23948sdkhjf

En god Bellmanhistoria

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Bellman Group, med huvudkontoret i Solna, är moderbolag i en anläggningskoncern som verkar inom bergsprängning, schakt, transport och masshantering. Primära marknader är Stockholms- och Göteborgsregionerna, men koncernens maskiner och fordon syns över stora delar av Sverige.

Företagets tillväxt har till stora delar skett organiskt, men 2018 förvärvades VSM i Stockholm och i början av 2019 stod det klart att även Samgräv i Göteborg blivit del i den växande koncernen.

I dag drivs verksamheten i form av Bellmans som är ett transportföretag, Uppländska som utför sprängarbeten, VSM som utför schaktarbeten med större maskiner och Samgräv som är verksamt inom transport, masshantering och deponier. Sammantaget har koncernen runt 400 anställda och sysselsätter därutöver runt 900 underentreprenörer.

Under 2019 omsatte koncernen närmare 1,8 miljarder kronor. Proforma innebär det en ökning med ungefär 150 miljoner kronor jämfört med föregående år. Även rörelseresultatet gick i samma riktning. Proforma handlade det om en ökning från 104 miljoner kronor till 123 miljoner kronor.

– 2019 var ett händelserikt och framgångsrikt år för Bellman Group. De stora svenska infrastrukturprojekten som exempelvis Förbifart Stockholm och Västlänken Göteborg gynnar vår verksamhet. Detta har under året särskilt haft positiv påverkan på VSM som ökade omsättningen med nära 30 procent. Vi förvärvade Samgräv i januari och stärkte därmed vårt fotfäste i Västsverige, säger Bellman Groups vd Håkan Lind.

Mer om: Bellman
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skrift för ökad kunskap om plast

Erlandsson och Renta i samarbete

Sveriges sämsta vägar

Sveriges vägar blir allt sämre hävdar M Sveriges vägombud som granskat 18 000 mil och hittat landets tre sämsta vägar.

Svensk-spansk lösning i Skåne

Schneider Electric i industriell hjälpinsats

Inget JEC World i år

Nyhetsbrev

Nya medlemmar i styrelsen

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Gruvan blir lönsam - både för naturen och affärerna

Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Almedalsveckan ställs in

2

Ministern läxade upp RKM:erna

Europas skumtillverkare räknar med stort tapp

Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

Covid-19: Allt fler företag ställer om produktionen

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Toyota permitterar 1 400 tjänstemän i Sverige

Umeå vill få fart på Norrbotniabanan

Chef för Packaging Solutions

Förlängda stopp för både Volvo Cars och Volvo Trucks - UPPDATERAD

Nytt snabbtest Covid-19, CE-godkänt

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan

Nu är det svenskt i toppen av Tunga Bussligan 2020 - det visar Bil Swedens senaste statistik.

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14