23948sdkhjf

83-åring kommer ut som fossilfri

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Sedan 4 mars finns en hybridelektrisk pendelbåt i Stockholms sjöburna kollektivtrafik - M/S Rex,.

I ett gemensamt utvecklingsprojekt har Transdevs dotterbolag, Blidösundsbolaget, och Scania byggt om M/S Rex för elhybriddrift. Fartyget från 1937 och ser allt annat än modernt ut. Men nu har Rex nya motorer där den går i pendeltrafik på linje 89 mellan Ekerö och Stockholm på uppdrag av SL. 4 skedde premiärturen på full hybrid.

– Erfarenheterna hittills är positiva. Mycket utveckling och provning kvarstår men vi hoppas kunna minska CO2-utsläppen med upp till 47 procent genom det här projektet, säger Fredrik Liw, teknisk chef på Blidösundsbolaget.

Ungefär 60 procent av pendlarna i Stockholm reser kollektivt. Redan idag är SL:s väg- och spårtrafik helt fossilfri. På senare tid har regionen i högre grad börjat utnyttja vattenvägarna för att härigenom erbjuda kortare och snabbare resor. År 2021 ska 90 procent av alla skärgårds- och pendelbåtar som går i SL och Waxholmsbolagets trafik drivas med fossilfritt bränsle. Hybridiseringen av Rex är ett viktigt utvecklingssteg som branschen har tagit i samarbete.

– När Scania tog kontakt med oss hade jag redan tänkt att Rex var ett lämpligt fartyg för en elhybriddrivlina eftersom den är väldigt energieffektiv. Vi behöver komma bort från fossila bränslen och detta är ett steg i den riktningen, sägerr Fredrik Liw.

M/S Rex, som kan ta upp till 150 resenärer, går i daglig trafik under vintern i Mälaren mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand intill Stadshuset. Den drivs med Scanias 13-litersmotor, som uppfyller den strikta internationella emissionsstandarden IMO Tier 3 och Scanias elmaskin. Det innebär att fartyget kan anlöpa bryggor ljudlöst. Effekten är 240 kW i kontinuerlig drift eller 290 kW i korta perioder. Det krävs cirka 100 kW i kraft för att driva fartyget i marschfart, vilket betyder att fartyget kan köra omkring två timmar på ren eldrift.

– Detta kan bli banbrytande. Vi tar teknik från fordonsvärlden till marinområdet, liksom vi tidigare gjort med dieselmotorer. Fartygets drivlina innehåller samma komponenttyper som i Scanias hybrid och helelektriska fordon, säger Mattias Rosengren, Lead Engineer på Scania Engines.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu rivs Sveriges första kärnkraftsverk

Mångsidig grovsorterare utlovas

Fredheim Maskin lanserar en mångsidig grovsorterare som ska passa både för entreprenörer och i täkter.

Merlo i hetluften

För den entreprenadmaskin som jobbar vid en värmekälla som genererar bortåt 700 grader ställs krav utöver de vanliga. Nöten knäcktes dock av Hüllert Maskin som i princip bytte ut allt utom stommen på den Merlo teleskoplastare som nu jobbar på Vargön Alloys smältverk i Trollhättan.

Stor satsning på återbruk av tegel

Återbruk av tegel är inget nytt, men för svensk del handlar det om väldigt liten skala. Det vill Göteborgsbaserade Brukspecialisten ändra på. Bland annat aviserar företaget starten för en anläggning som ska klara storskalig rensning av bland annat fasadtegel i höst.

Bredare bana i Linköping

Plus

Omrörd inte skakad om vodkatillverkaren får välja

Tankar, kärl och omrörning är viktiga delar för många industrier. När det dessutom handlar om tillverkning av livsmedel ökar kraven. Följ med till Pernod-Ricards anläggning i Nöbbelöv och få en inblick i tillverkningen av Absolut Vodka.

Nyhetsbrev

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.078