23948sdkhjf

Leder Tunga Bussligan 2020

För första gången redovisar Tunga Bussligan även direktimporterade tungviktare - men det tycks inte bita på fjolårssegraren som ännu behåller ledartröjan i årets liga.

Efter en hygglig start har farten i Tunga Bussligan 2020 bromsats upp under årets kortaste månad - trots att februari är en dag kortare i år än förra årets. När direktmporterade tunga bussar räknas in är det dock svårt att jämföra årets februarisiffor, 68 nyregistrerade tungviktare, mot februari 2019 där vi hade 72 tunga bussar exklusiva de direktimporterade. Hur som helst en viss minskning som troligen är större än ett tapp på 4 bussar.

Bäst i februari är ledande MAN med 13 nyregistrerade tunga bussar över 10 ton, därefter kommer Volvo med 12 bussar varav hela 9 var direktimporterade. Februari-trea blev Kässbohrer-Setra och Scania med vardera 5 nyregistrerade bussar.

Nyfiken på MAN:s nya ledbuss på bilden? Den presenteras i Trafikforum nr 2 som utkommer 18 mars!

Mercedes-Benz fick 2 bussar registrerade under februari och Temsa noterar en nyregistrering, alla övriga fabrikat kammade noll.

Hur det går i mars kommer rt-forum att redovisa 1 april. Missa inte det men varning för att det kan förekomma aprilskämt litet var stans under den dagen!

TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-FEBRUARI 2020

Fabrikat

Antal

Andel %

(Andel 2019 %*)

MAN

27

39,7

(21,3)

Volvo

20

29,4

(17,3)

Kässbohrer-Setra

8

11,8

(10,8)

Scania

5

7,4

(13,9)

Mercedes-Benz

3

4,4

(20,3)

Iveco

2

2,9

(0,7)

Temsa

2

2,9

(2,1)

Van Hool

1

1,5

(0,1)

*) Andel 2019 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2020 visas i tabellen. Nu ingår även direktimporterade tunga busser i tabellen!

Källa: Bil Sweden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

3.696