och i Stockholms stad var på plats vid en miniseminarium om hur framkomligheten för bussen ska öka: Tomas Eriksson, miljö- och kollektivtrafikregionråd Region Stockholm och Thomas Karlsson, borgarrådssekreterare under Daniel Helldén i Stockholms stad. De hade sällskap av Sveriges Bussföretags Anna Grönlund i en kort paneldebatt.

Hur kunde det gå så tokigt i Tollare som är helt nybyggt?

– Jag kan inte säga något om det specifika fallet på platsen, men däremot vet jag mycket väl att vi har den här typen av problem som uppkommer då och då, säger Tomas Eriksson. Han fortsätter:

– Jag skulle kunna nämna tre, fyra, fem exempel där olika förändringar som genomförts av gatuutrymmet senare visar sig fungera jättedåligt.

Läs vad rt-forum skrev om Tollare-fadäsen HÄR!

Thomas Karlsson avstår med all rätt att förklara eftersom han inte ansvarar för Nacka kommun där Tollare ligger, men Tomas Eriksson som är ansvarig för kollektivtrafiken i hela Region Stockholm vare sig kan eller vill runda frågan men väljer faktiskt att lyfta en miss inne i Stockholms stads område:

Kan du ta upp ett av de där andra exemplen på stadsplaneringsmissar du har?

– Det absolut tydligaste exemplet som vi haft att brottas med är busstrafikeringen fram till Bromma sjukhus. Vi lyckades inte få till en vändplats där så bussen kan inte komma runt som det var tänkt, det har det blivit mycket diskussioner om vilket jag verkligen förstår.

Att det blir så här beror på missar i planeringsaretet, enligt Tomas Eriksson. Den mänskliga faktorn helt enkelt där någon räknat fel eller fått fel information.

Hur kan den här typen av misstag undvikas i framtiden?

– Där vill jag understryka att det är mycket viktigt att ha en dialog med våra medlemsföretag, säger Anna Grönlund. Hon fortsätter:

– Våra medlemsföretag vittnar om att de möter en stora svårigheter att få till stånd en sådan dialog på många håll runt om i Sverige. De blir inte tillfrågade att vara med och diskutera olika typer av åtgärder och ingrepp i stadsplaneringen och gatuutrymme.

– Efter en tid kommer stadsplanerarna på att de borde ha en dialog med dem som ska köra busstrafiken, men då är risken stor att den dialogen kommer alleles för sent. Synd, eftersom en stor kunskap om hur man optimerar busstrafiken redan finns hos bussföretagen, men den tar man sällan tillvara på i planeringsarbetet. Det är verkligen en utmaning att lyssna på den kuskap som finns hos bussföretagen.

I värsta fall leder den här bristen på dialog och samverkan till att bussen inte kan vända vid ett sjukhus eller helt enkelt inte kommer fram i ett helt nybyggd område för att gatan blev för trång.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.864