23948sdkhjf

Dags för framtidsspaning

Den 1-2 april samlas danska och svenska aktörer i den grafiska produktionskedjan på Hotell Tylösand i Halmstad för att se vad som väntar runt hörnet. Det är dags för framtidsspaningen Absolute Flexo Future 2020.

Absolute Flexo Future är en framtidsspaning som har pågått sedan 2005. Då arrangerades den första gemensamma konferensen mellan danska och svenska aktörer i den grafiska produktionskedjan för förpackningstryck. I år är det femte gången.

Framtiden som ska beskrivas är 2025. Längre fram än så går knappast att göra förutsägelser, menar ordförande Göran Dahl, i Sweflex, Svensk Flexografiförening, som tillsammans med Dansk Flexo Forum, arrangerar Absolute Flexo Future 2020.

– Teknikutvecklingen går fort, samtidigt som det sker mycket inom miljölagstiftning som kan påverka hur och vilka förpackningar vi kommer att producera, så kan vi se fem år fram i tiden är det bra, säger Göran Dahl.

Göran Dahl, själv med ett förflutet i Tetra Pak, har sett ny teknik hela tiden flytta fram positionerna för flexotryck med högre tryckkvalitet till bibehållen eller lägre produktionskostnad. På senare år har också intelligenta funktioner som möjliggör kommunikation och förenklar hanteringen i distributionskedjan tillkommit med nya tryckmetoder.

Idag används flexo i kombination med andra trycktekniker och som förening för företag i den grafiska produktionskedjan, välkomnar man nya medlemmar från alla läger, oavsett tryckteknik.

– Vi har på senare år sett en förening av olika trycktekniker i så kallade hybridpressar, särskilt inom etikettproduktion, och den digitala trycktekniken har även gjort sitt intåg på breda flexopressar som möjliggör helt nya värdeskapande funktioner på förpackningen. Titta inte minst på Tetra Pak som i samarbete med olika leverantörer satsar stort på den uppkopplade kommunikativa förpackningen för ökad konsumentupplevelse. Den här trenden har bara sett sin början, säger Göran Dahl.

I programmet till Absolute Flexo Future vill man spänna över hela värdkedjan från design till tryckt och färdig förpackning. Och just i denna kronologiska ordning presenteras talarna. Programmet håller hög internationell nivå med talare från marknadsledande tekniktillverkare och framstående lärosäten. Alla föredrag hålls på engelska, för att överbrygga de språkliga skillnaderna mellan grannländerna.

– De är alltid spännande och lärorikt att sätta ihop ett sådant här program som vi självklart gör i dialog med våra danska vänner. Inom design finns till exempel två trender just nu. Den ena är att designen blir mer sofistikerad och den andra är ingen design alls - bara en brun låda. Vad kommer att bli tongivande och vilka fler trender kan vi se de närmaste fem åren? Det ska Jesper von Wieding, Strategic Creative Director, på Pearl Fischer, berätta om.

Esko och KBA är marknadsledande inom prepress respektive förpackningstryck och delger sina tankar om framtiden fem år framåt. Till nykomlingar på tryckpressmarknaden får det tyska företaget Allstein räknas. Endast fem år gammalt men med ett erfaret team spanar de på möjligheterna att producera korta serier i flexopressen - med lönsamhet.

En av sponsorerna till konferensen är MacDermid Graphics Solutions, en global och ledande leverantör av prepressteknik; framkallningssystem och fotopolymerformar för förpackningstryck. Absolute Flexo Future gästas av företagets innovationsdirektör Ryan Vest som ska berätta att 2025 kanske tryckformar ser helt annorlunda ut.

Sofia Thorman, Karlstad Universitet, forskar om sambandet mellan kartong och färgers egenskaper och kom förra året med sin doktorsavhandling i ämnet. Tommy Höglund, känd för många som en av pionjärerna inom tryckt elektronik, jobbar på företaget Ynvisible och talar interaktiva förpackningar under rubriken: Internet of things – Internet of everyting!

Avslutningsvis får vi veta hur företaget Digimarcs nya märkningsteknik för förpackningar bland annat kan hjälpa varumärkesägare att leva upp till producentansvarsmål, och av Katrin Molina-Besch, Lunds Universitet, varför de miljöpolitiska målen i Agenda 2030, är en utmaning och men också en möjlighet för förpackningstillverkare.

För komplett program och anmälan gå in på sweflex.com.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.424