23948sdkhjf

Snart kommer Sprinter i elversion

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Mercedes-Benz eldrivna version av transportbilen Vito finns redan i handeln i Sverige. Strax före jul rullade även de första exemplaren av storebror Sprinters motsvarighet ut ur fabriken i Düsseldorf. För svensk del talas om säljstart till våren.

Eldrivna varianter av transportbilar kommer nu förhållandevis tätt från Mercedes-Benz. Evito har funnits i handeln ett tag, nu börjar tillverkningen av eSprinter och företaget aviserar dessutom ankomsten av en eldriven Citan inom en inte allt för avlägsen framtid.

Samtidigt lyfter den tyska tillverkaren fram målet att all transportbilsproduktion ska vara CO2-neutral redan 2022. Ett viktigt steg är exempelvis att fabriken i Düsseldorf inom kort enbart ska använda el från förnybara källor.

Den 188 000 kvadratmeter stora Düsseldorffabriken sysselsätter i runda tal 6 600 personer och är företagets största för transportbilar. Hittills har, enligt företaget, 2 400 av dessa genomgått särskilda utbildningar för att arbeta med elfordonens högspänningssystem.

Totalt har Daimler investerat cirka 3,5 miljarder kronor i fabriken under de senaste åren. Ett viktigt mål har varit att möjliggöra produktion av både konventionella Sprinter och eldrivna eSprinter på samma produktionslina.

Den framhjulsdrivna eSprinter har totalvikten 3,5 ton, 10,5 kubikmeter lastvolym och en elmotor på 85 kW (114 hk) och 300 Nm. Bilen kommer att lanseras med två olika batterikoncept beroende på om kunden i första hand är i behov av lastförmåga i kg eller räckvidd. Med 55 kWh batteri blir räckvidden nästan 17 mil och maxlasten 891 kg. Går man ner till ett 41 kWh batteri blir räckvidden ungefär 11,5 mil, men maxlasten höjs till cirka 1 045 kg.

För de fordon som utrustas med 80 kW likströmsladdning räcker det, enligt tillverkaren, med ungefär 30 minuter för att uppnå cirka 80 procents laddning oavsett modell. Med 7,4 kW ombordladdare (för växelström) som är standard tar det ungefär sex timmar att uppnå full laddning.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

Nyhetsbrev

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

”Vi ska vara nära verkligheten”

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

”Era röster väger tungt”

ME tror att branschen kan göra mycket för att få fler att bli maskinförare –  och sedan också stanna i branschen.

Mindre utsläpp med hjälp av AI

Mindre utsläpp, snabbare produktion och lägre kostnader är målet för ett forskningsprojekt som ska utreda möjligheterna att begränsa koldioxidutsläpp med hjälp av artificiell intelligens.

Corona-oro får svenskt bolag att lyfta

Brommabolaget får stororder från Asien på sin luftrenare. Linköpings universitetssjukhus och Karolinska institutet har bedrivit omfattade studier på bolagets teknologi som kan oskadliggöra virus redan i luften.

Kolfiberfabrik i norr står högt på önskelistan

NCC bygger i Eskilstuna

Ny studie kring medelhavskost och demens

Ledare: Enkel lösning på stort problem

Elflygspremiär i höst

Delade meningar om vägen till fossilfritt

I dag är de flesta överens om att fossila bränslen måste fasas ut – och att arbetet bör göras skyndsamt. Däremot är vägen till målet långt ifrån utstakad. Det stod klart på Stora Infradagen som nyligen arrangerades i Stockholm.

CM – en väg till ökad konkurrens

I Maskinentreprenörernas senaste konjunkturrapport strax före jul fick Trafikverket skarp kritik för att entreprenaderna generellt är för stora. Stefan Dahlgren, ordförande för CM-bolagen, hävdar att en lösning finns i Construction Management som dels ökar konkurrensen och dels kan stimulera kreativa lösningar.

Nytändning för Dynapac

Dynapac har kommit starkt sedan nya ägarna Fayat trädde in, företaget har blåst liv i sitt varumärke och lockat tillbaka storkunderna. – Vi har tagit tillbaka initiativet.

Plus

Industri 4.0 präglade teknikdagar

Vem vill bli maskinförare?

Örebro vill beveka Trafikverket

Epiroc och Luleå tekniska universitet fördjupar samarbetet

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093