23948sdkhjf

Kartläggning av rasrisker vid Viskan och Motala ström

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Viskan och Motala ström prioriteras i en ny nationell plan för skredriskkartering.

Statens geotekniska institut, SGI, har uppdaterat sin plan för fortsatt arbete med skredriskkartering i Sverige. Ett resultat är att Viskan i Västergötland/Halland och Motala ström i Östergötland nu prioriteras.

Den fortsatta processen innebär att SGI skredriskkarterar de delar av Viskan och Motala Ström som har geologiska förutsättningar som liknar de tidigare karterade områden längs Göta älv, Norsälven och Säveån, säger Hanna Sofie Pedersen, avdelningschef vid SGI.

Med liknande geologiska förutsättningar menas sammanhängande områden där marken består av finkorniga jordar som lera och silt. Men det finns fler faktorer som styr.

Bland annat för att det finns nytt nationellt underlag att tillgå och att nya klimatförändringsmodeller har utvecklats sedan den tidigare prioriteringen gjordes 2013.

Prioriteringen av vilka områden som karteras och i vilken ordning, styrs av förutsättningarna för skred och de samhällskonsekvenser som ett eventuellt skred kan föra med sig. Inte minst kan förutsättningarna förändras av klimatförändringen. Andra väsentliga faktorer är betydande vattenkraftsproduktion och antalet potentiellt förorenade områden.

Bland annat spelar de många potentiellt förorenade områden som kan finnas i den gamla industristaden Norrköping stor roll vid skredriskkarteringen av Motala ström. Även Viskan berörs av relativt många potentiellt förorenade områden samtidigt som området sedan tidigare är känt som skredaktivt.

SGI:s skredriskkarteringsarbete inleddes med Göta älvutredningen 2009–2012. Karteringen av Norsälven slutfördes 2015 och Säveån 2017. Utredning av Ångermanälven pågår sedan 2015 i en första etapp.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Eldrivet för fastighetsskötare

Högre krav på framtidens förare

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Nyhetsbrev

Eldrivna sopbilar på gång från Mercedes

Bostadsrätter i Bredäng

Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Högre övertidsersättning och rätt till dygnsvila på betald arbetstid finns bland de krav Byggnads lagt fram inför förhandlingarna om Entreprenadmaskinavtalet. Maskinentreprenörerna kräver å sin sida ett avtal förankrat i verkligheten och med större möjligheter till individuell lönesättning.

Han blir ny vd för Preem

Plus

Kinesiska avhopp från Interpack

Uppladdningen inför Interpack har börjat. Pressmeddelanden börjar strömma in och igår höll Messe Düsseldorf pressträff med skandinavisk branschmedia.

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Hydroscand satsar i söder

Branschförening för repklättrare

Yrkesklättring är ett relativt nytt, men växande yrkesområde i Sverige. En nybildad branschförening ska nu bidra till att utveckla verksamheten ytterligare och skapa ett gemensamt språkrör.

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

"Företagen har ett stort ansvar"

Swedish and Danish Life Science – are there still untapped synergies?

Lovar ingen quick-fix

Han är trött på att prata om fördomar. – Det är alltid det som diskuteras när vi pratar om människor med funktionsnedsättning. I 17 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör och målet är att beröra på djupet oavsett vem som sitter i publiken.

Plus

Samarbeta med robot utan staket

Många som tänker robotceller fokuserar fortfarande på inhägnade områden men det behöver inte vara så.

Load up laddar redan

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Krav på alternativ finansiering

Alternativ finansiering är den enda möjliga vägen att komma till rätta med dagens gigantiska infrastrukturskuld. Det menar Maskinentreprenörernas ordförande Magnus Persson som också efterlyser nya upphandlingsvägar.

Mångfald lönade sig för Ahlsell

Ahlsell har jobbat aktivt för en ökad mångfald och vd Claes Seldeby tror att det är rätt väg att gå även för entreprenadbranschen om det ska bli fler maskinförare.

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Hultafors får mer på fötterna

Peab bygger i Stockholm

Dynalyzer går online 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145