23948sdkhjf

83-åring kommer ut som fossilfri

Sedan 4 mars finns en hybridelektrisk pendelbåt i Stockholms sjöburna kollektivtrafik - M/S Rex,.

I ett gemensamt utvecklingsprojekt har Transdevs dotterbolag, Blidösundsbolaget, och Scania byggt om M/S Rex för elhybriddrift. Fartyget från 1937 och ser allt annat än modernt ut. Men nu har Rex nya motorer där den går i pendeltrafik på linje 89 mellan Ekerö och Stockholm på uppdrag av SL. 4 skedde premiärturen på full hybrid.

– Erfarenheterna hittills är positiva. Mycket utveckling och provning kvarstår men vi hoppas kunna minska CO2-utsläppen med upp till 47 procent genom det här projektet, säger Fredrik Liw, teknisk chef på Blidösundsbolaget.

Ungefär 60 procent av pendlarna i Stockholm reser kollektivt. Redan idag är SL:s väg- och spårtrafik helt fossilfri. På senare tid har regionen i högre grad börjat utnyttja vattenvägarna för att härigenom erbjuda kortare och snabbare resor. År 2021 ska 90 procent av alla skärgårds- och pendelbåtar som går i SL och Waxholmsbolagets trafik drivas med fossilfritt bränsle. Hybridiseringen av Rex är ett viktigt utvecklingssteg som branschen har tagit i samarbete.

– När Scania tog kontakt med oss hade jag redan tänkt att Rex var ett lämpligt fartyg för en elhybriddrivlina eftersom den är väldigt energieffektiv. Vi behöver komma bort från fossila bränslen och detta är ett steg i den riktningen, sägerr Fredrik Liw.

M/S Rex, som kan ta upp till 150 resenärer, går i daglig trafik under vintern i Mälaren mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand intill Stadshuset. Den drivs med Scanias 13-litersmotor, som uppfyller den strikta internationella emissionsstandarden IMO Tier 3 och Scanias elmaskin. Det innebär att fartyget kan anlöpa bryggor ljudlöst. Effekten är 240 kW i kontinuerlig drift eller 290 kW i korta perioder. Det krävs cirka 100 kW i kraft för att driva fartyget i marschfart, vilket betyder att fartyget kan köra omkring två timmar på ren eldrift.

– Detta kan bli banbrytande. Vi tar teknik från fordonsvärlden till marinområdet, liksom vi tidigare gjort med dieselmotorer. Fartygets drivlina innehåller samma komponenttyper som i Scanias hybrid och helelektriska fordon, säger Mattias Rosengren, Lead Engineer på Scania Engines.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062