23948sdkhjf

Epiroc i australiskt automationsprojekt

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

När Roy Hill vill effektivisera sin järnmalmsbrytning i västra Australien har företaget vänt sig till Epiroc som nu tillsammans med den amerikanska automationsspecialisten ASI Mining ska leverera en helautomatiserad gruvtruckslösning.

344 kilometer sydost om Port Hedland i Pilbara-regionen driver Roy Hill en järnmalmsgruva som integrerats med såväl järnväg som hamnverksamhet. Företaget gör nu en storsatsning för att öka produktionen och ett led i den ambitionen är att konvertera befintliga gruvtruckar från bemannade till autonoma.

Uppdraget har gått till Epiroc i samarbete med den delägda automationsspecialisten ASI Mining som nu fått uppgiften att leverera en säker och samverkande lösning som passar gruvföretagets blandade flotta av gruvtruckar. Andra viktiga aktörer i utvecklingsarbetet är Hitachi och Wenco med truckkonvertering och integration av Wencos system för hantering av fordon.

En förutsättning för ett lyckat resultat är att lösningen ska kunna integreras med Roy Hills befintliga system. En annan att den ska vara möjlig att expandera till andra gruvfordonstyper och tillverkare.

Enligt Epirocs gruv- och infrastrukturchef Helena Hedblom kommer automatiseringen av gruvtruckarna att öka säkerheten och produktiviteten för en avgörande del av Roy Hills gruvdrift.

Detta är ett mycket starkt exempel på hur automation kommer att ta ett gruvbolags verksamhet till nästa nivå, säger Helena Hedblom.

Roy Hills vd Barry Fitzgerald menar att hans företag är väl rustat för en övergång till automation.

Våra team på plats och i vår driftcentral i Perth har tydligt visat en förmåga att leverera på komplexa projekt, hållbar förändring och effektivitet med våra autonoma borriggar och optimering av flottan. Nu är tiden rätt att föra samman expertisen hos Roy Hill, Epiroc, ASI Mining och Wenco för att konvertera vår truckflotta. Automatisering av truckflottan är en avgörande del för att förbättra säkerheten och produktiviteten, säger han.

Vår ordförande Gina Rinehart och våra ägare har gått i spetsen för projektet ända sedan starten med målet att öka säkerheten och åstadkomma en mer hållbar produktion, säger Barry Fitzgerald.

Enligt planerna kommer projektet att genomföras i faser. Den inledande fasen består av testning och produktionsverifiering av upp till åtta truckar medan den andra fasen som berör samtliga truckar börjar i mitten av 2021.

Barry Fitzgerald betonar att automatiseringen inte betyder att en massa anställda förlorar sina jobb utan att bland annat omskolningar tvärtom ska resultera i att fler anställda får helt nya kompetenser av en art som kommer att behövas för att driva verksamheten vidare i framtiden.

Mer om: automation | Epiroc
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sjävtest för Covid-19 stoppat!

Bussförar-SM 2020 har startat!

Bussförar-SM 2020 har startat – det är nu dags för alla bussförare att anmäla deltagande i uttagningstävlingen, bara då finns chans att nå finalen i september.

”Vårt mål är att ta oss igenom det här”

Stena lägger ner färjelinje

Norwegian ansöker om rekonstruktion

Perstorp i räddningsaktion för vården

Perstorp ställer om – kapacitet att lösa vårdens desinfektionsbrist.

Nyhetsbrev

Seg bredbandsutbyggnad hot mot lantbruket

Seg bredbandsuppkoppling är illa nog. Seg bredbandsutbyggnad är ännu allvarligare – inte minst för lantbrukare. Därför föreslår nu LRF att Teracoms höghöjdsmaster används vid 5G-utbyggnaden för att säkerställa landsbygdens framtida behov av digitalisering.

Gör handsprit av restprodukt från alkoholfri öl

Behovet av handsprit och ytdesinfektionsmedel är stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Krav på 400 miljarder till företagen

De svenska företagen behöver bortåt 400 miljarder kronor i stöd. Det hävdar Stockholms Handelskammare som pekar på en WSP-analys som kommit fram till att det svenska samhället riskerar att drabbas av en smäll på 500 miljarder kronor på grund av corona.

Belos lämnar Tranås för Tyskland

Under hösten kommer verksamheten vid Kärcher Belos i Tranås, enligt nuvarande planer, att fasas ut och flyttas till Tyskland. Det är en direkt följd av att Kärcher i höstas förvärvade Max Holder.

Återvunnen PEX får nytt liv i Axjos kabeltrummor

Fyra av fyra möjliga för Sweco

Från förening till fokus

Plus

Han vet att AI är viktigt men inte alltid lätt

Olle Steffner, Director IP management, vid BillerudKorsnäs berättar om deras erfarenheter av AI. En slutsats är att det inte alltid blir som man har tänkt sig.

Ledare: Låt pengarna rulla

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Svenska bolag levererar utrustning i rekordfart

Maskinia satsar på östkusten

Avfall Sverige kommenterar kulturministerns uttalande om returpapper

Kommunernas branschorganisation Avfall Sverige kommenterar nu kulturminister Amanda Linds uttalande om returpappersförordningen.

Beläggningsjobb fick klimatbonus

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Slut på flottiga danska fingrar

Nytt kvarter i Norrahammar

Svevia bäddar i Lidköping

Skrift för ökad kunskap om plast

Svensk-spansk lösning i Skåne

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Chef för Packaging Solutions

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.515