23948sdkhjf

Trafikverket vill säkra mark

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Det finns inget politiskt beslut om att bygga en Östlig förbindelse, Trafikverket vill dock vara redo om den dagen kommer.

Läs också: Svensk-spansk lösning i Skåne

Trafikverket vill därför precisera riksintresset för projektet, det vill säga fördjupa planeringsunderlaget som ska visa vilka värden som ska skyddas och beaktas i den fysiska planeringen.

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken. Behovet är så stort att det är ett så kallat riksintresse, och då behöver vi säkra mark för att kunna genomföra utbyggnaden i framtiden, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket, i ettpressmeddelande.

Enligt Trafikverket ska riksintressepreciseringen ta stor hänsyn till berörda kommuners behov av att exploatera mark, men också göra det möjligt att bygga en Östlig förbindelse i framtiden, om ett sådant politiskt beslut tas.

Myndigheten uppger också att man minimerat markanspråket i riksintressepreciseringen, bland annat genom att endast gå vidare med ett av tre alternativ för placering av tunnel.

Läs också: Tunga fordon prioriterade när förarproven blir färre

Markanspråket har också slimmats tack vare kunskaper Trafikverket inhämtat i tidigare utredningar – Trafikverket har tidigare haft uppdraget att utreda möjligheten att bygga en väg som knyter ihop Norra och Södra länken på östra sidan av Stockholm.

Finansiering för en sådan väg saknades dock i den nationella transportplanen för 2018-2029, och projektet avslutades därför.

– Bostäder utgör i dag inte ett riksintresse. Men med hänsyn till att bostadsförsörjningen är av helt avgörande betydelse i Stockholms län, har vi strävat efter att minimera markanspråken så långt som möjligt, säger Helena Sundberg.

Förslaget går nu ut på remiss. Sista svarsdatum är 15 maj, därefter ska Trafikverket besluta om att fastställa riksintressepreciseringen.

Mer om: Trafikverket
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

Skrift för ökad kunskap om plast

Erlandsson och Renta i samarbete

Sveriges sämsta vägar

Sveriges vägar blir allt sämre hävdar M Sveriges vägombud som granskat 18 000 mil och hittat landets tre sämsta vägar.

Svensk-spansk lösning i Skåne

Schneider Electric i industriell hjälpinsats

Nyhetsbrev

Inget JEC World i år

Nya medlemmar i styrelsen

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Gruvan blir lönsam - både för naturen och affärerna

Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Almedalsveckan ställs in

2

Ministern läxade upp RKM:erna

Europas skumtillverkare räknar med stort tapp

Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

Covid-19: Allt fler företag ställer om produktionen

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Toyota permitterar 1 400 tjänstemän i Sverige

Umeå vill få fart på Norrbotniabanan

Chef för Packaging Solutions

Förlängda stopp för både Volvo Cars och Volvo Trucks - UPPDATERAD

Nytt snabbtest Covid-19, CE-godkänt

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125