Leder Tunga Bussligan 2020
Efter en hygglig start har farten i Tunga Bussligan 2020 bromsats upp under årets kortaste månad - trots att februari är en dag kortare i år än förra årets. När direktmporterade tunga bussar räknas in är det dock svårt att jämföra årets februarisiffor, 68 nyregistrerade tungviktare, mot februari 2019 där vi hade 72 tunga bussar exklusiva de direktimporterade. Hur som helst en viss minskning som troligen är större än ett tapp på 4 bussar.
Bäst i februari är ledande MAN med 13 nyregistrerade tunga bussar över 10 ton, därefter kommer Volvo med 12 bussar varav hela 9 var direktimporterade. Februari-trea blev Kässbohrer-Setra och Scania med vardera 5 nyregistrerade bussar.
Nyfiken på MAN:s nya ledbuss på bilden? Den presenteras i Trafikforum nr 2 som utkommer 18 mars!
Mercedes-Benz fick 2 bussar registrerade under februari och Temsa noterar en nyregistrering, alla övriga fabrikat kammade noll.
Hur det går i mars kommer rt-forum att redovisa 1 april. Missa inte det men varning för att det kan förekomma aprilskämt litet var stans under den dagen!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-FEBRUARI 2020
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2019 %*) |
|
MAN |
|
27 |
39,7 |
(21,3) |
Volvo |
|
20 |
29,4 |
(17,3) |
Kässbohrer-Setra |
|
8 |
11,8 |
(10,8) |
Scania |
|
5 |
7,4 |
(13,9) |
Mercedes-Benz |
|
3 |
4,4 |
(20,3) |
Iveco |
|
2 |
2,9 |
(0,7) |
Temsa |
2 |
2,9 |
(2,1) |
|
Van Hool |
1 |
1,5 |
(0,1) |
*) Andel 2019 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2020 visas i tabellen. Nu ingår även direktimporterade tunga busser i tabellen!
Källa: Bil Sweden