23948sdkhjf

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Vägpartier som kan värmas upp vintertid är i sig inget nytt, tekniken används i viss utsträckning redan i dag, men är då primärt baserad på spillvärme, vilket kräver närhet till tätorter eller industrier.

Josef Johnsson, nybliven doktor i byggnadsteknologi på Chalmers, har arbetat med en alternativ teknik som går ut på att lagra solenergi från sommarhalvåret i ett geoenergilager som utgörs av borrhål under marken. Där sparas solenergin till vintern då den pumpas upp och värmer vägbanan genom att den varma vätskan från geoenergilagret cirkuleras genom slangar i vägbanan. I princip är det samma metod som används i vätskeburen golvvärme.

– För vägavsnitt som inte ligger i tätort eller vid bebyggelse skulle vår metod passa bra i och med att systemet i princip kan vara självförsörjande. Själva styrsystemet för anläggningen kan fjärrstyras centralt ifrån och anpassas för att fungera för flera olika vägavsnitt, säger Josef Johnsson.

Tekniken har provats och kalibrerats i en testbädd utanför Östersund under 2018 och 2019. Projektet har finansierats av Trafikverket och dess norska motsvarighet Statens Vegvesen som letar nya lösningar för framkomlighet på vintervägar både i Sverige och i Norge. Ett aktuellt projekt som kan dra stora fördelar av tekniken är Ferjefri E39 som ska binda ihop Norges västkust längs den cirka 1 100 kilometer långa sträckan mellan Kristiansand och Trondheim.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141