23948sdkhjf

Lanserar helt ny mässa

| Av Martin Wanerholm | Process Nordic | Tipsa redaktionen

En ny mässa kommer att se dagens ljus i år - Nordic Food Industry. Vi har talat med affärsutvecklare Annika Persson på Svenska Mässan om varför Sverige behöver en ny mässa fokuserad på livsmedelsindustrin.

Den nya mässan Nordic Food Industry vill ta ett helhetsgrepp kring livsmedelsindustrin och de utmaningar som branschen har med särskilt fokus på produktion och förädling och med temaområden som digitalisering och automation, produkt- och processutveckling samt smarta förpackningslösningar och resurseffektiva fyllningstekniker.

Läs också: Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

— Livsmedelsindustrin är Sveriges tredje största bransch och här kommer det att ske stora investeringar framöver. Det gör Sverige till en väldigt attraktiv marknad och det finns flera utländska huvudmän och leverantörer som är duktiga på livsmedelsproduktion och som nu följer vad som händer i Sverige. Det är en otroligt spännande industri, säger Annika Persson affärsutvecklare hos Svenska Mässan.

Mässan kommer att gå parallellt med de två industrimässorna ProcessTeknik och Scanautomatic.

— Det finns flera gemensamma nämnare mellan de olika mässorna. Här finns redan på plats starka leverantörer som kan leverera bra lösningar till livsmedelsindustrin.

Målgruppen för den nya mässan är bred och Annika hoppas att allt från personer inom forskning och utveckling eller hållbarhetsansvariga till livsmedelstekniker ska hitta till mässan.

Läs också: Sverige lyfter automation på Hannovermässan

— VI hoppas att den här mötesplatsen ska föra samman förädlingskedjan inom livsmedelsindustrin men att man också passar på att benchmarka mot andra branscher som ligger i framkant och som besöker ProcessTeknik och Scanautomatic.

När de tre mässorna kombineras kommer besökare från branschen lätt att hitta lösningar på sina utmaningar inom till exempel automation eller pumpar. Sedan finns det andra delar där Nordic Food Industry kommer att tillföra andra utställare som är specifik för livsmedelsproduktionen till exempel ugnar eller sanitet. Det är en viktig del för ge den helhet som Annika och hennes kollegor vill uppnå.

— För att locka hela livsmedelsbranschen och skapa de mötesplatser som branschen behöver så behöver vi utveckla Nordic Food Industry som ett eget varumärke.

Även om det är många månader kvar innan portarna slås upp i oktober i år pågår redan nu ett intensivt arbete med planering av innehåll. Flera huvudpunkter är klara men mer kommer längre fram. Redan idag är det spikat att det bland annat blir ett innovationstorg som ska inspirera till nya lösningar. Det kommer även finnas möjlighet för små och medelstora företag att lära sig mer om finansiering för att utveckla sina verksamheter. Ett annat exempel är matchmaking mellan startup-bolag och etablerade livsmedelsföretag. Dessutom blir det många olika typer av seminarier och eventuellt en fördjupande livsmedelskonferens.

Läs också: Så var mässan

— Det man i branschen vill se mer av är innovationerna runt hörnet, vad är det som kommer. Drivkrafter med bäring på hållbarhet, klimatet och vad konsumenterna stoppar i sig är viktiga delar för de förändringar som kommer att drivas igenom i livsmedelsindustrin. Företagen vill veta hur de kan möjliggöra den här utvecklingen på ett energieffektivt och hållbart sätt, förklarar Annika.

För att fylla mässan med ett bra och relevant innehåll finns flera parter med i planeringen. Det är forskningsinstitutet Rise, Livsmedelsföretagen, Livsmedelsföreningen, Automation Region, det strategiska innovationsprogrammet PiiA, processindustriell IT och automation samt Sweden Food Arena som är en nationell arena där aktörer inom livsmedelsbranschen samverkar för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelssektor.

Det finns alltså många anledningar för den som har det minsta intresse av framtidens livsmedelsproduktion att boka in ett besök i Göteborg 6–8 oktober 2020.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

PVC-branschen närmar sig sitt cirkulära mål

Trångbodda poliser ska få mer utrymme

NCC bygger i Hässleholm

Skellefteå får pengar

Långvarig nedgång hotar kollektivtrafiken

Bussbranschen välkomnar slopade reserestriktioner

Nyhetsbrev

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Peab bygger i Värmland

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

NCC bygger för 750 miljoner

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109