23948sdkhjf

Kartläggning av rasrisker vid Viskan och Motala ström

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Viskan och Motala ström prioriteras i en ny nationell plan för skredriskkartering.

Statens geotekniska institut, SGI, har uppdaterat sin plan för fortsatt arbete med skredriskkartering i Sverige. Ett resultat är att Viskan i Västergötland/Halland och Motala ström i Östergötland nu prioriteras.

Den fortsatta processen innebär att SGI skredriskkarterar de delar av Viskan och Motala Ström som har geologiska förutsättningar som liknar de tidigare karterade områden längs Göta älv, Norsälven och Säveån, säger Hanna Sofie Pedersen, avdelningschef vid SGI.

Med liknande geologiska förutsättningar menas sammanhängande områden där marken består av finkorniga jordar som lera och silt. Men det finns fler faktorer som styr.

Bland annat för att det finns nytt nationellt underlag att tillgå och att nya klimatförändringsmodeller har utvecklats sedan den tidigare prioriteringen gjordes 2013.

Prioriteringen av vilka områden som karteras och i vilken ordning, styrs av förutsättningarna för skred och de samhällskonsekvenser som ett eventuellt skred kan föra med sig. Inte minst kan förutsättningarna förändras av klimatförändringen. Andra väsentliga faktorer är betydande vattenkraftsproduktion och antalet potentiellt förorenade områden.

Bland annat spelar de många potentiellt förorenade områden som kan finnas i den gamla industristaden Norrköping stor roll vid skredriskkarteringen av Motala ström. Även Viskan berörs av relativt många potentiellt förorenade områden samtidigt som området sedan tidigare är känt som skredaktivt.

SGI:s skredriskkarteringsarbete inleddes med Göta älvutredningen 2009–2012. Karteringen av Norsälven slutfördes 2015 och Säveån 2017. Utredning av Ångermanälven pågår sedan 2015 i en första etapp.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

PVC-branschen närmar sig sitt cirkulära mål

Trångbodda poliser ska få mer utrymme

NCC bygger i Hässleholm

Skellefteå får pengar

Långvarig nedgång hotar kollektivtrafiken

Bussbranschen välkomnar slopade reserestriktioner

Nyhetsbrev

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Peab bygger i Värmland

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

NCC bygger för 750 miljoner

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126