23948sdkhjf

Nytt forum för hållbar mobilitet

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens Industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konferensen började med att publiken fick frågan: ”Hur tog du dig hit i dag?”

Läs också: Fler miljöbilar exporteras från Sverige

Majoriteten av publiken svarade ”med bil” och ingen valde alternativet ”cykel” - vilket kanske berodde på vädret, denna snöiga decemberdag.

Stora Bildagen har varit en årlig konferens arrangerad av Dagens industri i 13 år. Till evenemanget i december 2019 bestämde man sig för att bredda fokuset och bytte därför namn till Stora Mobilitetsdagen.

Vi tar in alla delar för hållbara transporter. Hur man ska kunna förflytta sig enkelt och smidigt utan att planeten tar stryk. Det är tanken med den här konferensen, förklarar Karin Olander, reporter på Dagens industri och moderator för tillställningen.

Stora Mobilitetsdagen lockade 450 anmälda från bilbranschen, vilket är dubbelt så många jämfört med tidigare år. På programmet stod ett antal talare och temafördjupningar. Publiken fick interagera med sina mobiler genom att svara på frågor vid några tillfällen, där svaren visades på stora skärmen vid scenen. Man kunde även ställa frågor till talarna på samma sätt.

Läs också: En rundvandring i bilproduktionens djungel

På plats fanns även utställare från olika delar av branschen. Där kunde man känna och klämma på såväl elbilar som vätgasbilar, elsparkcyklar och prata med leasingföretag.

Jag tycker dagen har varit fantastiskt bra, man får information från olika perspektiv. Biltillverkare, batteritillverkare och så. Man får en helhet, säger Sunny Yang, inköpschef på Certego och besökare på eventet.

Urval av konferensens program:

Mattias Landgren, statssekreterare på infrastrukturdepartementet, pratade om hur Sverige ska ställa om till ett fossilfritt samhälle med mobilitet i fokus. Tryckte på att alla måste hjälpas åt och att man därför startat en elektrifieringskommission.

Läs också: Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte

Peter Carlsson, vd på Northvolt, berättade om företagets framtida expandering.

Man måste komma upp i produktion för att komma ner i kostnader, sade han och syftade på kostnaderna för elbilar.

John Simlett, global future of mobility leader på EY, visade en video på hur framtidens mobilitet kan se ut. Att vi är på väg mot ett samhälle där man kan ha möten och boka restaurangbesök i bilen. Men också att man inte själv äger bilen, utan man är flera och delar på den.

Francisco Carranza, managing director på Nissan Energy, pratade om ett framtida airbnb för elbilar. Att man kan dela med sig av laddpunkter och exportera sin el från elbilen i framtiden, i ett ekosystem.

Läs också: Rise vill förebygga riskerna med litiumjonbatterier

I en paneldiskussion fick Voi utrymme att prata om varför elsparkcyklarna är det bästa färdmedlet i storstäder och hur tekniken i dem kommer att förbättras inom de närmsta åren.

Isotta Cerri, ansvarig för bränsleceller på Toyota, presenterade sin syn på varför vätgas är bättre än el för att driva fordon. Framför allt handlade det om bilar som ska kunna ha längre räckvidd än 30 mil. Det är helt enkelt billigare att producera dem, menade hon.

Den röda tråden genom dagen var att alla måste jobba tillsammans för att vi ska kunna klara omställningen till elektrifierade fordon och klimatmålen för de kommande åren.

I slutet av konferensen fick publiken svara på vad de kommer använda för fordon om tio år. Svaret? ”Ren elbil som delas med andra” och ”elsparkcykel” fick lika många röster.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

Nyhetsbrev

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

”Vi ska vara nära verkligheten”

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

”Era röster väger tungt”

ME tror att branschen kan göra mycket för att få fler att bli maskinförare –  och sedan också stanna i branschen.

Mindre utsläpp med hjälp av AI

Mindre utsläpp, snabbare produktion och lägre kostnader är målet för ett forskningsprojekt som ska utreda möjligheterna att begränsa koldioxidutsläpp med hjälp av artificiell intelligens.

Corona-oro får svenskt bolag att lyfta

Brommabolaget får stororder från Asien på sin luftrenare. Linköpings universitetssjukhus och Karolinska institutet har bedrivit omfattade studier på bolagets teknologi som kan oskadliggöra virus redan i luften.

Kolfiberfabrik i norr står högt på önskelistan

NCC bygger i Eskilstuna

Ny studie kring medelhavskost och demens

Ledare: Enkel lösning på stort problem

Elflygspremiär i höst

Delade meningar om vägen till fossilfritt

I dag är de flesta överens om att fossila bränslen måste fasas ut – och att arbetet bör göras skyndsamt. Däremot är vägen till målet långt ifrån utstakad. Det stod klart på Stora Infradagen som nyligen arrangerades i Stockholm.

CM – en väg till ökad konkurrens

I Maskinentreprenörernas senaste konjunkturrapport strax före jul fick Trafikverket skarp kritik för att entreprenaderna generellt är för stora. Stefan Dahlgren, ordförande för CM-bolagen, hävdar att en lösning finns i Construction Management som dels ökar konkurrensen och dels kan stimulera kreativa lösningar.

Nytändning för Dynapac

Dynapac har kommit starkt sedan nya ägarna Fayat trädde in, företaget har blåst liv i sitt varumärke och lockat tillbaka storkunderna. – Vi har tagit tillbaka initiativet.

Plus

Industri 4.0 präglade teknikdagar

Vem vill bli maskinförare?

Örebro vill beveka Trafikverket

Epiroc och Luleå tekniska universitet fördjupar samarbetet

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141