23948sdkhjf

Högre krav på framtidens förare

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Hör vad Torbjörn Wilson har att säga i klippet ovan.

Läs också: Zeppelin får ansvaret för Cat i Sverige

Bålsta. För att utbilda framtidens maskinförare krävs moderna maskiner och utrustning.

ME-skolan löser detta genom ett samarbete med Caterpillars svenska leverantör Zeppelin Sverige och företagets vd Torbjörn Wilson förklarade på seminariet Framtidens maskinförare, som arrangerades av Maskinentreprenörerna och Ahlsells den 7 februari, att det var självklart att gå med som partner.

–Vi är naturligtvis ett kommersiellt företag och ser förstås ett värde att komma närmare ME:s 4 000 medlemmar, förklarade han.

En annan tungt vägande anledning är att dra sitt strå till stacken när det gäller att få fler att välja maskinföraryrket, tillade han.

Läs också: Zeppelin tar över Cat-agenturen

– Vi har samma utmaning med våra mekaniker. Vi som är i branschen, entreprenörer eller leverantörer, måste engagera oss i hur det kommer att se ut om ett, fem eller tio år.

Även om teknikutvecklingen nu går i riktning mot automation kommer det dock att behövas maskinförare – eller kanske maskinoperatörer –  även i framtiden, förklarade han.

– Visionen är att gula maskiner på en sajt går av sig själva och visst, det kommer att hända men inte så fort som alla tror. Alla hjälpmedel på vägen till autonomi kommer dessutom att ställa nya krav på våra maskinoperatörer.

Redan i dag är de tekniska kraven höga, konstaterade han.

– Det sitter minst två skärmar i en maskin i dag, teknikutvecklingen går snabbt.

Torbjörn Wilson konstaterar dock att andelen som använder de nya fiffiga funktionerna ibland är väldigt låg.

–  Jag tror det är ett generellt problem i alla branscher, vi får inte ut tekniken till användarna, det måste vi jobba mer med.

För att locka fler till yrket måste dess status höjas, den felaktiga bilden av yrket som ”tungt” och ”skitigt” måste förändras, förklarade Torbjörn Wilson.

De tekniska landvinningarna innebär dessutom att framtidens förare måste kunna hantera både maskiner och system  – kanske faller en hel sajt på deras ansvar.

Det innebär att klassiskt teoretiska ämnen som svenska, engelska och matematik blir allt viktigare  – även för maskinförare, noterade Torbjörn Wilson.

– Kärnämnena är viktiga, teknikutvecklingen kommer att slå igenom snabbt.

– Ska vi få företagen att fungera måste vi också få med den sociala biten, den ramlar ner på resultatet i slutändan.

–  Mer komplexa sammanhang och miljöer ökar kraven på att kunna prata. Ska vi göra något enkelt räcker det med rudimentära språkkunskaper, ska vi göra något komplext ihop krävs mer, och i framtiden blir det allt mer komplext, konstaterade Torbjörn Wilson.

Läs mer från seminariet, se länkarna nedan!

 Era röster väger tungt, uppmanade Hampe Mobärg. Läs mer här!

– Utbildningen vi bedriver i ME-skolan är ju inte för att tjäna pengar – allt eventuellt överskott går tillbaka till kvalitet, noterade Jonas Torstensson. Läs mer här!

– Den rekryterande chefen måste först och främst välja kompetens, inte bara ta en kopia av sig själv, noterade han, förklarade Claes Seldeby, som vittnade om Ahlsells satsning på mångfald. Läs mer här!

– Den minsta delen i maskinföraryrket är att köra maskin och det påverkar vår rekrytering, sade John Fransson. Läs mer här!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Extrastämma för Hybricon

Kunskapsbrister leder till onödiga dödsfall

Bristande kunskaper, medveten försummelse eller fel på utrustning och maskiner är några faktorer som Arbetsmiljöverket lyfter fram som tänkbara orsaker till dödsfall på de svenska arbetsplatserna.

Corona-viruset ställer in Luxe Pack

Stålkoncernen anställer 1000

Jordens inre processer ska hetta upp Malmö

Nyhetsbrev

Först med pappersomslag

Garant plastbantar 20 ton

Entreprenör klar för norrländska asfaltjobb

NCC bygger vid Vättern

Mobil betongstation fixar jättesluss

När Dyckerhoff Balast fick uppdraget att leverera betongen till den 500 meter långa slussen i IJmuiden föll valet på en mobil betongstation från Liebherr med kapacitet att leverera 150 kubikmeter i timmen.

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11