23948sdkhjf

Rekord på spåren

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Efter ett år med lägre tillförlitlighet vände det uppåt för persontågen under 2019.

Drygt 91 procent av de svenska tågen var i tid - vilket är den högsta noteringen hittills - i alla fall sedan 2013 när mätningarna startade. Det visar ny preliminär officiell statistik från Trafikanalys.

Ett tåg i tid definiers som ett tåg som anländer till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell i den här statistiken. Räknat på det viset så kom litet drygt 91 procent av alla planerade tåg anlände till sin slutstation i tid. Resterande tåg var mer försenade eller ställdes in med kort varsel. Siffran kan jämföras med knappt 88 procent året innan. Det slogs dessutom flera rekord - fjärde kvartalet blev det bästa hittills, december blev den bästa månaden, och under året framfördes det för första gången över en miljon tåg på den svenska järnvägen.

– Järnvägsbranschen och Trafikverket arbetar för att tillförlitligheten ska bli ännu bättre. Deras mål är att minst 95 procent av tågen ska nå sin slutstation inom fem minuter efter tidtabell 2020, så förhoppningsvis kommer vi att se ytterligare förbättringar framöver, säger Fredrik Lindberg, statistiker på Trafikanalys.

Pendeltåg och andra kortdistanståg, som utgör ungefär hälften av alla framförda tåg, brukar vara mest tillförlitliga. Hela 95 procent av dem kom fram till sitt slutmål senast fem minuter efter tidtabell under 2019. Fjärrtåg och andra interregionala långdistanståg, som är betydligt färre i antal, har haft svårare att hålla tidtabellen, men det är där den största förbättringen ses. Drygt 79 procent av dem anlände sitt slutmål inom fem minuter, vilket kan jämföras med 72 procent året innan.

– I uppföljningen av de transportpolitiska målen ingår tågens tillförlitlighet. Därför är det intressant att följa hur tillförlitligheten utvecklas för att se om förbättringen blir bestående, säger Fredrik Lindberg.

Statistiken visar också att de allra flesta förseningarna är små. Inom 15 minuter hade 96 procent av tågen kommit fram till sin slutstation. De största problemtågen, de som ställs in med kort varsel eller som är försenade i mer än en timme, utgjorde 1,8 procent av tågen.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik med titeln ”Punktlighet på järnväg 2019 kvartal 4”. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Trafikverket har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Eldrivet för fastighetsskötare

Högre krav på framtidens förare

Framtidens maskinförare måste ha både språkkunskaper, tekniska  och sociala färdigheter, tror Zeppelin Sveriges vd Torbjörn Wilson. –  Teknikutvecklingen går snabbt.

Nyhetsbrev

Eldrivna sopbilar på gång från Mercedes

Bostadsrätter i Bredäng

Maskinentreprenörerna vill ha verklighetsförankrat avtal

Högre övertidsersättning och rätt till dygnsvila på betald arbetstid finns bland de krav Byggnads lagt fram inför förhandlingarna om Entreprenadmaskinavtalet. Maskinentreprenörerna kräver å sin sida ett avtal förankrat i verkligheten och med större möjligheter till individuell lönesättning.

Han blir ny vd för Preem

Plus

Kinesiska avhopp från Interpack

Uppladdningen inför Interpack har börjat. Pressmeddelanden börjar strömma in och igår höll Messe Düsseldorf pressträff med skandinavisk branschmedia.

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Hydroscand satsar i söder

Branschförening för repklättrare

Yrkesklättring är ett relativt nytt, men växande yrkesområde i Sverige. En nybildad branschförening ska nu bidra till att utveckla verksamheten ytterligare och skapa ett gemensamt språkrör.

Dynapac: "Det går inte att komma så mycket längre med att utveckla dieselmotorerna"

"Företagen har ett stort ansvar"

Swedish and Danish Life Science – are there still untapped synergies?

Lovar ingen quick-fix

Han är trött på att prata om fördomar. – Det är alltid det som diskuteras när vi pratar om människor med funktionsnedsättning. I 17 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör och målet är att beröra på djupet oavsett vem som sitter i publiken.

Plus

Samarbeta med robot utan staket

Många som tänker robotceller fokuserar fortfarande på inhägnade områden men det behöver inte vara så.

Load up laddar redan

Personliga möten nyckeln till Engcons framgång

I en värld som blir allt mer digital blir det personliga mötet allt viktigare för Engcon. Sedan 2017 har företagets 15 ”ambassadörer” haft kontakt med mer än 40 000 slutkunder världen över. Där ligger en väsentlig del av framgången, enligt företaget.

Krav på alternativ finansiering

Alternativ finansiering är den enda möjliga vägen att komma till rätta med dagens gigantiska infrastrukturskuld. Det menar Maskinentreprenörernas ordförande Magnus Persson som också efterlyser nya upphandlingsvägar.

Mångfald lönade sig för Ahlsell

Ahlsell har jobbat aktivt för en ökad mångfald och vd Claes Seldeby tror att det är rätt väg att gå även för entreprenadbranschen om det ska bli fler maskinförare.

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Hultafors får mer på fötterna

Peab bygger i Stockholm

Dynalyzer går online 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125