23948sdkhjf

Årets isbrytarpremiär i Luleå

Årets isbrytarsäsong inleddes i veckan med att statsisbrytaren Ale assisterade ett handelsfartyg ut från Luleå. Den ovanligt sena säsongstarten bedöms spara både tid och bränsle för Sjöfartsverket.

Den milda vintern har tydligt märkts av utmed de svenska kusterna, bland annat genom att sjöfarten till och från de svenska hamnarna hittills klarat sig helt utan isbrytarassistans. Under de senaste dagarna har dock kyla, snöfall och ostliga vindar över Bottenviken snabbt förändrat isförhållandena.

Nu har en del av den nybildade isen blåst samman till en stampisvall på Bottenviken strax öster om Luleå. Isbrytaren Ale är nu i drift och är redo att assistera sjöfarten. Från och med onsdag förmiddag är även isbrytaren Frej i omedelbar beredskap, säger Amund Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Med start nu på söndag, 2 februari, skärps restriktionerna för sjöfarten till och från hamnarnas längs med sträckan Kalix – Haraholmen. Restriktionerna införs varje vinter för de områden där isen kan påverka sjöfarten med ambitionen att öka sjötrafikens.

En begränsning är att enbart fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans. Även på Ångermanälven gäller restriktioner sedan början av januari.

Sjöfartsverket ansvarar för att samtliga svenska hamnar ska kunna hålla öppet året runt. I åtagandet ingår att bryta is till havs och att assistera, dirigera, leda och bogsera fartyg som har problem att komma fram. Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer plus ytterligare två arbetsfartyg, Baltica och Scandica, som också har isbrytarförmåga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078