23948sdkhjf

Nestlé i storsatsning för återvunnen plast

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

​Nestlé storsatsar för att möjliggöra ökad användning av återvunnen plast till livsmedelsförpackningar.

Nestlé tänker skynda på utvecklingen av hållbara förpackningslösningar och hitta metoder som gör det möjligt att återvinna plast för livsmedel. Målet är att minska användningen av ny plast med en tredjedel till 2025.

Nestlé kommer att investera upp till 20 miljarder kronor (2 miljarder CHF) för att hitta metoder att återvinna plast av den höga kvalitet som krävs för att kunna användas till livsmedelsförpackningar.

Nestlé har tidigare åtagit sig att göra 100 procent av sina förpackningar återvinningsbara eller återanvändbara senast år 2025. Företaget samarbetar även med andra för att främja den cirkulära ekonomin och rensa upp plastavfall från hav, sjöar och floder.

– Plast borde aldrig slängas och hamna på soptippen, säger Mark Schneider, CEO på Nestlé. Att göra återvunnen plast säker för livsmedel är en enorm utmaning för vår industri. Det är därför vi, utöver att minimera plastanvändning och samla upp skräp, vill säkerställa att mer plast kan återanvändas. Vi tar stora kliv för att hitta nya lösningar och skapa en större marknad för återvunnen plast till livsmedel. Vi välkomnar andra att ta följe med oss på denna resa.

Förpackningar spelar en viktig roll för att säkerställa matkvaliteten. Men många sorters plast är svåra att återvinna för användning till livsmedelsförpackningar. Detta gör att mycket små mängder återvunnen plast kan användas till detta.

För att skapa en marknad har Nestlé därför åtagit sig att köpa upp till 2 miljoner ton återvunnen plast av den kvalitet som krävs för livsmedelsförpackningar och tilldela mer än 1,5 miljarder CHF för att betala en premie för dessa material till år 2025. Nestlé kommer att eftersträva driftseffektivitet för att göra initiativet kostnads-neutralt.

– Vi är glada över att Nestlé gör en investering på 20 miljarder kronor för att skapa en cirkulär ekonomi för plast och samtidigt minskar sin plastanvändning med en tredjedel innan 2025. Genom att få bort onödig plast, hitta nya lösningar för återanvändning och genom att skapa nya material och återvinna den plast vi inte kan rationalisera bort – även för livsmedelsförpackningar – så kan vi skapa en värld där plasten aldrig blir till skräp. Att uppfylla de åtaganden som meddelats kommer att bidra väsentligt till att förverkliga denna vision, sade Andrew Morlet, VD, Ellen MacArthur Foundation.

Förpackningsinnovation, inklusive nya material, återanvändnings- och återvinningslösningar, är en annan viktig utmaning på vägen mot en avfallsfri framtid. Förutom sin betydande interna forskning genom Nestlé Institute of Packaging Sciences, kommer Nestlé att satsa 250 miljoner CHF i en fond för att investera i start-up företag som arbetar med hållbara förpackningar.

Dessa initiativ kommer utöver Nestlés övriga insatser inom forskning och tillverkning för att göra förpackningarna återvinningsbara eller återanvändbara och bidra till målet att uppnå netto noll växthusgasutsläpp till 2050.

– För att komma till rätta med plasten är det första steget att mäta och ha koll på utsläppsnivåer och vara transparenta med vart vi står idag. Vår barnmatsfabrik i Finland använder redan 99% återvinningsbart förpackningsmaterial, och på vårt kafferosteri Zoégas i Helsingborg ligger vi på 66% . Här är vår största utmaning de flerskiktsmaterial av plast som används i direktkontakt med kaffet för att skydda kvaliteten och färskheten, säger Svante Palebo, nordisk verksamhetschef på Nestlé.

– Vi arbetar i nära samarbete med leverantörer och andra partners för att hitta nya material som hjälper oss att uppnå våra mål. Samarbete över hela värdekedjan och faktiskt även med konkurrenter är det enda sättet att ta itu med denna utmaning. På andra områden har vi kommit längre. Vi är stolta över att säga att 3 av våra 4 nordiska fabriker har noll koldioxidutsläpp från produktionen, säger Svante Palebo.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094