23948sdkhjf

Bättre och billigare kollektivtrafik

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Om kollektivtrafiken planeras effektivare så blir den både attraktivare och mer kostnadseffektiv. Det säger Torbjörn Eriksson, vd för Urbanet Analys som medverkar under blocket Finansiering och styrning på Kollektivtrafikdagen 13 maj på Quality Hotel Friends i Solna.

Klicka HÄR för mer information om konferensen och anmälan!

Kan du säga något om hur vi ska få fler att åka mer?

– Det finns tre faktorer som alla leder till ökat resande, det kommer jag att beröra på Kollektivtrafikdagen, säger Torbjörn Eriksson.

För det första gäller det att få bussen att åka, komma fram fortare och oftare, för att göra det gäller det att öka avståndet mellan hållplatserna och ta bort linjer med låg beläggning (som kan ersättas med annan trafik). För det andra behöves differentierad prissättning så att resandet jämnas ut över dagen. Och för det tredje behövs nya avtal som verkligen leder till att fler reser kollektivt och att trafiken blir kostnadseffektivare.

Längre mellan hållplatserna, är det populärt?

– I våra studier ser vi att folk är beredda att gå lite längre bara bussarna kommer ofta och går fort, säger Torbjörn Eriksson. Det krävs för attrahera nya kundgrupper.

Vad handlar differentierad prissättning om?

– Att vi måste jobba med priset, i en bransch som har rusningstrafik och lågtrafik måste vi jobba med priset som en utjämnare. Så gör man i andra branscher och så kan man också göra inom kollektivtrafiken – det leder till ökat resande och minskat skattebidrag eftersom fordon kan sparas in.

Kan du förklara lite mer om avtalen som du efterlyser?

– Vi måste få nya avtal som är med som koncessioner, avtal som ger ökad frihetsgrad till operatörer och ökat incitament för operatörerna att tillgodose kundernas krav. Det ökar både den företagsekonomiska effektiviteten och samhällsnyttan, säger Torbjörn Eriksson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

Skrift för ökad kunskap om plast

Erlandsson och Renta i samarbete

Sveriges sämsta vägar

Sveriges vägar blir allt sämre hävdar M Sveriges vägombud som granskat 18 000 mil och hittat landets tre sämsta vägar.

Svensk-spansk lösning i Skåne

Schneider Electric i industriell hjälpinsats

Nyhetsbrev

Inget JEC World i år

Nya medlemmar i styrelsen

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Gruvan blir lönsam - både för naturen och affärerna

Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Almedalsveckan ställs in

2

Ministern läxade upp RKM:erna

Europas skumtillverkare räknar med stort tapp

Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

Covid-19: Allt fler företag ställer om produktionen

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Toyota permitterar 1 400 tjänstemän i Sverige

Umeå vill få fart på Norrbotniabanan

Chef för Packaging Solutions

Förlängda stopp för både Volvo Cars och Volvo Trucks - UPPDATERAD

Nytt snabbtest Covid-19, CE-godkänt

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109