23948sdkhjf

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

För andra året i rad blev butiken Hästbackas Bildelar i Avesta nominerad till utmärkelsen Årets Butik. Och den här gången tog man också hem priset.

Det är kul, det ligger ju ganska mycket hårt arbete bakom, berättar Fabian Hästbacka, butikens ägare när Motormagasinet når honom ett par veckor efter galan.

Och eftersom det är en något stressad Fabian i andra luren är det inte svårt att förstå vad han menar med att det ligger hårt arbete bakom utmärkelsen. Han arbetar hårt och får ställa upp när butiken är kort om folk. Men han tar sig ändå tid att prata med redaktionen eftersom han är stolt över sig själv och sin personal.

Jag tycker vi ska klappa oss lite på bröstet och ta åt oss av det här. Samtidigt ställer det krav på oss att vi levererar, men det är ju något vi försöker göra varje dag, men det här blir en liten extra påminnelse om att nu ska vi faktiskt visa att vi är bäst.

Och det har tagit tid att bli bäst. Det hela började i Fabians garage 1995 när han samtidigt tagit över sin fars bilskrot, ett enmansföretag. Han drev de två olika verksamheterna parallellt – bilskroten på heltid på dagarna och butiken med bildelar i garaget hemma på kvällarna. Ända fram tills 2007.

– Då sålde jag skroten för jag kände att jag inte kom längre där, och satsade allt jag hade på butiken. 2007 omsatte vi 2,5 miljoner, då hade jag en gubbe, och det tog lite drygt tio år innan det började generera ordentligt. I dag är vi sju stycken och omsätter 20 miljoner, säger Fabian.

Butiken har ett stort sortiment och ett stort lager. Man riktar sig främst till verkstäder som kunder även om alla som behöver bildelar är välkomna. Framgången har ett komplicerat recept menar Fabian.

– Jag tror inte det finns något enkelt svar, men från min sida som ägare och ledare så handlar det ju i första hand om att få motiverad personal, har man det så sköter sig det övriga lättare.

Hur får man motiverad personal?

Göra dem delaktiga och informera dem om exempelvis budgeten, hur går det för företaget, vad är planen för marknadsföringen, hur ska vi få fler kunder och så vidare. Jag har ju även ett bonussystem för grabbarna så att de kan påverka sin egen sits med hjälp av deras engagemang och försäljning, och komma med idéer på våra möten.

Utöver ett stort utbud av produkter och engagerad personal krävs också att alla inblandade förstår att det är kunderna som betalar lönerna. Därför, menar Fabian, måste man också lägga stort fokus på att göra kunderna nöjda – även om det ibland leder till förlustaffärer.

– Man kanske kör ut en extra gång med budbilen, går från de vanliga tiderna. Man kanske åker till en leverantör som man inte köper av på daglig basis, men för dennes behov. Man kanske inte tjänar pengar på den affären, men man bygger affärsrelationen, säger han.

Det är bland annat dessa aspekter som också framkom i juryns motivering för varför just den här butiken skulle vinna. Fabian håller med.

– Jag har inte bara haft kniven på strupen, den har varit i strupen i flera år. Som företagare så biter man ihop om man har ett tydligt mål och jag tror det är stor skillnad om man jämför med butiker som är ägda av ett huvudkontor och där en platschef, det vill säga en anställd, bedriver hela verksamheten. Vi leker mer med egna pengar på ett annat sätt liksom.

Ni blev ju nominerade förra året också, men vann inte då, varför vann ni nu?

– Jag förstår att jurymedlemmarna har en rätt så otacksam uppgift, hur ska de kunna göra en rättvis bedömning? Men för min del: jag har byggt upp det här från noll, jag började i garaget på kvällarna. Och sådan information får juryn kanske inte reda på för varje butik, men det kunde jag berätta om på finalistminglet.

Han tog sig aldrig till finalistminglet i fjol och menar att det kan vara en bidragande orsak till att de inte vann då.

Då tog de ju fel beslut, säger han och skrattar. Förra året var jag inte med på minglet och det var fel av mig. Man lever i sin bubbla och väljer bort sådana tillställningar. Men i år är jag glad att jag gick och att jag fick visa att det går att lyckas även om man inte bor i en storstad.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikverket risas av maskinentreprenörerna

De svenska maskinentreprenörerna ger inte mycket för Trafikverkets kompetens som upphandlare. Bland annat är uppfattningen att förfrågningsunderlagen är för otydliga och komplexa och entreprenaderna för stora.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

NCC tar hem stort asfaltjobb i Norge

Beläggning av 90 000 ton asfalt och material till dammbyggnader ingår i ett treårigt uppdrag som NCC tagit hem i samband med byggandet av Nordøyvegen i Møre og Romsdal.

Renta knyter till sig YRC-depåer

Renta fortsätter expandera i Stockholmsområdet, senast genom att knyta till sig YRC Rentals två depåer i Täby och Uppsala.

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Nyhetsbrev

LE34 byter Sverige-chef

Han är Lännens nya Sverigechef

Nytt initiativ för plast i cirkulation

”Om man inte är på så är man borta” - life science-strategin är här

Även om man tidigare varit framgångsrik som land eller företag så är risken att om man inte är på så är man borta ganska snabbt. Så avslutade näringsminister Ibrahim Baylan när regeringen presenterade sin nationella strategi för life science.

Tar förnybart sugrör till marknaden

Hon tar över i Mistra

De är störst inom offentlig upphandling

Sammantaget utannonserades 18 522 offentliga upphandlingar under 2018 med bygg och anläggning som de klart dominerande segmenten. Det totala värdet på upphandlingar gjorda år 2017 uppgick 706 miljarder kronor – allt enligt färska uppgifter från Upphandlingsmyndigheten.

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171