23948sdkhjf

"Det blev ju en jäkla skillnad"

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Patrik Lundqvist trotsade skeptikerna och investerade i en ”supersug” som både sopar och högtryckstvättar.

Uppsala/Märsta. När schaktmaskinerna gjort sitt och drar vidare på nya uppdrag lämnar de ofta spår efter sig – det syns kanske var grusupplagen legat, vad maskinerna har haft för sig och vad de har tappat på vägen.

Då krävs städning av det rejälare slaget, ett uppdrag som Patrik Lundqvist och hans PL Utemiljö tar på stort allvar.

Det är som när man städar hemma – det räcker inte alltid att bara sopa och dammsuga, ibland måste man skura också om det ska bli rent, om man ska få den där sista finishen, ler han.

Den här gråmulna januaridagen ska han och hans specialutrustade lastbil rengöra cirka 5 000 kvadratmeter på Arlanda.

– Det är en rätt ”snäll” yta, vi behöver nog inte lägga mer än två timmar på att få den ren, kommenterar han.

Till sin hjälp har han en av sina två ”supersugar” som kan både sopa och högtryckstvätta.

– Man får göra en bedömning, är det ”lätt skit” kan man tvätta direkt, är det grövre skit som sitter fast i asfalten måste vi luckra upp den genom att sopa först, säger Patrik Lundqvist.

Maskinen kör cirka två kilometer i timmen under rengöringen.

Om ytan tillåter kör vi alltid i cirkelmönster, det tar tid att backa och vända, kommenterar Patrik Lundqvist.

Just här, på Arlanda, måste delar av ytan både sopas och tvättas, medan andra delar kan tvättas direkt.

Inledningsvis är det tvätt direkt som gäller, lastbilen kör snabbt i stora cirklar samtidigt som 16 primära högtrycksmunstycken längst bak på fordonet sprutar ut vatten över vägbanan.

Vattenbehållaren rymmer 3 000 liter, högtrycksanläggningen är på 180 bar och 96 minutliter.

Den maximala tvättbredden är 2,4 meter, ordinarie sopbredd är 3,2 meter, säger Patrik Lundqvist.

Han är glad att han vågade satsa på de mångsidiga supersugarna – om vårarna tar de upp sand och att städa byggarbetsplatser kan man göra året runt.

Eftersom bilarna har båda funktionerna kan man ju välja – är det jätteskitigt med till exempel lera kan man tvätta av ytan i stället för att bara sopa den.

En kundgrupp som vuxit på senare år är asfaltindustrin.

– Asfaltsläggarna värdesätter den här tjänsten och det blir fler och fler såna beställare, säger Patrik Lundqvist.

När den gamla asfalten frästs bort och ytan sopats kan den tvättas också – för att bli riktigt, riktigt ren innan klistret och den nya asfalten läggs på.

Vidhäftningen blir bättre om det är rent, det är ett litet moment i hela asfaltsprocessen, men ack så viktigt, säger Patrik Lundqvist.

Borstarna är av nylon, några har dessutom stålstrån som river upp den hårdare smutsen, Patrik Lundqvist lyfter också fram att hans lastbilar snabbt tar sig mellan arbetsplatserna.

– Vi kör i motorvägsfart och kan vara i Järfälla på morgonen och i Nacka på eftermiddagen och hinna med två jobb i stan på vägen.

Redan 2009 såddes fröet till det som kom att bli PL Utemiljö när Patrik Lundqvist, som tidigare jobbat som anställd lastbilsförare och maskinförare, började hyra ut sig själv som förare.

Han körde åt andra i några år och ruvade på en egen idé.

– Jag upptäckte att det fanns ett behov av den här typen av tjänster.

”Den här typen” var alltså rengöringsuppdrag med specialmaskiner.

– Jag visste att om jag skulle starta egen verksamhet ville jag göra något som var lite ”annorlunda” och det går inte 13 på dussinet av de här maskinerna, ler han.

Han fick inte mycket stöd för sin idé. Han fick höra att ”det går inte”, ”det kostar för mycket” och att sopmaskiner bara går under den korta sandupptagningssäsongen och står resten av året.

Patrik Lundqvist vägrade dock låta sig nedslås.

– Jag såg en potential så jag köpte en äldre lastbil med sopmaskin, jag fortsatte jobba på dagarna men körde den på kvällar och helger.

Han körde för byggföretag och för beställare inom mark och anläggning och kunde konstatera att sopmaskiner faktiskt behövs året runt.

När en grävmaskin stått och schaktat dras det ut en del skit på vägarna, är det då en noggrann markentreprenör eller byggare som är mån om att hålla rent behövs en rejäl städning, kommenterar han.

2014 kunde han sluta hyra ut sig till andra och det egna företaget fick ett nytt namn: PL Utemiljö.

Han skaffade sig också en lite nyare lastbil, med mer avancerad utrustning – det var nu supersugarna kom in i bilden.

– Jag investerade i en maskin som inte bara sopar – den kunde också högtryckstvätta vägbanan och suga upp smutsen i samma moment.

Även denna gång mötte han tvivel. Det kombinerade ekipaget var dyrare än en reguljär sopmaskin och fanns det verkligen en efterfrågan som motiverade det högre priset?

Patrik Lundqvist var dock säker på sin sak

– Det blev ju en jäkla skillnad, nu kunde jag låta kunderna välja mellan att göra ”OK” rent och att göra superrent, för en förhållandevis liten extrapeng.

I efterhand konstaterar han att trägen vinner, 2017 hade han kommit så pass långt att han ville byta upp sig igen.

Han fick dock leta länge innan han hittade rätt.

– Vi är kanske inte fler än tio företag som sysslar med sånt här i Stockholm/Uppsala, det finns inte många maskiner ute.

Han letade i hela Europa men hittade rätt tämligen nästgårds – i Järfälla.

Det var en riktig lyckträff, säger Patrik Lundqvist som kunde ta hem en bättre begagnad Scania P250 med välkända Beam soppåbyggnad, bara något år gammal med Euroklass 6 och högsta miljöklass även på den motor som driver vakuumet.

Han köpte också en mindre sopmaskin, en Nilfisk.

– Jag insåg att jag behövde något mindre för gång- och cykelbanor.

Hans bror började rycka in på kvällar och helger, vid sidan av sitt ordinarie jobb och 2018, kunde Patrik Lundqvist ta in sin första heltidsanställda medarbetare.

– Jag insåg att jag behövde köra tvåskift, kommenterar han.

De två delade på en lastbil men det räckte inte heller – han måste köpa in ytterligare en lastbil.

Den här gången blev det en fabriksny Volvo FE320 som byggdes på av danska Beam.

– Jag fick den för precis ett år sedan, i februari 2019.

Han köpte också in två torrsugmaskiner, en Hako och en RCM, för att kunna rengöra garage.

Den typen av jobb utförs traditionellt med vatten. Patrik Lundqvist övervägde den metoden men när han fann de torrsugande maskinerna tyckte han att de var ännu bättre.

– Dels slipper man böka med vatten, dels blir det faktiskt renare, hävdar han.

– Vattnet kan binda det riktigt fina dammet i golvytan, när vattnet sedan torkar finns dammet kvar. Om man i stället torrsuger blir renare, förklarar han.

Garagejobben görs främst för fastighetsbolag, parkeringsföretag, bostadsföreningar och andra med stora ytor som måste hållas rena.

Ibland får torrsugarna hjälp av en skurmaskin.

Om ytan tillåter kan vi köra en skurmaskin efter torrsugarna, då blir det ännu renare – till exempel om man ska lacka ytan, måla linjer eller impregnera golven med dammbindningsvätska kommenterar Patrik Lundqvist.

I dag har han sex anställda och en inhyrd förare. Företaget, som har sin bas i Uppsala och en uppställningsplats i Sollentuna, gör merparten av sina uppdrag i just Stockholm/Uppsala-regionen.

Målet är dock att bredda upptagningsområdet.

– Jag vill gärna nå hela Mälardalen, säger Patrik Lundqvist.

Det har gått fort. 2018 var de två på PL Utemiljö, nu är de sju.

– Det har bara blivit så, utan att jag har planerat för det men vi har jobb så det räcker, även om verksamheten går ner lite på vintrarna. konstaterar Patrik Lundqvist.

Maskinparken är lagom för tillfället, men han räknar med att det kan komma att behövas fler storlekar.

– Jag tror jag behöver komplettera med ett mellanting mellan gångvägsmaskinen och lastbilen.

Med facit i hand är de jobbglesare vintrarna faktiskt inte så dumma.

Maskinerna går hårt från tidig vår fram till jultider, så vi behöver vintern till att underhålla, serva och reparera maskinerna, det är också då vi kan ta lite ledigt, säger Patrik Lundqvist.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussbranschen välkomnar slopade reserestriktioner

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Nyhetsbrev

Peab bygger i Värmland

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127