23948sdkhjf

Tvärstopp i Hälsingland

Trafikverket har fått riva upp sin plan för upprustningen av väg 83 mellan Bollnäs och Vallsta – det blev för dyrt.

Trafikverket har fått i uppdrag att förbättra trafiksäkerheten och stabiliteten på väg 83 mellan Bollnäs och Vallsta och hade, tillsammans med Region Gävleborg, satt av 180 miljoner kronor för projektet.

Läs också: ”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

I september genomförde dock Trafikverket en kostnadsanalys som visade att den budgeterade summan inte räcker – kostnaderna skulle bli ”väsentligt högre”.

Trafikverket uppger nu att man måste se över och justera både de planerade åtgärderna och tidplanen – byggstarten, som var planerad till 2022, måste skjutas fram.

Naturligtvis är det väldigt olyckligt att byggstarten måste flyttas fram eftersom vi vet hur efterlängtad och betydelsefull en förbättring av både trafiksäkerheten och bärigheten är för boende och näringslivet. Prioriteringen att sträckan ska åtgärdas är oförändrad men ambitionsnivån behöver anpassas efter plånboken, säger Christian Ödgren, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Trafikverket ser flera orsaker till att kostnaderna dragit iväg, till exempel ändrade regelverk, nya krav när det gäller buller och viltstängsel och kostsamma lösningar för järnvägskorsningar.

Målet nu är att ha ett färdigt förslag framme till sommaren 2020, där Region Gävleborg prioriterar åtgärder i den regionala infrastrukturplanen där väg 83 ingår, och Trafikverket ansvarar för kostnadsberäkningar och genomförande av åtgärderna.

– Vägsträckan är fortfarande högt prioriterad av Trafikverket, och av Region Gävleborg som beslutar om åtgärder i den regionala infrastrukturplanen. Nu pågår arbetet med att identifiera och prioritera de åtgärder som ska göras först. Vi planerar även de åtgärder som kan genomföras senare, när finansiering finns. Vi eftersträvar så stor samhällsnytta som möjligt för de 180 miljoner som avsatts, och det förutsätter att lösningarna är kostnadseffektiva, säger Christian Ödgren.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.063