23948sdkhjf

Antarktis - inget för veklingar

40 minusgrader kan vara en tuff utmaning för såväl människor som maskiner. Utmaningen har dock antagits av Metso som ska leverera temperaturtålig utrustning för kross- och sorteringsjobb i samband med renovering av en forskningsstation i Antarktis.

Leveransen består av tre Lokotrack för krossning och sortering som på olika sätt anpassats för att klara extrem kyla, i varje fall ner till -40 grader Celsius.

Tanken är att utrustningen under en treårsperiod ska producera de cirka 126 000 kubikmeter stenmaterial som beräknas behövas vid det omfattande om- och tillbyggnadsarbete som genomförs vid den amerikanska forskningsstationen McMurdo, belägen på en ö i Ross Sea. Anläggningen är den största och det logistiska centrumet för landets tre forskningsstationer i Antarktis och nu väntar en omfattande ombyggnad som bland annat ska ge förutsättningar för bättre logistik och minskad energiförbrukning.

Trots anpassningen till minst sagt kyliga förhållanden ska, enligt planerna, arbetet i första hand ske under den södra hemisfärens sommarperiod som sträcker sig från oktober till april.

Den utrustning som valts för att omvandla hård basalt, som finns tillgänglig nära stationen, är en käftkross, en konkross och ett sorteringsverk. Mycket har gjorts redan i fabriken i Finland för att minska risken för oplanerade stillestånd.

– Varje komponent som är känslig för kyla har behandlats och kompletterats med extra isolering. Oljor och andra vätskor är utvalda för att klara det antarktiska klimatet och transportörerna har utvecklats speciellt för att fungera även i extrem kyla, säger Marko Salonen, projektchef på Metso.

Vid behov finns underhållspersonal tillgänglig i Nya Zeeland, vilket bedöms vara ett rimligt avstånd i de tuffa omgivningarna.

– Vi har också förberett underhåll och reservdelsbehov genom att förutse varje tänkbar situation som kan uppstå och se till att det kan åtgärdas på plats. Till och med emballaget har valts för att säkerställa att inget onödigt material tillförs den unika antarktiska miljön.

Förhoppningen är att den här säsongen kunna använda utrustningen under två månader innan vintern slår till.

– Tanken är att jobba 16 timmar per dag med en produktionstakt av 250 ton huvudsakligen 63 millimeter krossat material i timmen. Vi kommer också att tillverka en del finare material för att möjliggöra ett mer kompakt material som kan användas vid grundläggningen av de nya byggnaderna, säger Jeffrey Huffman, operativt ansvarig vid entreprenören Leidos Antarctis Support Contract.

Mycket tanke- och utvecklingsarbete ligger bakom utrustningen, men logistiken för att få den på plats är inte mindre krävande. Resan började i Finland i början av oktober. Via Tyskland gick transporten till Port Hueneme i Kalifornien för att skickas vidare till Antarktis via Christchurch i Nya Zeeland.

Den avslutande transporten har letts av en isbrytare följd av två transportfartyg som tillsammans bär med sig ungefär 35 entreprenadmaskiner som efter en resa på ungefär fyra månader ska användas i samband med ombyggnadsarbetet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079