23948sdkhjf

Bättre inlopp krävs till Göteborgs hamn

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Containerfartygens lastkapacitet har nästan fördubblats de senaste tio åren. Större fartyg som anlöper Göteborgs hamn kan bara lastas till hälften. Det är en anledning till att farleden behöver fördjupas och breddas och vändytan i hamnen förstoras.

Nuvarande farledsdjup begränsar svenskt näringslivs möjligheter att nå globala marknader på ett effektivt och hållbart sätt. Det kanske låter drastiskt, men farledsfördjupningen är avgörande för AB Sveriges fortsatta konkurrenskraft, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn.

Enligt Göteborgs Hamn har framför allt djupgåendet i farleden stor betydelse, men inte heller farledens bredd och vändytan i hamnen är anpassade för de största fartygen. Resultatet blir att transporter till och från hamnen tvingar fram tidskrävande och klimatovänliga omlastningar i mellaneuropeiska hamnar.

För att komma till rätta med problemet har projektet Skandiaporten växt fram. Det är en fördjupning och breddning av farleden i Göteborgs hamn, samt tillhörande kajförstärkningar. Projektet ingår i den av regeringen beslutade nationella infrastrukturplanen 2018–2029 och genomförs i samarbete mellan Sjöfartsverket, Trafikverket och Göteborgs Hamn.

Det beräknade arbetet är omfattande, bland annat är bedömningen att det krävs hantering av i runda tal tolv miljoner kubikmeter muddermassor, framför allt för att öka djupet i farleden med tre till fyra meter.

Innan arbetet kan dras igång krävs flera utredningar som bland annat ska resultera i en miljökonsekvensbeskrivning, MKB, och ansökan om miljötillstånd hos Mark- och miljödomstolen. Bland annat görs utredningar om buller, grumling, marinbiologi och förekomst av förorenade sediment.

Göteborgs Hamn ser en klar fördel i att en miljöuppföljning från tidigare farledsfördjupningsprojekt, Säkrare farleder 2000–2004, inte visade på några bestående negativa effekter. Bland annat drogs slutsatserna att grumlingen inte gav någon betydande påverkan på ålgräs, musselbankar och grunda bottnar och att vattenkvalitén i Torsviken inte påverkades.

Läs också: Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Som en del i beslutsunderlaget har cirka 120 körningar i skiftande väder och vindförhållanden gjorts av lotsar från Göteborgs lotsområde i Sjöfartsverkets simulatorer på Lindholmen i Göteborg.

– Genom simuleringar kan vi optimera farledens yta och muddringsbehov. Det handlar både om att hålla nere projektets kostnader och att hålla nere miljöpåverkan. I det här fallet drar dessa krafter åt samma håll, säger Sjöfartsverkets projektledare Patrik Benrick.

Samrådsprocessen pågår och är öppen för inlämning av synpunkter till utgången av februari.

Fakta: Skandiaporten

  • Fördjupningsbehov: Från 13,5 till 16,5-17,5 meter.
  • Statlig delfinansiering: 1,255 miljarder kronor.
  • Samhällsnytta: En satsad krona ger fyra tillbaka (enligt nationell plan 2018-2029).
  • Muddringsbehov: Cirka tolv miljoner kubikmeter.
  • Byggprocess: Kajförstärkning: 2022, muddring: 2024, gemensamt färdigställande: 2026.
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

PVC-branschen närmar sig sitt cirkulära mål

Trångbodda poliser ska få mer utrymme

NCC bygger i Hässleholm

Skellefteå får pengar

Långvarig nedgång hotar kollektivtrafiken

Bussbranschen välkomnar slopade reserestriktioner

Nyhetsbrev

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Peab bygger i Värmland

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

NCC bygger för 750 miljoner

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187