23948sdkhjf

Landsverks prototyper

Vad var pansarsläden Sländan som togs fram på 1940-talet? Svaret på såväl den frågan som på en mängd andra frågor du inte ens visste att du hade finns i boken Landsverks prototyper 1920-1980 som på cirka 120 sidor redovisar en kavalkad med till större delen okända produkter.

När Landsverk blev ett företagsnamn 1928 hade verksamheten redan bedrivits i mer än 50 år. Med tillgång till bland annat verkstäder för plåt- och maskinbearbetning, smedja, gjuteri och snickeri levererade företaget en bred flora av maskiner för lant- och skogsbruk samt entreprenad- och terminalverksamhet liksom järnvägsvagnar, brokomponenter, gjutgods som spisar och ugnar samt inte minst utrustning för försvaret.

Företagets historia fram till slutet år 1992 finns beskriven på flera håll, bland annat av Lars von Rosen som själv arbetade på Kockum-Landsverks marknadsavdelning under perioden 1965-75. I hans senaste bok om Landsverk handlar det dock inte primärt om företagets historia utan snarare om ”de refuserades salong” – där presenteras hemliga projekt, okända projekt och projekt som helt enkelt inte tog sig hela vägen till marknadsintroduktion.

Lars von Rosen har samlat fotografier, teckningar och information om en mängd av de produkter som fanns på Landsverks ritbord under åren 1920-1980, men som aldrig blev några storsäljare. En del togs fram som prototyper medan andra tillverkades i ett fåtal exemplar, en del lämnade aldrig ritbordet.

Författaren visar lite extra intresse för bland annat halvbandaren L-40H som premiärvisades 1953, udda grävaggregat och mobilkranar. Och så förstås Sländan, en pansarsläde som stod klar att visas för försvarsmakten 1946 och som året efter lyckades komma upp i den aktningsvärda hastigheten 124 kilometer i timmen. Efter två års tester – väl beskrivna i boken – fattade så Fordonsbyrån beslut om Sländans vidare öden 1948.

Intresse från försvaret för en smidig, lättförflyttad kran och grävmaskin bidrog också till framtagandet av halvbandaren som med utgångspunkt från ett bandburet underrede av stridsvagnstyp kombinerade gummibelagda, triangelupphängda larvband med hjul. Lösningen klarade en transporthastighet på 20 kilometer i timmen, vilket eliminerade behovet av en maskintrailer vid korta  transporter.

Boken avslutas med en framtidsvision om 2000-talets maskin, en vision som presenterades i en kundtidning från Kockums Industri 1975. Fjärrstyrning, kameraövervakning, bränsleceller med möjlighet till laddning när maskinen står still var några av de innovationer som förutsågs – dock med övertygelsen att vi inte sett slutet på utvecklingen än.

Boken avslutas på samma sätt som artikeln från 1975.

De tekniska landvinningarna kommer snabbt. Tekniken överraskar oss med möjligheter som för inte så länge sedan tycktes långt borta.”

Bokens kavalkad av produkter leder dock även tankarna i en helt annan riktning. En del av det vi i dag ser som nytänkande var nytänkande redan för åtskilliga tiotals år sedan.

Landsverks prototyper 1920-1980

  • Författare: Lars von Rosen
  • Förlag: Trafik-Nostalgiska Förlaget
  • Antal sidor: 120
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125