23948sdkhjf

Bandet ska backas

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

Mer kvitter och kvack – det är målet när utdikad åkermark åter ska bli våtmark. Uppdraget är känsligt och kraven på entreprenörerna är därför höga.

Västra Harg. Länge betraktades våtmarker som tämligen värdelösa, det ansågs nödvändigt att dika ut dem så att de kunde användas för åkerbruk.

Läs också: Hemma blev bäst för Hampus

Nu har pendeln svängt.

– Man har dikat ut marker och sänkt sjöar, nu ska vi backa det bandet, förklarar Thomas Johansson, naturvårdsförvaltare på Länsstyrelsen i Östergötland.

Naturvårdsverket har skakat fram pengar för att återställa våtmarker i skyddade områden och i Östergötland har Länsstyrelsen bland annat valt ut ett projekt i Västra Harg, där fem utdikade hektar åter ska bli sumpmark.

– Man skulle försöka få vattnet att rinna bort, så fort som möjligt. Nu ska vi göra tvärtom, nu stoppar vi upp vattnet, säger Thomas Johansson.

Läs också: ”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

Det utvalda området har främst fungerat som åkermark, en del har också använts för odling av energiskog.

Nu ska våtmarken tillbaka.

– Vi har satt dit några dämmen med munkar, så att vi kan reglera vattennivån, kommenterar Thomas Johansson.

Vallarna ska palla trycket när naturen sätter hårt mot hårt.

Läs också: "Det är inte svårt för den som kan det"

– Det ska vara lite överdimensionerat, men inte för mycket.

(Läs mer om våtmarksbygget här)

Tanken är att återställningen ska gynna naturen på flera sätt.

Genom att tvinga vattnet att stanna lite längre ska man förhoppningsvis återfå en del av de arter som försvann när marken dikades ut.

– Jag hoppas att det ska bli lite mer kvitter och kvack i vattnet, ler Thomas Johansson.

Han hoppas på ökad mångfald när växter och djur får tillgång till långgrunt vatten som blir varmt fortare på våren.

Läs också: Rör med restriktioner

–  Jag hoppas på att det ska bli en del nya fåglar, jag hoppas också på att det kan bli grodor och salamandrar.

Thomas Johansson noterar att våtmarker av det här slaget också är ett sätt att ta hand om näringsämnen, till exempel kväve, innan de läcker ut i större vattendrag.

– Rinnande vatten omsätter inte näringsämnena på samma sätt, får vi det att stanna till lite kan näringen bindas i växterna innan den rinner ut i Västra Hargsjön.

Han är nöjd med hur projektet fortskridit – det har krävts förhållandevis få åtgärder för att få mycket ”yta”.

Läs också: "Det är en helt fantastisk spont"

– Det behövs egentligen bara ett dämme men vi har lagt på lite extra för att få lite mer besöksvänligt också.

Länsstyrelsen ställer höga krav på entreprenörer som ska utföra den här typen av miljöåtgärder.

– Vi vill ha bra referenser – vi vill veta att entreprenören har gjort den här typen av jobb tidigare, säger Thomas Johansson.

Att jobba med maskiner i känslig natur kräver också att entreprenören är väl förberedd om olyckan skulle vara framme.

–  Det är  viktigt att de har ett beredskapstänk om något händer – till exempel om det blir ett läckage.

Se och hör mer om våtmarksbygget i klippet nedan!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125