23948sdkhjf

"Flygskattehöjning helt fel väg"

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Regeringen hotar att chockhöja flygskatten – resebranschen kritisk.

Enligt uppgifter i media planerar regeringen att höja flygskatten rejält, detta för att finansiera ett större rutavdrag som ingår i januariavtalet. Rutavdraget beröknas kosta 270 miljoner kronor per år enligt Dagens Industri. Pengar som den redan ansträngda budgeten inte enkelt kan trolla fram, alltså planeras en rejäl höjning av flygskatten för att få hem pengarna till den nya rutavdraget.

En skatteskärpning inom ett kritiserat transportområde ska alltså finansiera större avdragsmöjligheter för hushållsnära tjänster. En omfördeling som inte helt oväntat sågas av många inom resebranschen, bland kritikerna finns SRF:

Flygskatt är ineffektivt, det främjar inte flygbolag som arbetar för att minska sin klimatpåverkan. Ökad användning av biobränsle är den viktigaste åtgärden för att flyget ska bli fossilfritt, säger Didrik von Seth, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF. Han fortsätter:

SRF är positiva till en reduktionsplikt av förnybart flygbränsle, som regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslagit. En reduktionsplikt är ett mycket bättre styrmedel än flygskatt.

SRF anser att flygskatten ska avskaffas och att de intäkter den genererat för staten bör investeras i åtgärder som minskar flygets klimatpåverkan. Om flygskatten ska vara kvar bör intäkter som motsvarar den användas för att minska flygets klimatpåverkan, inte till att täcka underskott i statens budget.

Ett bra alternativ till flygskatt är differentierade start- och landningsavgifter, som tar hänsyn både till användningen av bioflygbränsle och till mängden fossila utsläpp per passagerare. SRF vill även se krav på statliga myndigheter att upphandla bioflygbränsle i ramavtal.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Eldrivet för fastighetsskötare

Högre krav på framtidens förare

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Nyhetsbrev

Eldrivna sopbilar på gång från Mercedes

Bostadsrätter i Bredäng

Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Högre övertidsersättning och rätt till dygnsvila på betald arbetstid finns bland de krav Byggnads lagt fram inför förhandlingarna om Entreprenadmaskinavtalet. Maskinentreprenörerna kräver å sin sida ett avtal förankrat i verkligheten och med större möjligheter till individuell lönesättning.

Han blir ny vd för Preem

Plus

Kinesiska avhopp från Interpack

Uppladdningen inför Interpack har börjat. Pressmeddelanden börjar strömma in och igår höll Messe Düsseldorf pressträff med skandinavisk branschmedia.

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Hydroscand satsar i söder

Branschförening för repklättrare

Yrkesklättring är ett relativt nytt, men växande yrkesområde i Sverige. En nybildad branschförening ska nu bidra till att utveckla verksamheten ytterligare och skapa ett gemensamt språkrör.

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

"Företagen har ett stort ansvar"

Swedish and Danish Life Science – are there still untapped synergies?

Lovar ingen quick-fix

Han är trött på att prata om fördomar. – Det är alltid det som diskuteras när vi pratar om människor med funktionsnedsättning. I 17 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör och målet är att beröra på djupet oavsett vem som sitter i publiken.

Plus

Samarbeta med robot utan staket

Många som tänker robotceller fokuserar fortfarande på inhägnade områden men det behöver inte vara så.

Load up laddar redan

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Krav på alternativ finansiering

Alternativ finansiering är den enda möjliga vägen att komma till rätta med dagens gigantiska infrastrukturskuld. Det menar Maskinentreprenörernas ordförande Magnus Persson som också efterlyser nya upphandlingsvägar.

Mångfald lönade sig för Ahlsell

Ahlsell har jobbat aktivt för en ökad mångfald och vd Claes Seldeby tror att det är rätt väg att gå även för entreprenadbranschen om det ska bli fler maskinförare.

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Hultafors får mer på fötterna

Peab bygger i Stockholm

Dynalyzer går online 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11