23948sdkhjf

Förseningar kostar miljarder

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Förseningarna i kollektivtrafiken kostar miljarder enligt en ny rapport som konsultföretaget WSP tagit fram.

Kollektivtrafikförseningarna i Sverige kostar samhället över 8,5 miljarder kronor varje år, krymper arbetsmarknadsregionerna och ökar utsläppen och antalet dödade och skadade i trafiken. Det visar en ny rapport som WSP tagit fram på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik.

Två tredjedelar av kostnaden beror på att förseningarna minskar resenärernas tillgänglighet till samhället. Kostnaden beror delvis på minskade arbetsintäkter eftersom förseningarna i kollektivtrafiken minskar människors arbetsmarknadsregioner och gör det svårare för företagen att rekrytera personal med rätt kompetens, vilket i sin tur minskar produktiviteten och lönerna. Analyserna visar att inkomsterna i Sverige skulle vara cirka 2,4 miljarder högre om förseningarna inte fanns. Detta motsvarar en ökning av den totala lönesumman med nästan 0,1 procent.

Förseningarna minskar även förtroendet för kollektivtrafiken. När människor väljer bilen istället för kollektivtrafiken ökar utsläppen, liksom antalet dödade och skadade i trafiken. Förtroendetappet minskar dessutom människors vilja att arbetspendla och att det blir svårare att använda kollektivtrafiken för regional utveckling. Istället för att resa väljer människor att bosätta sig närmare arbetet.

Analysen visar att över 80 procent av kostnaderna beror på förseningar i den regionala trafiken och mindre än 20 procent på förseningar i den interregionala trafiken, framförallt i tågtrafiken.

– Regeringen och Trafikverket måste därför fokusera på att minska förseningarna i den regionala kollektivtrafiken, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik. Hon fortsätter:

– Regeringen, riksdagens partier och kommunerna måste anpassa politiken till att en punktlig, snabb och väl fungerande kollektivtrafik i dag är avgörande för att vidga arbetsmarknadsregionerna och förbättra matchningen på arbetsmarknaden. För att öka tillväxten, minska utsläppen och höja trafiksäkerheten måste minskade förseningar och stärkt kollektivtrafik vara bärande delar i nästa nationella plan för transportinfrastrukturen.

Kapacitetsproblem och brister i infrastrukturen är den vanligaste orsaken till förseningar i både tågtrafiken och busstrafiken.

– Trafikverket behöver skaffa sig bättre koll på järnvägsanläggningen och var flaskhalsarna i vägnätet finns och hur de påverkar. De mest störningskänsliga stråken behöver prioriteras, men behåll helhetssynen. Annars flyttar man bara flaskhalsarna, säger Lars Sandberg, analytiker på Svensk Kollektivtrafik.

I rapporten som presenterats på DN-debatt lägger Svensk Kollektivtrafik fram fler förslag för att minska förseningarna, bland annat:

  • Den regionala tågtrafiken måste få fler tåglägen för att minska störningskänsligheten och öka produktiviteten, sysselsättningen och tillväxten.

  • I längden kan inte trängsel och dålig framkomlighet byggas bort med ytterligare väginvesteringar. Kollektivtrafiken behöver i högre utsträckning prioriteras framför biltrafiken.

  • Kommunerna måste införa busskörfält, prioritera kollektivtrafiken vid trafiksignalerna, minska gatuparkeringarna och planera vägarbetena bättre.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126