23948sdkhjf

Första batteritåget i Tyskland

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Alstom tecknar det första kontraktet för batteridrivna regionaltåg i Tyskland värt mer än en miljard kronor.

Alstom har rott hem ett jättelikt tågkontrakt, värt 100 miljoner euro eller drygt 1 miljard kronor, till Tyskland. Fram till 2032 ska järnvägsaktören tillverka, leverera och underhålla elva Coradia Continental batteri-elektriska tåg för regionaltrafik på sträckan Leipzig-Chemnitz för VMS (Verkehrsverbund Mittelsachsen) med stöd av ZVNL (Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig), de två myndigheterna som är ansvariga för denna linje.

Nu kan Alstom erbjuda alla typer av drivmedel för sina passagerartåg, från effektiva elmotorer till vätgasbränsleceller och avancerad batteridrift, och det är vi ensamma om. Våra nya batteritåg är ett bra exempel på hur Alstom bidrar ytterligare till ett framtida resande med noll utsläpp, säger Björn Asplund, vd för Alstom i Sverige.

Enligt Björn Asplund kan järnvägsaktören nu leverera alla typer av drivsystem på marknaden, från effektiva elmotorer till vätgasbränsleceller och avancerad batteridrift, såväl som hela utbudet av utsläppsfria tåg.

2014 skrev Alstom ett kontrakt med VMS för leverans av 29 Coradia Continental elektriska regionala tåg (EMU). Myndigheterna efterfrågade batteridrivna elektriska tåg (BEMU). för den 80 km långa sträckan mellan Chemnitz och Leipzig. De nya tågen kommer vara i trafik 2023 och kommer att byggas på Alstoms tyska site i Salzgitter i Niedersachsen. Delsystemet för batteridrift designas och levereras av Alstoms Center of Excellence i Tarbes, Frankrike.

Coradia Continental BEMU-tåg kommer att likna de som redan är i drift i Dresden, Riesa och Zwickau. Den största skillnaden är att de också kommer att ha högpresterande batterier på taket. Tåget, baserat på Coradia Continental-modellen, bygger på Alstoms erfarenhet av batteridrift från Coradia iLint, Citadis-spårvagnar och Prima H3-lokomotiv.

Coradia Continental BEMU har en räckvidd på upp till 120 kilometer och kan köras med kontaktledning såväl som på icke-elektrifierade banor. Tre-vagns-tågen kommer att vara 56 meter långa och ha 150 platser. Tågen har en topphastighet på 160 km / h i batteriläge. Batteriernas kapacitet (litium-jon med hög effekt) är beräknad för att säkerställa kontaktledningsfri drift av linjen Chemnitz-Leipzig utan att ge avkall på prestanda eller komfort.

Alstoms Coradia-serie gör det möjligt för operatörer och transportmyndigheter att erbjuda regionala tåg som uppfyller passagerarnas behov och förväntningar, samtidigt som tågen har hög tillförlitlighet och är kostnadseffektiva. Alstom har skräddarsytt Coradia-serien för att fungera med alla tillgängliga utsläppsfria drivmedel, från elektriska till batteri-elektriska och vätgasbränsleceller. Coradia iLint, som drivs med bränsleceller och har en prestanda som kan jämföras med ett dieseltåg medan den inte släpper ut något annat än vatten, har varit i drift i Tyskland i över ett år.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

PVC-branschen närmar sig sitt cirkulära mål

Trångbodda poliser ska få mer utrymme

NCC bygger i Hässleholm

Skellefteå får pengar

Långvarig nedgång hotar kollektivtrafiken

Bussbranschen välkomnar slopade reserestriktioner

Nyhetsbrev

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Peab bygger i Värmland

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

NCC bygger för 750 miljoner

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.689