23948sdkhjf

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

| Av Anders Robertsson och Hampe Mobärg | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Vid Nysäter vindkraftpark utanför Viksjö, nordväst om Härnösand, planeras för sammanlagt 114 vindkraftverk. Det ska bli ett av Europas största vindkraftparker med en produktion på 520 MW/år. Ett välkommet tillskott till Sveriges framtida energiförsörjning.

I dag är projektet på god väg att haverera. I höstas stoppade länsstyrelsen arbetet på ett av områdena, Hästkullen, med 73 av vindkraftverken, efter det att schaktmassor dumpats och vägar byggts på olämpliga ställen, skog avverkats i naturskyddsområden och vatten och våtmarker påverkats negativt. Arbetsmiljöverket stämde in i kritiken och pekade på flera onödiga arbetsplatsolyckor, brist på skyddsutrustningar och en i övrigt oacceptabel arbetsmiljö. Nu står arbetet stilla sedan beskeden från myndigheterna.

Samtidigt står den anlitade underleverantören, bolaget Active Works, inför en rekonstruktion efter att ett första konkurshot avvärjts. En rekonstruktion innebär att en lång rad små underentreprenörer i sin tur får bära kostnaderna för att byggherren, totalentreprenören och projektledaren uppenbarligen både visat okunskap om hur projekt i den här storleken ska drivas och brister i såväl projektering som planering och ledning.

Entreprenadkedjan i projektet är både lång och vildvuxen och innehåller mer oklarheter än klarheter. Byggherre är bolaget Nysäter Wind AB, ägt av Credit Suisse och den tyska energikoncernen RWE. Nysäter Wind AB har anlitat det tysk-spanska bolaget Nordex, som totalentreprenör, som i sin tur har anlitat Active Works. Active Works, har i nästa led tagit in mellan 30 och 40 entreprenörer. Innan jul lämnade bolaget dock in en konkursansökan riktad mot Nordex, eftersom de inte fått betalt för vare sig upparbetad tid eller stillastående maskiner sedan projektet gick i stå, något som alltså lett till att Active Works nu ska rekonstrueras. Och det handlar om mycket pengar, sannolikt närmare 200 miljoner kronor.

Den praktiska arbetsledningen i projektet skulle ske genom anlitandet av en annat bolag, som i sin tur använt andra leverantörer för att handla upp mindre underentreprenörer såsom maskinentreprenörer. Hur många som totalt är inblandade i projektet är förmodligen lika oklart för Nysäter Wind och Nordex som för oss. Dessutom är avtalen otydliga – om de ens finns. Vi ser att det finns några av våra medlemmar som inte har krävt tydliga avtalsförbindelser, vilket naturligtvis inte kan försvaras, men de har arbetat i god tro och kört på, eftersom de sett världsomspännande finanshuset Credit Suisse och energijätten RWE som övergripande beställare och ägare av projektet.

Så enkelt är det. En rekonstruktion av Active Works innebär att entreprenörerna, i bästa fall, kan få betalt för cirka 25 procent av sina fordringar. Alldeles oavsett nivån är det ett hårt slag mot små entreprenörer med knappa reserver. Vi har dessutom medlemmar som inte vågar dra igång tvister, eftersom de är rädda för repressalier. Det som nu händer gör att våra medlemmar, av förklarliga skäl, överväger att inte fortsätta arbeta med vare sig Nysäter Wind, Nordex eller Active Works, vilket naturligtvis kommer att göra det svårt att återstarta projektet.

Denna sorgliga historia är ett praktexempel på hur det INTE ska gå till i ett stort projekt. Att driva ett projekt som leder till att de längst ned i entreprenadkedjan, och minst resursrika, får betala för extremt dålig projektering och ledning är rent ut sagt inte bara beklämmande utan direkt oansvarigt!

Ansvaret faller på Nysäter Wind, Nordex och Active Works som inte klarat sin uppgift, oklart varför, och som måste ställas till svars, men ägarna Credit Suisse och RWE som äger Nysäter Wind måste visa kraft och ta det moraliska ansvaret för situationen, för att projektet ska löpa vidare och för att entreprenörerna fullt ut ska få betalt för både det arbete de lagt ner och för att deras maskiner tvingas stå stilla.

Trovärdigheten är redan sargad. Vill man återvinna förtroendet hos de små entreprenörerna gäller det att göra upp snabbast möjligt. Risken är annars uppenbar att man kommer ha svårt rekrytera maskinentreprenörer som vill ta risken att jobba åt Nysäter Wind.

Anders Robertsson, vd, och Hampe Mobärg, f d vd och Senior Rådgivare

Maskinentreprenörerna

Enligt Nysäter Wind har problemen uppkommit på grund av bristande kontroll och kommunikation i projektet mellan uppdragsgivare och utförande entreprenör. Läs mer här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.502