23948sdkhjf

Jakten på framtidens förare

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Maskinförarutbildningarna lockade inte flest besökare på gymnasiemässan, men de som kom kan vara guld värda. – De som är intresserade är verkligen intresserade.

Älvsjö. Det är inte lätt att ta sig in på gymnasiemässan, tusentals niondeklassare med medföljande lärare fick köa tålmodigt för att ens komma in i lokalerna när mässan anordnades i slutet av november, på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Läs också: Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Väl inne gällde det att orientera sig i en veritabel djungel – de olika skolorna och programmen slåss om tonåringarnas uppmärksamhet och lockar med spännande tillval, utlandsprojekt, god mat, olika typer av undervisningsupplägg och en uppsjö av olika profiler.

Det gäller förstås även de skolor som erbjuder maskinförarutbildningar, deras strävan spelar dessutom en stor roll för hela branschen, det är väl känt att maskinförare är en bristvara och att det är svårt att locka unga att välja yrket – eller att ens få dem att inse att yrket finns.

Ingelstadsgymnasiet har tagit sig an den utmaningen. Skolan samarbetar med Maskinentreprenörerna och har snart kläckt sin första kull maskinförare – våren 2020 är det examensdags för pionjäreleverna.

Skolans representanter konstaterade att tillströmningen till montern varit rätt god och att de som lutar åt att bli maskinförare är lite extra på hugget.

Läs också: Rise vill förebygga riskerna med litiumjonbatterier

– De som är intresserade är verkligen intresserade, de frågar mycket och frågorna är mycket specifika, säger Alfons Hagelin Fredriksson, som går i trean.

Paula Wigmark, som är specialpedagog på skolan, noterar att de flesta av skolans maskinförarelever har någon slags koppling till branschen, för att få fler än de ”redan frälsta” att söka sig till den här typen av utbildning måste man bli bättre på att nå ut.

– Många tror kanske att man bara kan bli bonde på ett ”naturbruksgymnasium”, vi måste få ut information om vilka möjligheter som finns, säger hon.

Alfons Hagelin Fredriksson konstaterar dock att branschen tagit sig i kragen på sistone.

Läs också: STFG vill locka fler tjejer

– Maskinentreprenörerna har gjort mycket, i dag finns det nio ME-skolor, för tio år sedan fanns det ingen.

Paula Wigmark tillägger att de som går utbildningen får lön för mödan.

– Den första kullen går ut i år och alla har fått jobb.

Torekällgymnasiet låter eleverna på bygg- och anläggningsgrenen prova på olika delar av branschen i årskurs ett, för att sedan välja inriktning.

Läs också: De ska bli lastbilschaufförer

Sedan något år tillbaka är maskinförarutbildning ett av alternativen, skolan har bandgrävare och hjullastare i sin maskinpark och under det andra och tredje året varvas skolbänksundervisning med arbetsplatsförlagt lärande.

– Det är faktiskt rätt många som är intresserade av maskinförargrenen, säger Stefan Petranyi, VVS-lärare på skolan.

Han uppger att intresset är stort även på mässan – han har fått träffa en hel del målmedvetna ungdomar som siktar på entreprenadbranschen.

– Det är roligt, vi ber dem att komma på våra prova-på- dagar, så får de känna på och se om de gillar det ”på riktigt”.

Läs också: Tjejer blir allt mer intresserade av fordonsbranschen

Jesper Widman och Elis Larsson, finns på mässan för att marknadsföra ME-skolan i Bålsta.

– Vissa är verkligen intresserade och kommer självmant, andra får vi gå ut och ”driva in”, säger Elias Larsson.

– De som har lastbils- eller maskinbakgrund känner ofta till ME-skolan, andra har aldrig hört talas om den, säger Jesper Widman.

Båda går i trean och båda har den ”klassiska” maskinförarbakgrunden: Jesper Widman har en pappa som kör lastbil och Elias Larsson är uppvuxen på ett jordbruk.

De är alltså vana vid maskiner, men har ändå valt att bli maskinförare i stället för lastbilsförare eller bonde.

– Jag utbildar mig till maskinförare för att få mer möjligheter att klättra i byggbranschen, lastbilskort kan jag ta sen, kommenterar Jesper Widman.

De tror dock att många som inte är födda in i branschen också skulle kunna platsa – i deras egen klass finns flera elever med helt annan bakgrund.

– De har fått upp ögonen för de stora leksakerna ändå, ler Jesper Widman.

– Intresse är ju bra att ha men resten kan ju växa fram – därför säger vi åt dem att komma på ett öppet hus för att känna på spakarna och se om det kanske kan vara deras grej, forsätter han.

Egentligen borde utbildningen vara ”lättsåld”, konstaterar Bålstaeleverna.

– Man får jobb direkt efter gymnasiet och för den som är skoltrött är det ju inte mycket ”plugg”, i tvåan och trean är det hälften praktik, säger Elias Larsson.

Att utbildningen leder till jobb är de klara över – det märks inte minst eftersom en del företag försöker suga upp de duktiga eleverna redan innan de gått ut skolan.

Elias Larsson och Jesper Widman tänker inte sluta i förtid men framtiden ser ljus ut.

– Jag vet att jag får jobb på min praktikplats, men de vill jag går ut skolan först, säger Jesper Widman.

– Jag har en fast anställning om jag vill det – det är jag rätt säker på, säger Elias Larsson.

Jesper Widman sammanfattar budskapet i ME-skolans monter.

– Sök den här utbildningen – du får garanterat jobb sedan.

Mer om:Utbildning
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Så här ska Kina fasa ut plasten

Rekord på spåren

Ny IVA-rapport: Så kan plast bli cirkulärt och resurssmart

Kraftigt ökad auktionsförsäljning

Mer än 47 000 maskiner, verktyg och fordon bytte ägare på Klaraviks auktionsplattform på nätet under 2019. Sammantaget innebar det en försäljning kring 1,5 miljarder kronor, nästan 60 procent mer än 2018.

Globalt prepress nätverk växer

Nyhetsbrev

Lambertsson fortsätter fossilfri satsning

Det började för bortåt 40 år sedan med utrustning för packning och betongbearbetning. Efter hand har maskinerna blivit större och fossilfri drift allt mer betydelsefull. Men rentalföretaget Lambertsson har förblivit en säker kund hos Wacker Neuson.

”Det är viktigt att fortsätta arbetet”

Trots att ”vissa delar sticker ut kostnadsmässigt” strävar Trafikverket vidare med Ostlänken. Förhoppningen är att kunna kapa kostnader genom att bygga från rätt håll.

Tank för tio timmars oavbrutet läggande

Volvos nya hjulburna asfaltläggare utlovas komma lika väl till pass i ett litet bostadsområde som på ett stort landsvägsprojekt.

Världsunik Catgrävare banar väg i Sverige

Vid byggandet av en skogsväg, strax väster om Örnsköldsvik, används en väldigt speciell Cat-grävare – förmodligen ensam i sitt slag i världen. Ett specialbyggt schaktblad kombinerat med tiltrotator, snabbfäste och styrsystem ger maskinen helt nya kvaliteter.

Kompetensförsörjning på Busstorget

Mycket rabalder efter Skånes Jojo-stopp

15 december sa Skånetrafiken hejdå till Jojo och införde nytt biljettsystem – det blev ramaskri och nu svarar de ansvariga på kritiken.

Wallenskog på Kollektivtrafikdagen

SKR:s Annika Wallenskog greppar regionernas och kommunernas allt sämre ekonomi på Kollektivtrafikdagen 2020 – konferensen genomförs 13 maj i Solna.

Världspremiär för "smart" borrigg i Aitik

I dagarna driftsätts de första i en helt ny generation borriggar i Aitik. Beställare är Norrbottens Bergteknik som förstärker sin maskinpark med fyra automationsklara Smart Roc D65 från Epiroc.

Sluten cirkel på PACK@lunch

Stockholm på väg mot nytt kryssningsrekord

Allt fler och allt större kryssningsfartyg angör Stockholms hamnar - mycket pekar på att 2020 kan gå till historien men då krävs också att turistbussarna släpps fram.

Nestlé i storsatsning för återvunnen plast

​Nestlé storsatsar för att möjliggöra ökad användning av återvunnen plast till livsmedelsförpackningar.

Kina fasar ut engångsprodukter av plast

Kvicksilver har upptäckts i hudkrämer

Efter att miljöinspektörer i Malmö vid kontroll i butik hittat hudkrämer som innehåller kvicksilver varnar Läkemedelsverket konsumenter från att köpa krämerna. Krämerna används för att bleka huden.

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094