23948sdkhjf

Vem vill bli maskinförare?

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Både Maskinentreprenörerna och branschen har en svår uppgift framför sig: att få unga att inse att det är kul att köra maskin. –  Vi måste bli tydligare.

Bålsta. Det är mycket som ska byggas framöver och bristen på lämpliga maskinförare blir allt mer akut.

Läs också: Fortsatt bra tryck för maskinentreprenörerna

Maskinentreprenörerna och Ahlsells bjöd därför in till ett välbesökt seminarium den 7 februari, där frågan var hur branschen ska få tag på den kompetens som behövs.

ME-skolans vd Jonas Torstensson konstaterade inledningsvis att det är just därför ME-skolan existerar.

– Vi är faktiskt den första och enda bransch- och arbetsgivarorganisationen som tagit eget ansvar för kompetensförsörjningen.

Den första ME-skolan, en utbildning för maskinförare på gymnasienivå, startades 2014 i Bålsta.

Läs också: Skifte i ME:s förhandlingsledning

Sex år senare finns nio skolor i Sverige, från Svalöv i söder till Skellefteå i norr.

– Utbildningen vi bedriver i ME-skolan är ju inte för att tjäna pengar – allt eventuellt överskott går tillbaka till kvalitet, noterade Jonas Torstensson.

ME:s utbildningar omfattar i dag cirka 400 elever. 300 gymnasieungdomar och 100 inom vuxenutbildning.

ME-skolan bidrar därmed med cirka 100+100 nya maskinförare varje år. Jonas Torstensson förklarade dock att det krävs 6 000–7 000 nya förare under de kommande 6-7 åren och för att kunna leverera så mycket krävs krafttag, inte bara från utbildarna utan även från branschen.

Läs också: Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

För det är ju tyvärr så att ungdomarna inte hänger på låset, varken till ME:s skolor eller de andra gymnasiala maskinförarutbildningarna.

Jonas Torstensson hänvisade till ett projekt där 600 ungdomar djupintervjuats och där slutsatsen blev att branschen är rätt okänd.

–  Vi måste bli tydligare, det finns mycket fördomar om att yrket är tungt och smutsigt, med mycket attityder. Det måste vi jobba med – det här är ju ett roligt yrke, med snabb teknikutveckling som många stannar i väldigt länge.

Jonas Torstensson betonade att företagen spelar en viktig roll när det gäller både att höja intresset för branschen och att säkerställa kvaliteten på utbildningen.

Läs också: ”Era röster väger tungt”

Han konstaterade också ME satsat stort på sina utbildningar och att det är oerhört viktigt att skaffa sig rätt stöd och inte ge upp i förtid.

–  Det är låg marginal att jobba med utbildning, många kommuner och skolor har svårt att hålla kvar den och vi måste se till att ”kroka arm” med olika samarbetspartner, jobba långsiktigt och med framåtanda.

Läs mer från seminariet, se länkarna nedan!

 Era röster väger tungt, uppmanade Hampe Mobärg. Läs mer här!

– Vi som är i branschen, entreprenörer eller leverantörer, måste engagera oss i hur det kommer att se ut om ett, fem eller tio år, sade Torbjörn Wilson. Läs mer här!

– Den rekryterande chefen måste först och främst välja kompetens, inte bara ta en kopia av sig själv, noterade han, förklarade Claes Seldeby, som vittnade om Ahlsells satsning på mångfald. Läs mer här!

– Den minsta delen i maskinföraryrket är att köra maskin och det påverkar vår rekrytering, sade John Fransson. Läs mer här!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk förvärv för Tokvam

Fyrhjulsdrivet designobjekt

Ett tufft utseende för kunder som inte är rädda för att synas på vägen är slagordet när Ford släpper den specialutrustade Ranger Thunder på marknaden. Att Sverige står starkt som pickup-nation framgår av att vi tilldelats ungefär 150 av totalt 4 500 som släpps i Europa.

Renta ökar certifieringstakten

Under de senaste två åren har Renta certifierat 15 depåer enligt ISO 9001 och ISO 14001. Ambitionen är att återstående depåer ska ha gått igenom certifieringsprocesserna innan årets slut.

Optimism i Cat trots stort tapp

Årets andra kvartal blev tufft för Caterpillar som redovisar en omsättning som minskade med 31 procent och ett rörelseresultat som minskade med 65 procent jämfört med samma period förra året.

Bra start i Sverige för teleskopkran

1 september förra året tog Scantruck över generalagenturen i Sverige för Sennebogens teleskopkranar. Först ut bland dessa kranar i Sverige är 613E, med 16 tons lyftkapacitet, som används vid byggandet av Veddestabron nära Stockholm.

Tysk plast- och gummimaskinindustri störtdyker

Nyhetsbrev

Mer hemmafix i coronatider

Byggmaterialhandeln har haft goda tider under årets sex första månader. I synnerhet har det coronapräglade andra kvartalet visat en kraftig försäljningsökning.

Bristande beredskap inför översvämningar

Europa har drabbats av ett flertal omfattande översvämningar de senaste 30 åren. Nu har forskare vid 42 europeiska universitet tillsammans slagit fast att perioden faktiskt är exceptionell, även vid en jämförelse som sträcker sig 500 år bakåt i tiden.

Nya ägare för tunga lyft

Nolato gör viktigt förvärv

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

1

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Ny VD

Ny hos Eneroth

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125