23948sdkhjf

”Orimliga krav på yrkeslärare”

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Om YKB-fortbildningen ska fungera och bibehålla sin kvalitet krävs fler lärare med gedigen yrkeskompetens, inte färre. Det menar TYA som anser att Transportstyrelsen fäster för liten vikt vid branscherfarenhet i sitt förslag till ny föreskrift om yrkesförarkompetens.

Pedagogisk kunskap är viktigt, men här väger branscherfarenhet tyngre, säger Sigalit Slutbäck, vd för TYA.

TYA anser att förslaget innebär en orimlig balans mellan kravet på yrkeserfarenhet och pedagogisk erfarenhet. Om YKB-fortbildningen ska fungera och bibehålla sin kvalitet krävs fler lärare med gedigen yrkeskompetens och inte färre.

Tvisten handlar om de lärare som vart femte år ser till att landets lastbilsförare kan förnya sitt yrkeskompetensbevis. TYA är helt överens med Transportstyrelsen om att pedagogisk erfarenhet och kunskap väger tungt, men anser att Transportstyrelsen inte fäster tillräckligt stor vikt vid branscherfarenhet.

I Transportstyrelsens tidigare krav stod att ”läraren ska ha dokumenterad erfarenhet av pedagogiskt arbete som lärare för vuxna eller ha genomgått utbildning i pedagogik”. 2017 ändrades kravet till att ”läraren ska ha dokumenterad erfarenhet av att undervisa vuxna som sammanlagt motsvarar minst sex månaders heltidsarbete inom de senaste fem åren”. Det kravet, som redan tidigare ifrågasatts av TYA, kvarstår i det nya förslaget, något som, enligt TYA, kan minska tilltron till fortbildningen samtidigt som den kan bli dyrare.

Risken är att yrkesförare tappar tilltron till fortbildningen då andelen lärare med yrkeskunnande på sikt kommer att minska kraftigt. Det finns också en risk att utbildningarna fördyras då enbart företag med utbildade trafiklärare uppnår behörighetskraven framöver, säger Sigalit Slutbäck.

Enligt TYA försvårar förslaget också för företag att bygga upp en intern utbildningsverksamhet på YKB-området och motverkar utvecklingen av lärande på arbetsplatser.

TYA, Transportarbetareförbundet och Transportföretagen vill därför att:

  • kraven på YKB-lärare omgående ses över.
  • kraven på pedagogisk erfarenhet kvarstår, men att de strikta tidsgränserna tas bort.
  • en dialog inleds där branschen, i samverkan med Transportstyrelsen, ser över vilka kriterier för pedagogisk utbildning som är rimliga och hur potentiella lärare kan stöttas.

TYA, Transportföretagen och Transportarbetareförbundet uppmanar nu övriga företrädare för branschen att senast 6 mars protestera mot de lärarkrav som beskrivs som orimliga.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

Skrift för ökad kunskap om plast

Erlandsson och Renta i samarbete

Sveriges sämsta vägar

Sveriges vägar blir allt sämre hävdar M Sveriges vägombud som granskat 18 000 mil och hittat landets tre sämsta vägar.

Svensk-spansk lösning i Skåne

Schneider Electric i industriell hjälpinsats

Nyhetsbrev

Inget JEC World i år

Nya medlemmar i styrelsen

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Gruvan blir lönsam - både för naturen och affärerna

Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Almedalsveckan ställs in

2

Ministern läxade upp RKM:erna

Europas skumtillverkare räknar med stort tapp

Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

Covid-19: Allt fler företag ställer om produktionen

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Toyota permitterar 1 400 tjänstemän i Sverige

Umeå vill få fart på Norrbotniabanan

Chef för Packaging Solutions

Förlängda stopp för både Volvo Cars och Volvo Trucks - UPPDATERAD

Nytt snabbtest Covid-19, CE-godkänt

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094