23948sdkhjf

HVO förstahandsval för Volvo i Eskilstuna

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

HVO-biodiesel är nu förstahandsvalet för alla maskiner på Volvo CE:s kundcenter i Eskilstuna. Att det dröjt ända till nu beror, enligt företaget, på tidigare brister i tillgängligheten.

– Volvo CE godkänner att alla våra maskiner drivs med HVO. Inga speciella modifieringar av motorn krävs, och de fungerar precis lika effektivt på HVO som med vanlig diesel. Vi har använt HVO på kundcentret sedan förra sommaren. Innan vi kunde göra det, så fanns det några praktiska saker att lösa, till exempel att rengöra oljetankarna. Sedan skedde den första leveransen av HVO i slutet av augusti, och vi har sedan dess med framgång drivit våra maskiner på centret med HVO, säger Volvo CE:s marknadschef Karl Serneberg.

HVO som är en form av förnybar syntetdiesel står för ”hydrogen-treated vegetable oil” (vätebehandlad vegetabilisk olja). Det är en ren form av bränsle som knappt lämnar något koldioxidspår efter sig, samtidigt som dess prestanda vid användning är jämförbar med vanlig diesel.

Bränslet vi använder har inte bara ett mycket lågt koldioxidavtryck. Vi har även utvärderat HVO sett till hela leverantörskedjan, och köper det av närmaste möjliga producent, vilket gör den totala miljöpåverkan ännu mer positiv, säger Karl Serneberg.

Bedömningen är dessutom att HVO, till skillnad från en del andra biobränslen, inte är särskilt känsligt för vare sig låga eller höga temperaturer eller för solljus. Tack vare det väte som används i produktionsprocessen beskrivs även hållbarheten som konkurrenskraftig

Genom att använda HVO minskar inte bara koldioxidutsläppen på kundcentret, det ger också en möjlighet att visa gäster hur bra bränslet fungerar i praktiken.

En viktig anledning till att HVO inte har börjat användas tidigare är tillgängligheten. Bränslet betraktas fortfarande som relativt nytt och först nu gör Volvo bedömningen att försörjningen är tillräckligt förtroendegivande.

På plussidan finns också att skillnaden i pris jämfört med vanlig diesel blir allt mindre samtidigt som samma typ av tankar och pumpar kan användas, vilket innebär att övergången till HVO knappt märks för användaren.

Mer om: HVO | Volvo CE
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Nyhetsbrev

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094