23948sdkhjf

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Klockan närmar sig fyra på eftermiddagen vid Infra City i Upplands Väsby på Stora Mobilitetsdagen. Alla gäster utom en har redan talat, publiken är sömnig och då kliver Alain Visser upp på scenen. Och hans första ord väcker publikens intresse, som består av personer som arbetar inom fordonsindustrin: ”The car industry has been sleeping for the last ten years”.

Han fortsätter sitt tal med att berätta om hur gammalmodig biltillverkares affärsmodell är. Affärsmodell i singular. Han menar att alla biltillverkare har arbetat på samma sätt i 100 år.

Och när jag fick frågan om jag kunde vara med och starta ett nytt bilmärke ställde jag mig frågan: ”behöver världen ett till bilmärke?” Svaret är nej, säger han.

När den första bilen kom var det en revolutionerande teknik, menar han. Människor var så fascinerade av själva tekniken att man ville bygga fler bilar, och det fanns ingen tanke på varumärken. I dag handlar det nästan uteslutande om varumärken och man bråkar om kunderna.

Jag kände att det behövdes en ny affärsmodell, inte ett nytt märke, säger Alain Visser.

Hans affärsmodell har tre inriktningar. Den första är ”experience over ownership”, den andra ”connectivity” och den tredje ”sustainability”. Det är tre områden han anser att alla företag fokusera på, oavsett industri. Kortfattat ska det vara hållbara bilar som erbjuds i flexibla finansieringsmodeller, bland annat leasing, och där uppkoppling ska vara centralt. Det är det dagens konsumenter vill ha, menar Alain Visser.

När jag var ung stod bilen högst upp på önskelistan inför 18-årsdagen. I dag finns den inte ens med på topp tio-listan.

Och det Lynk & Co erbjuder är ett så kallat ”lean product offer”, vilket innebär färre valmöjligheter.

Ska du köpa en bil av valfritt annat märke så har du flera hundra valmöjligheter, vilket leder till långa leveranstider. Vi vill att bilen ska kunna levereras till kund i morgon, därför finns inte mer än ett val av färg på bilen och val av drivmedel för motorn, i princip, förklarar Alain Visser.

Försäljningen har påbörjats i Kina och går bra i förhållande till hur nytt märket är. I Sverige kommer den första bilen säljas 2021, men som svensk kommer man kunna beställa en bil redan i oktober 2020 då försäljningen startar i Amsterdam.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt förpackningsföretag på svenska marknaden

Nya finansieringsformer för kollektivtrafiken

Lina Olsson, Malmö universitet, arbetar med forskning om exploateringsbaserad finansiering av ny kollektivtrafik – hon presenterar ett nyligen avslutat forskningsprojekt på Kollektivtrafikdagen 13 maj.

Plus

Labelexpo: Många nyheter hos Gallus

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

Almi Invest miljoninvesterar i cancerdiagnostikbolag

Almi Invest investerar i cancerdiagnostik-bolaget Celluminova som kan öka överlevnadsgraden vid hjärnkirurgi.

Välkända varumärken toppar stöldlistan

Volvo dominerar stort bland de entreprenadmaskiner som efterlysts under 2019 i Sverige, enligt den statistik som just presenterats av Larmtjänst. Närmast därefter följer Avant och Caterpillar.

Nyhetsbrev

Andreas grymma grävare

Andreas Karlssons svarta hjulgrävare lyser upp i vintermörkret – han har låtit kreativiteten flöda och blandar friskt sånt som är smart med sånt som är roligt. – Alltid retar det nån!

Sökes: Reporter med digital inriktning

Reportern ska ingå i teamet som producerar Life Science Sweden, MedTech Magazine och Hjälpmedel.

Mer snurr i nya Dynapacvälten

Klimatsmarta matformar för mikron

Närproducerade lastare klara för värmländskt rally

Ett halvt dussin skräddarsydda och närproducerade hjullastare har just överlämnats till Rally Sweden inför den svenska deltävlingen i rally-VM som körs 13-16 februari i värmländska och norska skogar.

Husqvarna väljer Åkerströms radiostyrning

Det blir Åkerströms som får leverera radiostyrningen till Husqvarnas nya mellanstora tvåvalsvält LP9505 som nu lanseras globalt. I första skedet rör det sig om en order värd cirka 1,5 miljoner kronor.

Sidel väljer XMReality

Frukt & Grönt i papperspåse

Burktappare Årets Ölutvecklare

Härligt, härligt – men farligt, farligt

Månader av planering innebar att varje kvart var noggrant inrutad – och så strular ett redskap. En defekt hammare fick pulsen att rusa innan förarna lyssnade sig fram till lösningen.

Bergbyggarna får mycket att göra

Eleda shoppar vidare

Eleda Group växer vidare genom att förvärva samtliga aktier i Annebergs Bygg & Anläggning, som utför anläggningsarbeten i Hallands- och Göteborgsregionen.

Giftig gas läckte från massabruket - UPPDATERAD TISDAG

Vi uppdaterar när det kommer nya uppgifter.

Internationellt sprängkort kan snart vara verklighet

Båttillverkaren Micore gasar

Upphandlingsmiss kan stå kommun dyrt

Upphandlingen av en tillbyggnad till ett reningsverk kan bli dyrbar för Kristianstads kommun som, enligt Konkurrensverket, tecknade avtal med entreprenören utan att konkurrensutsätta uppdraget.

A world-class research village

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

Folkhälsa får eget radioprogram

Rekord på spåren

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125