23948sdkhjf

Koll på uppkopplad kollektivtrafik

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Olof Johansson, Trafikverket, inleder Kollektivtrafikdagens block ”Det uppkopplade transportsystemet” 13 maj i år.

Olof Johansson är programchef över digitaliseringen av transportsystemet hos Trafikverket och har under lång tid tagit ett brett grepp över alla frågor som rör uppkopplade och autonoma transportsystem. På Kollektivtrafikdagen 13 maj på Quality Hotel Friends i Solna är rubriken på hans programpunkt ”Framtidens uppkopplade transportsystem – så hjälper det oss att skapa ett hållbart samhälle”.

Mer information om Kollektivtrafikdagen - klicka HÄR!

Vad är det hetaste inom ditt område just nu?

– Det är mycket som händer just nu. Vi pratar mycket om hur vi kan använda information från olika källor, det finns oerhört mycket information i samhället i dag, information från fordon och information från mobiltelefoner, med mera. För att kunna analysera stora mängder information är också AI (artificiell intelligens) intressant, säger Olof Johansson. Han fortsätter:

– Ett uppkopplat transportsystem är högintressant då fordon, användare och infrastruktur kan dela information med varandra vilket kan bidra till ökad transporteffektivitet, detta kan tillsammans med elektrifieringen bidrar till ett mer hållbart transportsystem. Klimatfrågan är just en jätteutmaning och i det sammanhanget är elektrifieringen väldigt het, målet är att elektrifiera stora delar av den totala transportsektorn.

Kan du nämna något litet om vad du tänker tala om på Kollektivtrafikdagen 2020?

– Det blir litet av det som jag just nämnt. Jag kommer framför allt att beröra hur vi inom Trafikverket arbetar med att ta reda på hur vi kan använda informationsdelning och uppkoppling på ett smart sätt för att skapa nytta i transportsystemet. Jag kommer också att lyfta konkreta exempel på det här på Kollektivtrafikdagen.

– Så med utgångspunkt i de utmaningar vi står inför i samhället kopplat till vad vi faktiskt gör för att kunna möta det. Ett exempel är geofencing som jag talat om tidigare.

Vad händer inom geofencing?

– Det händer mycket. Vi har exempelvis startat en forskningsplattform tillsammans med många partners – där finns fordonsindustrin, forskningsinstitut samt Stockholm och Göteborg. Där tittar vi mycket på förutsättningarna för geofencing, vad som behöver göras när det gäller forskning och utveckling och hur regelverket behöver förändras.

– Intressant är också ett EES-projekt som är inriktat på att skapa piloter och visa upp tekniken, se hur datautbytet kan gå till mellan de olika parterna. Där har vi fått ett eget arbetspaket som vi ska arbeta med och intresset från de andra nordiska länderna är stort..

– Egentligen pågår det väldigt mycket inom just geofencing, många olika aktörer är inne och tittar på tekniken. Vi från vår sida håller också på att se över vår framtida roll samt regelverken och hur de kan utvecklas.

Om geofencing ska införas, vad behövs?

– Det saknas egentligen två förutsättningar i dag för en storskalig introduktion av tekniken. Dels att få ordning på den digitala infrastrukturen och dels regelverket. Jag tror att vi snart når dit och då kommer de första systemen att rullas ut i Sverige. För att få effekter av tekniken på kort sikt fokuserar vi på frivillighet och att kunna tillhandahålla nödvändig digital information till flottägare som vill säkerhetsställa att deras fordon framförs lagligt.

FAKTA/Olof Johansson

Programchef över digitaliseringen av transportsystemet hos Trafikverket. Program i det här sammanhanget innebär att Olof Johansson jobbar tvärs med innovationsarbetet i Trafikverket och ger inspel på nya arbetssätt och åtgärder till olika delar av organisationen. Samtidigt är han ordförande för en av verkets forskningsportföljer, Planera. Arbetet gäller alla transportslag, både person- och godstrafik.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Peab bygger i Värmland

Nyhetsbrev

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Epiroc varslar i Sverige

Epiroc varslar 425 befattningar i Sverige om uppsägning. Orsaken är lägre global efterfrågan från gruv- och infrastrukturbolag till följd av covid-19-pandemin.

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125