23948sdkhjf

Lång sjöresa för hamnens jättekranar

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I slutet av mars inleds installationen av ett par gigantiska containerkranar i Stockholm Norvik Hamn. 10 januari började kranarna sin resa från Shanghai och ska när hamnen öppnar sina portar i maj stå klara att matcha även de största fartyg som kan trafikera Östersjön.

När containerterminalen i Stockholm Norvik Hamn öppnar i maj kommer den att drivas av Hutchison Ports, en av världens största containeroperatörer med verksamhet i 52 hamnar i 27 länder. Tungt vägande pjäser vid materialhanteringen är då två så kallade super post-panamaxkranar, bland det största som finns på marknaden för terminalkranar.

Med de här två super post-panamaxkranarna kan vi ta emot de största fartygen som kommer in i Östersjön och tillsammans med Hutchison Ports erbjuda en effektiv hantering och service till våra kunder, säger Nicklas Ebersson, marknadsansvarig för gods vid Stockholms Hamnar.

En anledning till att den nya godshamnen placerats vid Nynäshamn är närheten till de stora farlederna och det naturliga djupet på 16,5 meter, men då krävs också utrustning som matchar de stora fartygen. De två kranar som just påbörjat sin långa sjöresa är drygt 80 meter i nedfällt läge, de kan ta 22 enheter i bredd och lyfta upp till 65 ton. I flottan av lyftfordon kommer därutöver bland annat åtta grensletruckar att användas.

Och det är ingen tvekan om att förväntningarna är höga hos Stockholm hamnar som räknar med att de goda möjligheter som finns att transportera allehanda gods till och från hamnen med lastbil, tåg eller pråm ska ge fullgoda förutsättningar för en ljus framtid.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvärstopp för Göta Kanal

Idag startar den – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Convid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Nyhetsbrev

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.097