23948sdkhjf

Låt återvinningen bevara resurser och avgifta samhället

| Av Peter Olofsson | Recycling | Tipsa redaktionen

Krav på alltför hög renhet i återvunnet material skulle kunna leda till att en stor del av dagens återvinning måste läggas ner, liksom ambitionen om en mer cirkulär ekonomi. Det menar flera debattörer.

Detta är en debattartikel. Åsikterna som framförs är de undertecknande skribenternas. Artikeln är tidigare publicerad i SvD.

Läs också: PVC-branschen närmar sig sitt cirkulära mål

För att bland annat minska utsläppen av växthusgaser behöver vi hantera våra materiella resurser mycket effektivare än idag. I en mer cirkulär ekonomi behöver vi utöka återvinningen så att mer material kan användas igen, och mindre material faller ur systemet och går till spillo. Det är en förutsättning om vi ska klara nationella och globala miljö- och klimatmål.

Materialåtervinning är i de allra flesta fall mer resurseffektivt än att bryta nya råvaror i naturen. För till exempel aluminium, en av våra vanligaste metaller, kräver återvinningsprocessen bara fem procent av den energi som behövs för att producera ny aluminium från mineral. Dessutom minskar en eventuell miljöpåverkan från själva gruvbrytningen. Även för plaster är materialåtervinning mycket mer resurseffektivt än att producera ny plast från olja.

Samhällets återvinningsprocesser bygger på att sortera ut ämnen som kan användas i nya produkter. De som vi vill ta bort från kretsloppet, såsom kvicksilver, arsenik, förbjudna flamskyddsmedel och andra giftiga ämnen, avlägsnas och oskadliggörs eller slutförvaras separat. Därför är materialåtervinningsprocesser samtidigt ett effektivt sätt att avgifta samhället.

Med dagens allt mer avancerade analysmetoder kan man dock hitta avvikande ämnen i extremt låga halter i nästan allt. Detta gäller såväl jungfruliga som återvunna råvaror. Därför höjs nu röster från både myndigheter och organisationer att ställa högre krav på återvunnet material. Krav förs fram om att det inte ska gå att detektera något avvikande alls i materialen.

Läs också: Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Vid en första anblick och utan bakgrundskunskap är det förstås lätt att säga ja till det. Men faktum är att om sådana krav blev verklighet skulle en stor del av dagens återvinning helt enkelt få läggas ner, liksom ambitionen om en mer cirkulär ekonomi. Den renheten går inte att åstadkomma, oavsett vilken återvinningsteknologi man använder. Inte heller produkter tillverkade från jungfruliga råvaror är 100 procent rena.

I själva verket är det produkter med återvunna råvaror som ska hyllas, så länge det handlar om återvunna råvaror som producerats under kontrollerade former. I de flesta fall är både gruvbrytning och återvinningsprocesser godkända i Sverige väsentligt mindre miljöbelastande än gruvbrytningen av metaller som vi använder som bryts i andra länder, såsom kobolt i Kongo eller sällsynta jordartsmetaller i Kina.

Här har professionella upphandlare, men även vi som konsumenter, en viktig roll. Ställ krav på ökad användning av återvunna råvaror – med tydlig dokumentation på att materialen uppfyller krav enligt gällande lagstiftning, baserad på en vetenskaplig riskbedömning. Då kommer det bli möjligt att skapa det cirkulära samhället, där vi ökar materialåtervinningen, avgiftar kretsloppet och minskar klimatpåverkan.

Christer Forsgren, chef för Forskning & Utveckling på Stena Recycling

Christian Ekberg, professor i industriell materialåtervinning på Chalmers

Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik vid Linköpings Universitet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112