23948sdkhjf

Vem vill bli maskinförare?

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Både Maskinentreprenörerna och branschen har en svår uppgift framför sig: att få unga att inse att det är kul att köra maskin. –  Vi måste bli tydligare.

Bålsta. Det är mycket som ska byggas framöver och bristen på lämpliga maskinförare blir allt mer akut.

Läs också: Skifte i ME:s förhandlingsledning

Maskinentreprenörerna och Ahlsells bjöd därför in till ett välbesökt seminarium den 7 februari, där frågan var hur branschen ska få tag på den kompetens som behövs.

ME-skolans vd Jonas Torstensson konstaterade inledningsvis att det är just därför ME-skolan existerar.

– Vi är faktiskt den första och enda bransch- och arbetsgivarorganisationen som tagit eget ansvar för kompetensförsörjningen.

Den första ME-skolan, en utbildning för maskinförare på gymnasienivå, startades 2014 i Bålsta.

Läs också: Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Sex år senare finns nio skolor i Sverige, från Svalöv i söder till Skellefteå i norr.

– Utbildningen vi bedriver i ME-skolan är ju inte för att tjäna pengar – allt eventuellt överskott går tillbaka till kvalitet, noterade Jonas Torstensson.

ME:s utbildningar omfattar i dag cirka 400 elever. 300 gymnasieungdomar och 100 inom vuxenutbildning.

ME-skolan bidrar därmed med cirka 100+100 nya maskinförare varje år. Jonas Torstensson förklarade dock att det krävs 6 000–7 000 nya förare under de kommande 6-7 åren och för att kunna leverera så mycket krävs krafttag, inte bara från utbildarna utan även från branschen.

Läs också: ”Era röster väger tungt”

För det är ju tyvärr så att ungdomarna inte hänger på låset, varken till ME:s skolor eller de andra gymnasiala maskinförarutbildningarna.

Jonas Torstensson hänvisade till ett projekt där 600 ungdomar djupintervjuats och där slutsatsen blev att branschen är rätt okänd.

–  Vi måste bli tydligare, det finns mycket fördomar om att yrket är tungt och smutsigt, med mycket attityder. Det måste vi jobba med – det här är ju ett roligt yrke, med snabb teknikutveckling som många stannar i väldigt länge.

Jonas Torstensson betonade att företagen spelar en viktig roll när det gäller både att höja intresset för branschen och att säkerställa kvaliteten på utbildningen.

Läs också: Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Han konstaterade också ME satsat stort på sina utbildningar och att det är oerhört viktigt att skaffa sig rätt stöd och inte ge upp i förtid.

–  Det är låg marginal att jobba med utbildning, många kommuner och skolor har svårt att hålla kvar den och vi måste se till att ”kroka arm” med olika samarbetspartner, jobba långsiktigt och med framåtanda.

Läs mer från seminariet, se länkarna nedan!

 Era röster väger tungt, uppmanade Hampe Mobärg. Läs mer här!

– Vi som är i branschen, entreprenörer eller leverantörer, måste engagera oss i hur det kommer att se ut om ett, fem eller tio år, sade Torbjörn Wilson. Läs mer här!

– Den rekryterande chefen måste först och främst välja kompetens, inte bara ta en kopia av sig själv, noterade han, förklarade Claes Seldeby, som vittnade om Ahlsells satsning på mångfald. Läs mer här!

– Den minsta delen i maskinföraryrket är att köra maskin och det påverkar vår rekrytering, sade John Fransson. Läs mer här!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

Skrift för ökad kunskap om plast

Erlandsson och Renta i samarbete

Sveriges sämsta vägar

Sveriges vägar blir allt sämre hävdar M Sveriges vägombud som granskat 18 000 mil och hittat landets tre sämsta vägar.

Svensk-spansk lösning i Skåne

Schneider Electric i industriell hjälpinsats

Nyhetsbrev

Inget JEC World i år

Nya medlemmar i styrelsen

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Gruvan blir lönsam - både för naturen och affärerna

Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Almedalsveckan ställs in

2

Ministern läxade upp RKM:erna

Europas skumtillverkare räknar med stort tapp

Ökad säkerhet med skånskt dubbelspår

Covid-19: Allt fler företag ställer om produktionen

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Toyota permitterar 1 400 tjänstemän i Sverige

Umeå vill få fart på Norrbotniabanan

Chef för Packaging Solutions

Förlängda stopp för både Volvo Cars och Volvo Trucks - UPPDATERAD

Nytt snabbtest Covid-19, CE-godkänt

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Plastmaskinföretagen i Italien får grönt ljus

De tar över Skrombergaverken – efter 116 år

Klart med ny vd för Alimak

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Sommarnöje i de gamla maskinernas tecken

Svevia tar sig an Karlstadsbro

Trejon växlar upp

1

Paradiset i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094