23948sdkhjf

Mångfald lönade sig för Ahlsell

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Ahlsell har jobbat aktivt för en ökad mångfald och vd Claes Seldeby tror att det är rätt väg att gå även för entreprenadbranschen om det ska bli fler maskinförare.

Hör vad Claes Seldeby har att säga i klippet ovan.

Läs också: Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Bålsta. Maskinentreprenörerna och Ahlsell samarbetar i projektet Maskinförare 2020, som syftar till att få fler att välja yrket.

Ahlsell kan tyckas vara en udda samarbetspartner – de sysslar ju inte med entreprenadmaskiner.

Ahlsells vd Claes Seldeby förklarade dock på det seminarium som ME och Ahlsell anordnade den 7 februari att de gått in som delfinansiär dels för att vara en aktiv spelare i sin bransch, dels för att ta ansvar för samhällsfrågorna.

–  Vi behöver maskinförare, sade han.

Läs också: "Företagen har ett stort ansvar"

Han konstaterade att det inte bara är maskinförare som saknas – brist råder även när det gäller till exempel elinstallatörer och rörmokare.

– För att säkerställa Ahlsells framtida marknad behöver vi få avsättning för våra produkter och ME är den enda organisationen som tagit saken i egna händer och gått från ord till handling – därför tog det en  nanosekund att besluta sig att gå med.

Claes Seldeby lyfte vikten av mångfald för att lyckas få fram fler förare.

–  Ska vi bara anställa medelålders vita män blir poolen smalare och smalare, vi måste bredda poolen genom att ha ett inkluderande förhållningssätt i bolaget.

Läs också: ME vill ha konkreta ministerklappar

Ahlsell har försökt bredda sin egen pool, bland annat genom  nolltolerans mot trakasserier och diskriminering och genom att aktivt försöka locka till sig en mångfald av sökande.

Företaget har jobbat med både medarbetarskap och ledarskap, berättade Claes Seldeby.

– Den resan har varit ganska tuff och brokig, Ahlsell var ganska bra innan men ambitionen var att bli ännu bättre och vi har fått pang för pengarna!

En mätbar förändring är att antalet kvinnliga chefer har fördubblats,  teamet har också börjat prestera bättre – tillväxttakten har ökat rejält, hävdade Claes Seldeby.

Läs också: Trafikverket risas av maskinentreprenörerna

– Den rekryterande chefen måste först och främst välja kompetens, inte bara ta en kopia av sig själv, noterade han.

Han tillade dock att en förutsättning är att alla är med på noterna.

– Är branschen redo? Kanske, men det går alldeles för långsamt.

Näringslivet har de muskler som krävs för att nå förändring, bara viljan finns, hävdade han.

Läs också: Maskinentreprenörerna jobbar vidare med Pon

– Vi kan få det att hända – vi är alldeles för försiktiga när vi rekryterar nya medarbetare.

Hans råd är att lyfta det goda exemplen, föregå med gott exempel och visa att mångfald tillför ett värde, till exempel ökad trivsel och minskade sjuktal.

– Vi tror mycket på att ha kul på jobbet, vi vill också visa att vi har alla åldrar, kön, bakgrunder – att vi är en arbetsplats som välkomnar, sade Claes Seldeby som tror att även entreprenadbranschen har mycket att vinna på mer mångfald.

Han tror också att det krävs samarbete på övergripande nivåer om kommunerna ska kunna etablera bra och attraktiva utbildningar för nischyrkena.

– Kostnaden för utbildning är hög, men samhällsnyttan är ännu högre.

Läs mer från seminariet, se länkarna nedan!

 Era röster väger tungt, uppmanade Hampe Mobärg. Läs mer här!

– Utbildningen vi bedriver i ME-skolan är ju inte för att tjäna pengar – allt eventuellt överskott går tillbaka till kvalitet, noterade Jonas Torstensson. Läs mer här!

– Vi som är i branschen, entreprenörer eller leverantörer, måste engagera oss i hur det kommer att se ut om ett, fem eller tio år, sade Torbjörn Wilson. Läs mer här!

– Den minsta delen i maskinföraryrket är att köra maskin och det påverkar vår rekrytering, sade John Fransson. Läs mer här!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Eldrivet för fastighetsskötare

Högre krav på framtidens förare

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Nyhetsbrev

Eldrivna sopbilar på gång från Mercedes

Bostadsrätter i Bredäng

Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Högre övertidsersättning och rätt till dygnsvila på betald arbetstid finns bland de krav Byggnads lagt fram inför förhandlingarna om Entreprenadmaskinavtalet. Maskinentreprenörerna kräver å sin sida ett avtal förankrat i verkligheten och med större möjligheter till individuell lönesättning.

Han blir ny vd för Preem

Plus

Kinesiska avhopp från Interpack

Uppladdningen inför Interpack har börjat. Pressmeddelanden börjar strömma in och igår höll Messe Düsseldorf pressträff med skandinavisk branschmedia.

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Hydroscand satsar i söder

Branschförening för repklättrare

Yrkesklättring är ett relativt nytt, men växande yrkesområde i Sverige. En nybildad branschförening ska nu bidra till att utveckla verksamheten ytterligare och skapa ett gemensamt språkrör.

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

"Företagen har ett stort ansvar"

Swedish and Danish Life Science – are there still untapped synergies?

Lovar ingen quick-fix

Han är trött på att prata om fördomar. – Det är alltid det som diskuteras när vi pratar om människor med funktionsnedsättning. I 17 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör och målet är att beröra på djupet oavsett vem som sitter i publiken.

Plus

Samarbeta med robot utan staket

Många som tänker robotceller fokuserar fortfarande på inhägnade områden men det behöver inte vara så.

Load up laddar redan

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Krav på alternativ finansiering

Alternativ finansiering är den enda möjliga vägen att komma till rätta med dagens gigantiska infrastrukturskuld. Det menar Maskinentreprenörernas ordförande Magnus Persson som också efterlyser nya upphandlingsvägar.

Mångfald lönade sig för Ahlsell

Ahlsell har jobbat aktivt för en ökad mångfald och vd Claes Seldeby tror att det är rätt väg att gå även för entreprenadbranschen om det ska bli fler maskinförare.

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Hultafors får mer på fötterna

Peab bygger i Stockholm

Dynalyzer går online 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.078