23948sdkhjf

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

MRF har under en tid varit medlem i båda EU-organisationerna Cecra och AECDR, som båda arbetar med frågor om fordonsdata, men har nu valt att fortsättningsvis endast jobba aktivt med AECDR. Beslutet fattades tillsammans med systerorganisationer i Norge och Danmark, medan Finland valt att stanna kvar i Cecra.

Läs också: Fler miljöbilar exporteras från Sverige

– Vi räcker inte till med vår kraft att vara med i båda. Men naturligtvis ser vi ingen nackdel med att två förbund springer på samma frågor. Och jag tror att någon gång i framtiden kommer samarbetet mellan förbunden att fungera också. Motparten vi egentligen arbetar mot är ju biltillverkarna och deras förbund ACEA, säger Tommy Letzén, vd på MRF.

En annan viktig anledning till beslutet är att den tyska motsvarigheten till MRF sedan tidigare lämnat Cecra för att fortsätta lobbyarbetet i AECDR. Man har dessutom fått med sig organisationer i Italien och Spanien.

– Vi har sett på det ur ett europeiskt perspektiv, att det är viktigt att få med den tyska bilindustrin eftersom den företräder en så stor andel av marknaden i Europa. Och när man fick med sig italienare och spanjorer insåg vi att det kommer bli livskraftigt, förklarar Tommy Letzén.

Motormagasinet har tidigare rapporterat i en artikelserie om den så kallade Sermi-nyckeln, som Cecra arbetar med. Det handlar om att verkstäder och deras personal ska få tillgång till säkerhetsrelaterad fordonsdata genom en digital nyckel. På MRF anser man nu att det arbetet dels har dragit ut på tiden och dels tror man att en sådan tjänst skulle kunna bli inaktuell snart. Därför vill man istället arbeta med frågor högre upp.

Läs också: Godkänd Bilverkstad stor omställning för branschen

– Att jobba med fasta med nycklar och en sådan hantering är kanske inte ett så bra alternativ eftersom risken finns att tiden rinner ifrån dem. Jobbar vi högre kan vi få EU att ta i frågorna utifrån gruppundantagen så att vi kan påverka kommande avtal gällande datareglering, säger Tommy Letzén.

Gruppundantagen inom EU handlar om den rättsliga grund för alla bilhandelsavtal inom unionen och hur de ska regleras. Den rådande förordningen upphör att gälla den 31 maj 2022 och granskas av EU-kommissionen. MRF har haft samtal med kommissionen och fått gehör så här långt.

– För oss är det viktigt att vi i ett första steg kan reda ut hur man ska få tillgång till fordonsdata, och i nästa steg utreda hur sådana erbjudanden ska paketeras framöver. Det vi nu gör först är en undersökning som vi sedan ska presentera för kommissionen, säger Tommy Letzén.

Under Motormagasinets tidigare rapporteringar har frågan om allbilverkstäders rättigheter varit en viktig faktor, då flera menar att märkesverkstäder har det lättare tack vare att de redan arbetar med ett specifikt märke. Men Tommy Letzén lägger ingen vikt på det utan anser snarare att det handlar om rätt kompetens och utbildning.

– Tillgången till datan är ju – oavsett om du har en allbilsverkstad eller märkesverkstad – ett behov för alla. Ska man göra ett professionellt jobb så spelar det ingen roll om det står ett märke på väggen. Det handlar om att den som ska utföra reparationer och service ska ha rätt kompetens och utbildning för det, och har man inte det ska man inte ha tillgång till datan, punkt slut, säger han.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Eldrivet för fastighetsskötare

Högre krav på framtidens förare

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Nyhetsbrev

Eldrivna sopbilar på gång från Mercedes

Bostadsrätter i Bredäng

Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Högre övertidsersättning och rätt till dygnsvila på betald arbetstid finns bland de krav Byggnads lagt fram inför förhandlingarna om Entreprenadmaskinavtalet. Maskinentreprenörerna kräver å sin sida ett avtal förankrat i verkligheten och med större möjligheter till individuell lönesättning.

Han blir ny vd för Preem

Plus

Kinesiska avhopp från Interpack

Uppladdningen inför Interpack har börjat. Pressmeddelanden börjar strömma in och igår höll Messe Düsseldorf pressträff med skandinavisk branschmedia.

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Hydroscand satsar i söder

Branschförening för repklättrare

Yrkesklättring är ett relativt nytt, men växande yrkesområde i Sverige. En nybildad branschförening ska nu bidra till att utveckla verksamheten ytterligare och skapa ett gemensamt språkrör.

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

"Företagen har ett stort ansvar"

Swedish and Danish Life Science – are there still untapped synergies?

Lovar ingen quick-fix

Han är trött på att prata om fördomar. – Det är alltid det som diskuteras när vi pratar om människor med funktionsnedsättning. I 17 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör och målet är att beröra på djupet oavsett vem som sitter i publiken.

Plus

Samarbeta med robot utan staket

Många som tänker robotceller fokuserar fortfarande på inhägnade områden men det behöver inte vara så.

Load up laddar redan

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Krav på alternativ finansiering

Alternativ finansiering är den enda möjliga vägen att komma till rätta med dagens gigantiska infrastrukturskuld. Det menar Maskinentreprenörernas ordförande Magnus Persson som också efterlyser nya upphandlingsvägar.

Mångfald lönade sig för Ahlsell

Ahlsell har jobbat aktivt för en ökad mångfald och vd Claes Seldeby tror att det är rätt väg att gå även för entreprenadbranschen om det ska bli fler maskinförare.

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Hultafors får mer på fötterna

Peab bygger i Stockholm

Dynalyzer går online 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.095