23948sdkhjf

Ingen koldioxidlagring i Sverige

| Av Martin Wanerholm | Process Nordic | Tipsa redaktionen

I en ny utredning pekas pappers- och massaindustrin ut som viktiga i arbetet för att fånga in koldioxid. Ingen koldioxidlagring föreslås dock i Sverige.

För att nå noll i nettoutsläpp av koldioxid från Sverige räcker det inte med att bara minska utsläppen. Det behövs också kompletterande åtgärder för att fånga in koldioxid.

I går eftermiddag lämnade utredaren Åsa-Britt Karlsson till Regeringen ett förslag om hur det ska fungera. Totalt presenteras 52 förslag som handlar om allt från nya styrmedel till förändrade författningar och ökad rådgivning.

– En del utsläpp är svåra att minska och kompletterande åtgärder krävs, säger Åsa-Britt Karlsson. 

Utredningen pekar ut ett antal olika områden där åtgärder behövs. Första delen handlar om ökade kolsänkor genom åtgärder inom jord- och skogsbruk till exempel rådgivning och återställande av våtmarker.

Andra åtgärder finns inom CCS, dvs att fånga in och lagra koldioxid och då särskilt bio-CCS som innebär infångning och lagring av koldioxid som uppstår från förbränning av biomassa. Genom att fånga in och lagra denna kan mer koldioxid tas ur atmosfären än vad som tillförs. 

Fram till 2030 räknar vi med att CCS kan bli aktuellt för 3-5 svenska anläggningar.

Anläggningar med gynsamma förutsättningar för bio-CCS finns enligt utredningen främst inom massa- och pappersindustrin samt vid kraftvärmeproduktion. 

Energimyndigheten ska få samordningsansvar när det gäller CCS. De ska bland annat hålla i omvända auktioner där den aktör som kan visa lägst kostnad för att lagra koldioxiden vinner.

I utredningen skriver man att det sannolikt finns en betydande potential för koldioxidlagring i Sverige men anser inte att Sverige ska satsa på det nu.

– Vi bedömer att lagring utomlands kan bli aktuellt som i Norge, Nederländerna eller Storbritannien. Vi föreslår alltså inte lagring i Sverige, förklarar Åsa-Britt.

Anledningen till detta är att det skulle ta för lång tid att få fram kunskapen om var koldioxidlagring i Sverige skulle fungera bäst medan andra länder kommit längre. 

 

Kostnaderna för de olika åtgärder som presenteras går från 200 kr/ton för åtgärder inom jord- och skogsbruk till 1000 kr/ton för CCS. Den sistnämnda siffran bygger enligt utredningen på fakta från bland annat Norge och Chalmers.

År 2030 ska Sverige åstadkomma kompletterande åtgärder som motsvarar minst 3,7 miljoner ton koldioxid per år. 1,8 av dessa ska komma via Bio-CCS, 1,2 via ökade kolsänkor i skog och mark inklusive biokol som kolkälla och resten från åtgärder som vidtas i andra länder. År 2045 ska kompletterande åtgärder svara för drygt 10 miljoner ton koldioxid.

En del av de åtgärder som föreslås är sådana där Sverige inte själva kan agera utan endast verka för förändringar till exempel inom lagstiftning i EU. Ett exempel är att när koldioxid överförs från en industri till ett fartyg räknas det idag i statistiken som ett utsläpp.

Hela utredningen som är på cirka 900 sidor finns på Regeringens hemsida och har tagits fram av 34 experter. Utredningen ska nu skickas på remiss. 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Extrastämma för Hybricon

Kunskapsbrister leder till onödiga dödsfall

Bristande kunskaper, medveten försummelse eller fel på utrustning och maskiner är några faktorer som Arbetsmiljöverket lyfter fram som tänkbara orsaker till dödsfall på de svenska arbetsplatserna.

Corona-viruset ställer in Luxe Pack

Stålkoncernen anställer 1000

Jordens inre processer ska hetta upp Malmö

Nyhetsbrev

Först med pappersomslag

Garant plastbantar 20 ton

Entreprenör klar för norrländska asfaltjobb

NCC bygger vid Vättern

Mobil betongstation fixar jättesluss

När Dyckerhoff Balast fick uppdraget att leverera betongen till den 500 meter långa slussen i IJmuiden föll valet på en mobil betongstation från Liebherr med kapacitet att leverera 150 kubikmeter i timmen.

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093