23948sdkhjf

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Våren 2017 kompletterade Engcon verksamheten med en personalgrupp som kallas ambassadörer. Målet är att varje marknad där företaget är närvarande ska ha ambassadörer som känner landet och jobbar integrerat med den lokala säljavdelningen för att fånga upp slutkundernas önskemål.

Deras uppgift är att kontakta slutkunder för att diskutera vilka maskiner de använder, vilka arbeten de utför och hur väl de känner till företagets produktsortiment. I princip handlar det om att bearbeta den aktuella marknaden med fokus på slutkunden.

Målet är dels att skapa sig en tydligare bild av slutkundernas utmaningar och vilken utrustning de behöver för att klara sina uppdrag och dels att berätta om Engcons erbjudande.

När slutkunden bestämt sig för vilken typ av utrustning han önskar från oss, kontaktar vi den återförsäljare han själv valt och ser då till att allt blir enligt vår överenskommelse fortsätter André Nordström, chef för ambassadörsprogrammet hos Engcon.

– Våra slutkunder ligger oss varmt om hjärtat och vi är övertygade om att en bra dialog med dem gör Engcon till en bättre leverantör. Vi har precis kontaktat den 20 000:e kunden sedan i år (läs 2019) och sedan starten har våra ambassadörer pratat med mer än 40 000 slutkunder, säger André Nordström.

– I en tid där allt fler tjänster och produkter blir digitala är det på sitt sätt banbrytande att ha ett antal dedikerade personer som bara jobbar med att ha direktkontakt med slutkunderna. Vi vet att det gör oss till en bättre leverantör, säger André Nordström.

Att vara grävmaskinist är ett sätt att leva. Många växer upp med en grävmaskin och börjar köra, ofta likt sin far, i väldigt tidig ålder. De flesta förare brinner för vad de gör, och vill bli bättre grävmaskinister. De letar därför ofta efter smarta verktyg och tekniker för att utveckla sin profession, säger André Nordström.

Enligt företaget är det en anledning till att de samtal som förs direkt med kunderna är ett viktigt komplement till den digitala närvaron som exemplifieras med mer än 140 000 följare i sociala medier.

Det innebär också att ambassadörsgruppen blir allt större. I december började tre nya ambassadörer; en i Sverige, en i Nederländerna och en i Storbritannien, vilket innebär att ambassadörsprogrammet nu omfattar 15 personer vars främsta uppgift är att ha en dialog med företagets slutkunder världen över.

När Leveranstidningen Entreprenad fick en pratstund med Mascha Verweij och hennes franska ambassadörer Julien Bernard och Stephane le Péculier på Intermat i Paris 2018 beskrevs rollen så här:

Uppgiften är att lyssna, vara företagets antenner ut mot marknaden och bli något av filter mellan marknad, design och teknikutveckling. Huvuduppgiften är att etablera och vårda relationer med slutkunder. I funktionen ingår att presentera Engcons koncept, produkter och lösningar för såväl nya som redan existerande slutkunder samt att följa upp alla kontakter för att bland annat förstå varför en affär lyckades eller förlorades, sade Mascha Verweij.

Läs mer om mötet med ambassadörerna här.

Enligt företaget är satsningen synnerligen lyckad med väldigt nöjda slutkunder och återförsäljare som får lättare att leverera rätt utrustning till kundernas grävmaskiner.

Mer om: Engcon | kundvård
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bara elva ”Bra val” när Folksam granskade hantverkarbilar

Bara elva av 41 modeller lever upp till de krav som gäller för benämningen ”Bra val”, när Folksam nu för första gången gjort en genomgång av säkerheten i transportbilar under 3,5 ton – även kallade hantverkarbilar.

Rekord i varsel

Nytt hopp för bussföretagen

Finansutskottet föreslår nya regler som bland annat innebär att bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik också kan få stöd – och de nya reglerna kan införas rekordsnabbt.

Aarsleff rekryterar för tillväxt

Upptäck misstänkt sjuka i entrén

Konkurserna skenar

Nyhetsbrev

Regeringen lägger krokben för småföretagen

– Företagen sätter värde på sänkta arbetsgivaravgifter, men i övrigt finns en skepsis mot regeringens krispaket som innehåller en rad brister, säger Sanna Arnfjorden Wadström, VD i Svensk Industriförening Sinf.

Från noll till 120 på 30 år

I dag är Torbjörn Sundh Entreprenad ett av Umeås större entreprenadföretag, men resan började i motvind. –  Nog fick man bita på blånaglarna ibland.

Respiratorer nästa för JCB

JCB står klar att öppna tillverkningen på nytt i hyttfabriken i Uttoxeter, men inte för den normala produktionen, utan nu handlar det om skalen till respiratorer som behövs i campen mot Covid-19.

Exklusiv backstage-look på ny förpackning

Peab bygger för äldre

Byggföretag hittar till campingstugor

Till skillnad från många andra inom rese- och hotellbranschen har campingkedjan First Camp inte påverkats negativt av covid-19. Företaget konstaterar i stället att bland annat byggföretag i olika delar av landet väljer företagets lösningar i stället för hotell.

NCC bygger i Västerås

Miljardsatsning på fossilfri gruvdrift

Cirka 1,1 miljarder kronor satsas i ett projekt som ska utveckla och demonstrera en koldioxidfri, digitaliserad och autonom koldioxidfri gruvbrytning. Energimyndigheten svarar för 207 miljoner kronor, medan deltagande företag står för resten.

Flyttar till november

Krävde 17 miljarder av Sverige - Får noll

Succé för kompaktmaskiner över disk

Kompaktmaskiner ”över disk” har utvecklats till en succé för Swecon. I dag är, enligt företaget, 80 procent av de sålda kompaktmaskinerna färdigutrustade lagermaskiner.

Riskfylld rivning när höglagret halveras

Rivarna får ta hjälp av mobilkranar när ett halvt höglager ska ner i Sundbyberg. – Det blir ett mycket kritiskt moment, säger Fredrik Rylander.

Peabs jätteaffär klar

Koncernen utökas med 200 täkter, 63 asfaltverk och 1 700 medarbetare .

Kan ditt plastföretag bistå i kampen mot Covid-19?

IAC och Plastal inför korttidspermittering

Entreprenad Live följer plan

Enligt planerna ska Entreprenad Live arrangeras på Säve depå i Göteborg 3-5 september, och förhoppningarna om att evenemanget ska kunna köras som det är tänkt är stora.

Förpackningsleverantör stöttar sina kunder

Många restauranger har det extremt tufft just nu. Flera leverantörer försöker att hjälpa till. Så bland annat förpackningsleverantören Tingstad.

Snabb snackis från Rototilt

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Nordbygg har fått nytt datum

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

7 000 varslade räcker inte

Stor affär för Beijers

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125