23948sdkhjf

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

För andra året i rad blev butiken Hästbackas Bildelar i Avesta nominerad till utmärkelsen Årets Butik. Och den här gången tog man också hem priset.

Det är kul, det ligger ju ganska mycket hårt arbete bakom, berättar Fabian Hästbacka, butikens ägare när Motormagasinet når honom ett par veckor efter galan.

Och eftersom det är en något stressad Fabian i andra luren är det inte svårt att förstå vad han menar med att det ligger hårt arbete bakom utmärkelsen. Han arbetar hårt och får ställa upp när butiken är kort om folk. Men han tar sig ändå tid att prata med redaktionen eftersom han är stolt över sig själv och sin personal.

Jag tycker vi ska klappa oss lite på bröstet och ta åt oss av det här. Samtidigt ställer det krav på oss att vi levererar, men det är ju något vi försöker göra varje dag, men det här blir en liten extra påminnelse om att nu ska vi faktiskt visa att vi är bäst.

Och det har tagit tid att bli bäst. Det hela började i Fabians garage 1995 när han samtidigt tagit över sin fars bilskrot, ett enmansföretag. Han drev de två olika verksamheterna parallellt – bilskroten på heltid på dagarna och butiken med bildelar i garaget hemma på kvällarna. Ända fram tills 2007.

– Då sålde jag skroten för jag kände att jag inte kom längre där, och satsade allt jag hade på butiken. 2007 omsatte vi 2,5 miljoner, då hade jag en gubbe, och det tog lite drygt tio år innan det började generera ordentligt. I dag är vi sju stycken och omsätter 20 miljoner, säger Fabian.

Butiken har ett stort sortiment och ett stort lager. Man riktar sig främst till verkstäder som kunder även om alla som behöver bildelar är välkomna. Framgången har ett komplicerat recept menar Fabian.

– Jag tror inte det finns något enkelt svar, men från min sida som ägare och ledare så handlar det ju i första hand om att få motiverad personal, har man det så sköter sig det övriga lättare.

Hur får man motiverad personal?

Göra dem delaktiga och informera dem om exempelvis budgeten, hur går det för företaget, vad är planen för marknadsföringen, hur ska vi få fler kunder och så vidare. Jag har ju även ett bonussystem för grabbarna så att de kan påverka sin egen sits med hjälp av deras engagemang och försäljning, och komma med idéer på våra möten.

Utöver ett stort utbud av produkter och engagerad personal krävs också att alla inblandade förstår att det är kunderna som betalar lönerna. Därför, menar Fabian, måste man också lägga stort fokus på att göra kunderna nöjda – även om det ibland leder till förlustaffärer.

– Man kanske kör ut en extra gång med budbilen, går från de vanliga tiderna. Man kanske åker till en leverantör som man inte köper av på daglig basis, men för dennes behov. Man kanske inte tjänar pengar på den affären, men man bygger affärsrelationen, säger han.

Det är bland annat dessa aspekter som också framkom i juryns motivering för varför just den här butiken skulle vinna. Fabian håller med.

– Jag har inte bara haft kniven på strupen, den har varit i strupen i flera år. Som företagare så biter man ihop om man har ett tydligt mål och jag tror det är stor skillnad om man jämför med butiker som är ägda av ett huvudkontor och där en platschef, det vill säga en anställd, bedriver hela verksamheten. Vi leker mer med egna pengar på ett annat sätt liksom.

Ni blev ju nominerade förra året också, men vann inte då, varför vann ni nu?

– Jag förstår att jurymedlemmarna har en rätt så otacksam uppgift, hur ska de kunna göra en rättvis bedömning? Men för min del: jag har byggt upp det här från noll, jag började i garaget på kvällarna. Och sådan information får juryn kanske inte reda på för varje butik, men det kunde jag berätta om på finalistminglet.

Han tog sig aldrig till finalistminglet i fjol och menar att det kan vara en bidragande orsak till att de inte vann då.

Då tog de ju fel beslut, säger han och skrattar. Förra året var jag inte med på minglet och det var fel av mig. Man lever i sin bubbla och väljer bort sådana tillställningar. Men i år är jag glad att jag gick och att jag fick visa att det går att lyckas även om man inte bor i en storstad.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Nyhetsbrev

Krönika: ”Newsify your equity story!”

En uppmaning till noterade life science-bolag att uppgradera sin kommunikation från ”plikt” till värdebyggare

Dags att utse Sveriges snyggaste entreprenadmaskin

Var finns Sveriges snyggaste entreprenadmaskin? Svaret ska ges på Svenska Maskinmässan på Solvalla 4 juni efter en riksomfattande tävling som nu utlyses av Leveranstidningen Entreprenad som låter sina läsare rösta fram den vinnande maskinen under våren.

Störst ska bli större

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Volvo släpper sin hittills största grävare

Volvo fortsätter jobba sig uppåt i storlekarna. Senaste tillskottet i maskinutbudet är EC950F, en bandgrävare på drygt 90 ton som nu introduceras med steg V-motor och skopvolym på upp till sju kubikmeter.

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Kartong med ekobarriär föll chokladproducent i smaken

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Göteborg ger namn åt ny antibiotikaresistent bakterie

300 miljarder på 20 år – investeringarna haglar

Nässpray mot depression godkänd

Buller ger Grundtuben stororder

I dagarna börjar Grundtuben bygga tre kilometer bullerplank längs Kontinentalbanan, något som innebär ett av företagets hittills största projekt.

Data från Sigrid visar på motverkad viktuppgång

Ny studie på möss publicerad i Nanomedicine visar att Sigrids medicintekniska produkt SiPore15 motverkar viktuppgång. Detta öppnar vägen till nya behandlingar av fetma och diabetes.

Lång sjöresa för hamnens jättekranar

I slutet av mars inleds installationen av ett par gigantiska containerkranar i Stockholm Norvik Hamn. 10 januari började kranarna sin resa från Shanghai och ska när hamnen öppnar sina portar i maj stå klara att matcha även de största fartyg som kan trafikera Östersjön.

Let's Twist It Up!

Berlin-tågen tokökar

Nya Carnegiebryggeriet expanderar

Debatt: ”Ta ansvar och ställ krav”

Säkerhet borde vara den enskilt viktigaste frågan för alla i entreprenad- och byggbranschen. Det hävdar Engcons grundare Stig Engström som anser att modet att satsa på ny teknik och ställa högre krav på varandra är nyckeln till säkrare och tryggare arbetsplatser.

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Pågatåg ökar farten

Första staten med gratis kollektivtrafik

Trejon bygger för framtiden

Rototilt växer i USA och Kanada

KUKA öppnar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.394