23948sdkhjf

Elväg på väg 73

Sweco har en tight tidplan när Sverige får det som kan bli världens första permanenta elväg med dynamisk laddning.

En elväg ska byggas på väg 73 mellan Nynäshamn och Västerhaninge.

Sweco ska ta fram vägplanen för att kunna elektrifiera den 26 kilometer långa sträckan, uppdraget går också ut på att beskriva konsekvenserna av tre olika tekniker för hur fordonen ska kunna förses med el.

Läs också: Bulleravtal utdelat

Vi är glada för Trafikverkets förtroende och det är inspirerande att få arbeta med ett projekt som bidrar till utvecklingen av helt ny transportinfrastruktur med tydliga klimatmål, detta projekt är ett spännande exempel på hur traditionella vägar kan utvecklas med ny teknik, säger Mats Hermansson, vd för Swecos verksamhet inom samhällsanalys och mobiltet, i ett pressmeddelandet.

Målet uppges vara att lastbilstrafik från Nynäshamn och Norvik ska kunna drivas med el till Västerhaninge, fordonen ska också kunna ladda sina batterier för vidare färder – till exempel mot Stockholm.

Elvägen beräknas stå klar 2023 och kan då vara världens första permanenta väg som använder dynamisk laddning, berättar Sweco.

En utmaning i projektet är den tighta tidplanen som ställer extra krav på vår samverkan och dialogen med Trafikverket. Vi förväntas också vara proaktiva och bidra med vår breda kompetens för att beskriva vägens påverkan på omgivningen, vilket känns väldigt roligt, säger Erik Fransson, uppdragsledare på Sweco.

Sweco påbörjade sitt arbete i februari och det ska vara klart hösten 2021.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.094