23948sdkhjf

Hopp om elektrifierad järnväg i Västerbotten

I Västerbottens inland finns förhoppningar om statliga pengar till en elektrifiering av hela tvärbanan Hällnäs-Storuman. Ett steg på vägen tas nu genom att regionala utvecklingsnämnden har beviljat medel till en förstudie om elektrifiering mellan Lycksele och Storuman.

Att elektrifiera tvärbanan är tveklöst en nödvändig hållbarhetsåtgärd som gynnar hela Sverige, säger Rickard Carstedt (S), regionråd vid Region Västerbotten.

En elektrifiering av tvärbanan skulle innebära mycket för möjligheterna att upprätthålla persontrafik med tåg mellan inlandet och kusten, samtidigt som vi byter ut dieseltåg mot elektriska och därmed klimatsmarta tåg. Det vore också mycket positivt för de i dag mycket omfattande järnvägstransporterna av framför allt skogsprodukter.

Region Västerbotten ser stora fördelar med att hela sträckan Hällnäs-Storuman elektrifierats. Trafikverket har redan tidigare genomfört en studie för elektrifiering av delsträckan Hällnäs-Lycksele.

Nu har den regionala utvecklingsnämnden beslutat att avsätta de medel som behövs för att ge Trafikverket i uppdrag att genomföra en förstudie även för delsträckan Lycksele-Storuman. Det rör sig om uppskattningsvis nio miljoner kronor, där tre miljoner kronor finns kvar från den föregående studien.

Målsättningen är kunna presentera en komplett studie av elektrifiering av hela banan den dag regeringen tar med en elektrifierad tvärbana hela vägen mellan Hällnäs och Storuman i den nationella transportplanen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094