23948sdkhjf

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

20 februari skedde den officiella lanseringen av Volvo Bussars helt nya dubbeldäckare, Volvo 9700 DD. Men redan dessförinnan visades den för media vid den stora fordonstestanläggningen i Hällerid utanför Borås. Bussen kan sägas vara ett reslutat av internationellt samarbete och har utvecklats på rekordtid. Vad de första kunderna får betala för bussen är dock ännu höljt i dunkel, Volvo Bussar vill inte lämna ut någon prislapp.

Det handlar om en riktigt stor och hög buss. Längden är nästan 15 meter och höjden en bit över fyra meter. Ett så högt fordon är givetvis känsligt för sidvindar, men genom låg tyngdpunkt uppges den vara i det närmaste lika stabil som en lägre buss. Den låga tyngdpunkten har möjliggjort genom att karrossen som byggts på chassiet är mycket lättare än vad som är fallet med andra fordon av samma höjd.

Under provkörningen gick bussen säkert och fint genom svängarna och den relativt friska vind som ändå rådde kändes inte av alls. Bussen levereras inte med Volvos dynamiska styrsystem som standrad, men kändes likväl säker att köra. Dessutom känns den inte så lång som den faktiskt är, vilket beror på det medsvängande bakre hjulparet i boggin, något i dock alla boggiebussar har.

Lite ovant är att bussen saknar yttre backspeglar, dessa har ersatts med kameror i stället. För att inte göra det allt för svårt sitter displayerna vid frontrutans hörn så att det föraren vill se finns åt det håll denne är van att titta – alltså där backspeglarna förväntas befinna sig.

Mer detaljer från provkörningen publiceras i Trafikforum nr 2 som utkommer 18 mars!

Enligt tillverkaren är Volvo 9700 DD är nästa steg i utecklingen av långfärdsbussarna Volvo 9700 och Volvo 9900, och den sägs vara utvecklad för att möta kundernas krav på hög passagerarkapacitet, flexibilitet, komfort och säkerhet.

– Med Volvo 9700 DD kan vi nu erbjuda våra kunder ett komplett utbud av turist-, linje- och expressbussar med premiumegenskaper. Expressbussegmentet växer snabbt i Norden och för många operatörer är Volvo 9700 DD en efterlängtad modell som ökar kapacitet och produktiviter, säger Niklas Orre, Vice President, Coach Sales.

Genom att bussen är uppkopplad kan bussoperatören få bättre kontroll över hur bussen körs och också planera service på mest effektiva sätt. Genom Zone Management dvs att operatören via dator kan styra hastigheten i känsliga områden, förbättras både säkerhet och bränslekonsumption.

Volvo 9700 DD med plats för upp till 96 passagerare är utvecklad för att ge resenärerna bästa komfort på både kortare och längre resor. Bussen är utrustad med Volvos egendesignade ergonomiskt utformade passagerarstolar och ett klimatsystem med separata zoner för passagerare och förare. Ljudanläggningar, multimediasystem och system för passagerarinformation finns i flera varianter. Dörröppningar, mittgångar, trappor och takhöjd både upp och nere är dimensionerade för att underlätta en snabb på- och avstigning.

Förarplatsen i den nya dubbeldäckaren är rymlig och högt placerad och ger en bra överblick över trafiken. För att öka trafiksäkerheten är Volvo 9700 DD också utrustad med flera aktiva säkerhetssystem som elektroniskt styrda bromsar, elektroniskt stabiliseringsystem och antisladdreglering. Som stöd till föraren finns dessutom produkterna Uppmärksamhetsassistans, Körfältsassistans och Kollisionsvarning med nödbromsning. Däremot ingår allså inte VDS, Volvo Dynamic Stearingssystem som standard men kan beställas om kunden önskar det.

– Vi har också förbättrat köregenskaperna och bussen kör stabilt och tryggt genom en kombination av förbättrad fjädring och stötdämpning och en ultralätt kaross. Detta tillsammans med bussens design gör den också bränsleeffektiv, säger Niklas Orre.

Klicka här för att se en kort film med bussen!

FAKTA/Volvo 9700 DD

Höjd: 4,25 meter

Längd: Upp till 14,8 meter

Antal passagerare: Upp till 96 

Bagagekapacitet: Upp till 7,5 kubikmeter

Drivlina: Volvo DK11 med 460 hästkrafter, I-Shift.

Chassi: Volvo B11R/LE, 6x2.

Kaross: Carrus Delta Oy (Finland)

Toalett och kök finns som tillval.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

Skrift för ökad kunskap om plast

Erlandsson och Renta i samarbete

Sveriges sämsta vägar

Sveriges vägar blir allt sämre hävdar M Sveriges vägombud som granskat 18 000 mil och hittat landets tre sämsta vägar.

Svensk-spansk lösning i Skåne

Schneider Electric i industriell hjälpinsats

Nyhetsbrev

Inget JEC World i år

Nya medlemmar i styrelsen

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Gruvan blir lönsam - både för naturen och affärerna

Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Almedalsveckan ställs in

2

Ministern läxade upp RKM:erna

Europas skumtillverkare räknar med stort tapp

Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

Covid-19: Allt fler företag ställer om produktionen

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Toyota permitterar 1 400 tjänstemän i Sverige

Umeå vill få fart på Norrbotniabanan

Chef för Packaging Solutions

Förlängda stopp för både Volvo Cars och Volvo Trucks - UPPDATERAD

Nytt snabbtest Covid-19, CE-godkänt

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.078