23948sdkhjf

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

MRF har under en tid varit medlem i båda EU-organisationerna Cecra och AECDR, som båda arbetar med frågor om fordonsdata, men har nu valt att fortsättningsvis endast jobba aktivt med AECDR. Beslutet fattades tillsammans med systerorganisationer i Norge och Danmark, medan Finland valt att stanna kvar i Cecra.

Läs också: Fler miljöbilar exporteras från Sverige

– Vi räcker inte till med vår kraft att vara med i båda. Men naturligtvis ser vi ingen nackdel med att två förbund springer på samma frågor. Och jag tror att någon gång i framtiden kommer samarbetet mellan förbunden att fungera också. Motparten vi egentligen arbetar mot är ju biltillverkarna och deras förbund ACEA, säger Tommy Letzén, vd på MRF.

En annan viktig anledning till beslutet är att den tyska motsvarigheten till MRF sedan tidigare lämnat Cecra för att fortsätta lobbyarbetet i AECDR. Man har dessutom fått med sig organisationer i Italien och Spanien.

– Vi har sett på det ur ett europeiskt perspektiv, att det är viktigt att få med den tyska bilindustrin eftersom den företräder en så stor andel av marknaden i Europa. Och när man fick med sig italienare och spanjorer insåg vi att det kommer bli livskraftigt, förklarar Tommy Letzén.

Motormagasinet har tidigare rapporterat i en artikelserie om den så kallade Sermi-nyckeln, som Cecra arbetar med. Det handlar om att verkstäder och deras personal ska få tillgång till säkerhetsrelaterad fordonsdata genom en digital nyckel. På MRF anser man nu att det arbetet dels har dragit ut på tiden och dels tror man att en sådan tjänst skulle kunna bli inaktuell snart. Därför vill man istället arbeta med frågor högre upp.

Läs också: Godkänd Bilverkstad stor omställning för branschen

– Att jobba med fasta med nycklar och en sådan hantering är kanske inte ett så bra alternativ eftersom risken finns att tiden rinner ifrån dem. Jobbar vi högre kan vi få EU att ta i frågorna utifrån gruppundantagen så att vi kan påverka kommande avtal gällande datareglering, säger Tommy Letzén.

Gruppundantagen inom EU handlar om den rättsliga grund för alla bilhandelsavtal inom unionen och hur de ska regleras. Den rådande förordningen upphör att gälla den 31 maj 2022 och granskas av EU-kommissionen. MRF har haft samtal med kommissionen och fått gehör så här långt.

– För oss är det viktigt att vi i ett första steg kan reda ut hur man ska få tillgång till fordonsdata, och i nästa steg utreda hur sådana erbjudanden ska paketeras framöver. Det vi nu gör först är en undersökning som vi sedan ska presentera för kommissionen, säger Tommy Letzén.

Under Motormagasinets tidigare rapporteringar har frågan om allbilverkstäders rättigheter varit en viktig faktor, då flera menar att märkesverkstäder har det lättare tack vare att de redan arbetar med ett specifikt märke. Men Tommy Letzén lägger ingen vikt på det utan anser snarare att det handlar om rätt kompetens och utbildning.

– Tillgången till datan är ju – oavsett om du har en allbilsverkstad eller märkesverkstad – ett behov för alla. Ska man göra ett professionellt jobb så spelar det ingen roll om det står ett märke på väggen. Det handlar om att den som ska utföra reparationer och service ska ha rätt kompetens och utbildning för det, och har man inte det ska man inte ha tillgång till datan, punkt slut, säger han.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Nu ökar resandet igen!

Peab stärker i syd

Fortsatt trögt för bussarna

FTI chockar producenterna – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

FTI:s PACK@lunch som webinar blev ett bryskt uppvaknande för många i förpackningens värdekedja, inte minst förpackningsproducenter och varumärkesägare, som måste lägga dessa avgifter på sina priser för att föras vidare till handeln och slutligen konsumenterna.

Peab bygger i Värmland

Nyhetsbrev

Svart plast? Inget problem!

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Fem snabba frågor…

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Epiroc varslar i Sverige

Epiroc varslar 425 befattningar i Sverige om uppsägning. Orsaken är lägre global efterfrågan från gruv- och infrastrukturbolag till följd av covid-19-pandemin.

Halvvarmt uppdrag

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Ny vd i Hybricon

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157