23948sdkhjf

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

I början på året rullade de första av Volvo Lastvagnars elektriska lastbilar för stadstransporter ut till kund. Läs mer här. Erfarenheterna av eldrift är dock betydligt längre än så. Det är nu bortåt tio år sedan företagets första eldrivna bussar togs i drift. Och nu tas ytterligare ett kliv i och med de eldrivna tunga konceptlastbilar för anläggning och regionala transporter som aviseras.

Företaget har dragit slutsatsen att elektrifiering kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ även för tyngre lastbilar. För att utforska och demonstrera möjligheterna har därför två europeiska eldrivna konceptlastbilar för anläggningstransporter och regional distribution utvecklats.

Vi ser en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Våra konceptbilar utforskar och demonstrerar olika lösningar för framtiden samtidigt som de ger oss möjlighet att utvärdera marknadens och samhällets intresse, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Helt klart är att efterfrågan på transporter blir allt större samtidigt som kraven fortlöpande skärps om en minskning av den tunga godstrafikens miljö- och klimatpåverkan. Eldrift är ett sätt att rätta mun efter matsäcken samtidigt som tekniken för med sig ytterligare några positiva effekter – inte minst för anläggningsfordon.

Exempelvis bidrar de låga ljudnivåerna och avsaknaden av avgasutsläpp till bättre arbetsmiljö för såväl förare som anläggningsarbetare. Avsaknaden av avgasutsläpp för dessutom med sig en märkbart förbättrad luftkvalitet i städer med många pågående byggprojekt. Avsaknaden av motorbuller gör att dessa lastbilar även kan utföra transporter under fler av dygnets timmar. Det skapar nya möjligheter till effektivisering, till exempel av stora anläggningsprojekt och transporter i och runt städer.

Ett annat sätt att minska transportsektorns totala klimatpåverkan är att använda tunga elfordon för regionala transporter som utgör den största delen av godsdistributionen med lastbil inom EU.

– Det finns ett enormt antal lastbilar som används för regionala godstransporter i Europa som har en genomsnittlig årlig körsträcka på 80 000 kilometer. Det innebär att en ökad användning av elfordon i den regionala distributionen skulle medföra betydande klimatvinster, förutsatt att den el som används är fossilfri, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef Volvo Lastvagnar.

I det fortsatta utvecklingsarbetet avser företaget att tillsammans med utvalda kunder inom anläggningstransporter och regional distribution i Europa genomföra pilottester med ett litet antal elfordon. Bedömningen är att det efter hand ska kunna omsättas till en omfattande kommersialisering.

– Hastigheten för att genomföra en elektrifiering beror på ett antal faktorer. För det första krävs en omfattande utbyggnad av laddinfrastrukturen, och för det andra måste de regionala kraftnäten kunna leverera tillräcklig effekt på lång sikt. Ekonomiska incitament är dessutom nödvändiga för att få fler åkare att investera i elfordon. Transportköparna kan även bidra genom att erbjuda längre kontrakt och vara mer villiga att betala för hållbara transporter. Många åkerier har mycket små marginaler, vilket innebär att varje ny investering måste vara lönsam, betonar Lars Mårtensson.

Han tror dock inte att elmotorn kommer att helt slå ut den i dag dominerande tekniken. Tvärtom räknar han med att fortlöpande förbättringar av förbränningsmotorns effektivitet gör att den får en nyckelroll för fjärrtransporter med lastbilar under många år framöver.

– Dagens lastbilsmotorer är effektiva energikonverterare som kan drivas med diesel eller olika förnybara bränslen som flytande biogas eller HVO, och tekniken har fortfarande potential att utvecklas vidare, säger Lars Mårtensson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Så här ska Kina fasa ut plasten

Rekord på spåren

Ny IVA-rapport: Så kan plast bli cirkulärt och resurssmart

Kraftigt ökad auktionsförsäljning

Mer än 47 000 maskiner, verktyg och fordon bytte ägare på Klaraviks auktionsplattform på nätet under 2019. Sammantaget innebar det en försäljning kring 1,5 miljarder kronor, nästan 60 procent mer än 2018.

Globalt prepress nätverk växer

Nyhetsbrev

Lambertsson fortsätter fossilfri satsning

Det började för bortåt 40 år sedan med utrustning för packning och betongbearbetning. Efter hand har maskinerna blivit större och fossilfri drift allt mer betydelsefull. Men rentalföretaget Lambertsson har förblivit en säker kund hos Wacker Neuson.

”Det är viktigt att fortsätta arbetet”

Trots att ”vissa delar sticker ut kostnadsmässigt” strävar Trafikverket vidare med Ostlänken. Förhoppningen är att kunna kapa kostnader genom att bygga från rätt håll.

Tank för tio timmars oavbrutet läggande

Volvos nya hjulburna asfaltläggare utlovas komma lika väl till pass i ett litet bostadsområde som på ett stort landsvägsprojekt.

Världsunik Catgrävare banar väg i Sverige

Vid byggandet av en skogsväg, strax väster om Örnsköldsvik, används en väldigt speciell Cat-grävare – förmodligen ensam i sitt slag i världen. Ett specialbyggt schaktblad kombinerat med tiltrotator, snabbfäste och styrsystem ger maskinen helt nya kvaliteter.

Kompetensförsörjning på Busstorget

Mycket rabalder efter Skånes Jojo-stopp

15 december sa Skånetrafiken hejdå till Jojo och införde nytt biljettsystem – det blev ramaskri och nu svarar de ansvariga på kritiken.

Wallenskog på Kollektivtrafikdagen

SKR:s Annika Wallenskog greppar regionernas och kommunernas allt sämre ekonomi på Kollektivtrafikdagen 2020 – konferensen genomförs 13 maj i Solna.

Världspremiär för "smart" borrigg i Aitik

I dagarna driftsätts de första i en helt ny generation borriggar i Aitik. Beställare är Norrbottens Bergteknik som förstärker sin maskinpark med fyra automationsklara Smart Roc D65 från Epiroc.

Sluten cirkel på PACK@lunch

Stockholm på väg mot nytt kryssningsrekord

Allt fler och allt större kryssningsfartyg angör Stockholms hamnar - mycket pekar på att 2020 kan gå till historien men då krävs också att turistbussarna släpps fram.

Nestlé i storsatsning för återvunnen plast

​Nestlé storsatsar för att möjliggöra ökad användning av återvunnen plast till livsmedelsförpackningar.

Kina fasar ut engångsprodukter av plast

Kvicksilver har upptäckts i hudkrämer

Efter att miljöinspektörer i Malmö vid kontroll i butik hittat hudkrämer som innehåller kvicksilver varnar Läkemedelsverket konsumenter från att köpa krämerna. Krämerna används för att bleka huden.

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.501