23948sdkhjf

Bättre inlopp krävs till Göteborgs hamn

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Containerfartygens lastkapacitet har nästan fördubblats de senaste tio åren. Större fartyg som anlöper Göteborgs hamn kan bara lastas till hälften. Det är en anledning till att farleden behöver fördjupas och breddas och vändytan i hamnen förstoras.

Nuvarande farledsdjup begränsar svenskt näringslivs möjligheter att nå globala marknader på ett effektivt och hållbart sätt. Det kanske låter drastiskt, men farledsfördjupningen är avgörande för AB Sveriges fortsatta konkurrenskraft, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn.

Enligt Göteborgs Hamn har framför allt djupgåendet i farleden stor betydelse, men inte heller farledens bredd och vändytan i hamnen är anpassade för de största fartygen. Resultatet blir att transporter till och från hamnen tvingar fram tidskrävande och klimatovänliga omlastningar i mellaneuropeiska hamnar.

För att komma till rätta med problemet har projektet Skandiaporten växt fram. Det är en fördjupning och breddning av farleden i Göteborgs hamn, samt tillhörande kajförstärkningar. Projektet ingår i den av regeringen beslutade nationella infrastrukturplanen 2018–2029 och genomförs i samarbete mellan Sjöfartsverket, Trafikverket och Göteborgs Hamn.

Det beräknade arbetet är omfattande, bland annat är bedömningen att det krävs hantering av i runda tal tolv miljoner kubikmeter muddermassor, framför allt för att öka djupet i farleden med tre till fyra meter.

Innan arbetet kan dras igång krävs flera utredningar som bland annat ska resultera i en miljökonsekvensbeskrivning, MKB, och ansökan om miljötillstånd hos Mark- och miljödomstolen. Bland annat görs utredningar om buller, grumling, marinbiologi och förekomst av förorenade sediment.

Göteborgs Hamn ser en klar fördel i att en miljöuppföljning från tidigare farledsfördjupningsprojekt, Säkrare farleder 2000–2004, inte visade på några bestående negativa effekter. Bland annat drogs slutsatserna att grumlingen inte gav någon betydande påverkan på ålgräs, musselbankar och grunda bottnar och att vattenkvalitén i Torsviken inte påverkades.

Läs också: Norconsult går på djupet i Göteborg

Som en del i beslutsunderlaget har cirka 120 körningar i skiftande väder och vindförhållanden gjorts av lotsar från Göteborgs lotsområde i Sjöfartsverkets simulatorer på Lindholmen i Göteborg.

– Genom simuleringar kan vi optimera farledens yta och muddringsbehov. Det handlar både om att hålla nere projektets kostnader och att hålla nere miljöpåverkan. I det här fallet drar dessa krafter åt samma håll, säger Sjöfartsverkets projektledare Patrik Benrick.

Samrådsprocessen pågår och är öppen för inlämning av synpunkter till utgången av februari.

Fakta: Skandiaporten

  • Fördjupningsbehov: Från 13,5 till 16,5-17,5 meter.
  • Statlig delfinansiering: 1,255 miljarder kronor.
  • Samhällsnytta: En satsad krona ger fyra tillbaka (enligt nationell plan 2018-2029).
  • Muddringsbehov: Cirka tolv miljoner kubikmeter.
  • Byggprocess: Kajförstärkning: 2022, muddring: 2024, gemensamt färdigställande: 2026.
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Eldrivet för fastighetsskötare

Högre krav på framtidens förare

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Nyhetsbrev

Eldrivna sopbilar på gång från Mercedes

Bostadsrätter i Bredäng

Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Högre övertidsersättning och rätt till dygnsvila på betald arbetstid finns bland de krav Byggnads lagt fram inför förhandlingarna om Entreprenadmaskinavtalet. Maskinentreprenörerna kräver å sin sida ett avtal förankrat i verkligheten och med större möjligheter till individuell lönesättning.

Han blir ny vd för Preem

Plus

Kinesiska avhopp från Interpack

Uppladdningen inför Interpack har börjat. Pressmeddelanden börjar strömma in och igår höll Messe Düsseldorf pressträff med skandinavisk branschmedia.

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Hydroscand satsar i söder

Branschförening för repklättrare

Yrkesklättring är ett relativt nytt, men växande yrkesområde i Sverige. En nybildad branschförening ska nu bidra till att utveckla verksamheten ytterligare och skapa ett gemensamt språkrör.

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

"Företagen har ett stort ansvar"

Swedish and Danish Life Science – are there still untapped synergies?

Lovar ingen quick-fix

Han är trött på att prata om fördomar. – Det är alltid det som diskuteras när vi pratar om människor med funktionsnedsättning. I 17 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör och målet är att beröra på djupet oavsett vem som sitter i publiken.

Plus

Samarbeta med robot utan staket

Många som tänker robotceller fokuserar fortfarande på inhägnade områden men det behöver inte vara så.

Load up laddar redan

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Krav på alternativ finansiering

Alternativ finansiering är den enda möjliga vägen att komma till rätta med dagens gigantiska infrastrukturskuld. Det menar Maskinentreprenörernas ordförande Magnus Persson som också efterlyser nya upphandlingsvägar.

Mångfald lönade sig för Ahlsell

Ahlsell har jobbat aktivt för en ökad mångfald och vd Claes Seldeby tror att det är rätt väg att gå även för entreprenadbranschen om det ska bli fler maskinförare.

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Hultafors får mer på fötterna

Peab bygger i Stockholm

Dynalyzer går online 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094