23948sdkhjf

Tåget tar över modultransporter

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ökad leveranskapacitet och minskad miljöbelastning är två viktiga skäl till att Expandia, som tillverkar tillfälliga lokaler, nu satsar hårdare på spårbunden trafik för transport av sina moduler.

I höstas invigde Expandia en ny renoveringshall i skånska Stidsvig för att kunna återanvända tidigare uthyrda moduler på ett effektivare sätt. Nästa steg i utvecklingen inleddes nu januari för att minska miljöbelastningen då företaget klargjorde att moduler som ska transporteras mer än 50 mil företrädesvis ska göra resan med tåg.

Strategiförändringen har bland annat inneburit att företaget i samarbete med logistikföretaget Green Cargo renoverat och anpassat åtta järnvägsvagnar som kan föärflytta två moduler vardera.

– Genom att frakta modulerna med tåg minskas koldioxidutsläppen med cirka 99 procent för motsvarande sträckor jämfört med lastbilstransporter, säger Johan Lorensson, Strategic Key Account Manager på Green Cargo.

Den minskade miljöbelastningen är en viktig anledning till den nya strategi, sänkta transportkostnader är en annan och ökad leveranssäkerhet en tredje.

– Vi har flest moduletableringar under sommarmånaderna, vilket tyvärr sammanfaller med tiden på året när tillgången på lastbilar är sämst. I en bransch där snabba leveranser är viktiga har vi inte tid att vänta. Genom att använda oss av tåg får vi större kontroll och kan säkra leveranser på kort varsel även under sommaren, säger Expandia Modulers vd Jonas Wallstedt.

Till att börja med kommer mellan 400 och 500 moduler att transporteras från fabriken i Värmlandsbro till Luleå. Om det inte skulle vara tillräckligt finns en option på att renovera och modifiera ytterligare två vagnar.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussbranschen välkomnar slopade reserestriktioner

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Nyhetsbrev

Peab bygger i Värmland

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093